Saturday, July 31, 2010

Salah faham pemakaian tudung

Posted by salafus-sholih at 12:54 AM

Pada hari ini, dapat kita perhatikan ramai muslimah mulai sedar akan kewajipan mengenakan tudung. Kita dapat lihat bagaimana seorang muslimah sebelumnya tidak bertudung, kemudian mula mengenakan tudung. Alhamdulillah, Rahimahunnallah. Walau bagaimanapun, sayangnya kebanyakan dari mereka masih belum mengenakan tudung yang benar-benar sesuai dengan kehendak syariat. Kebanyakan dari mereka memakai tudung mengikut trend atau hanya ingin dilihat lebih islamik. Mereka lebih mementingkan keanggunan, kecantikan tanpa mempedulikan apakah benar tudung mereka betul atau tidak.

Kebanyakan tudung yang dijual hari ini tidak cukup untuk menutup aurat secara sempurna melainkan meninggalkan celah-celah yang memperlihatkan aurat. Menurut jumhur ulama, aurat wanita adalah seluruh tubuh kecuali muka dan telapak tangan. Sebagaimana ulama ahli tafsir Imam Al-Qurthubi berkata, pengecualian itu adalah pada wajah dan telapak tangan. Yang menunjukkan hal itu adalah apa yang diriwayatkan oleh Abu Daud dari Aisyah:

Asma binti Abu Bakar menemui Rasulullah sedangkan ia memakai pakaian tipis. Maka Rasulullah berpaling darinya dan berkata kepadanya : “Wahai Asma ! Sesungguhnya jika seorang wanita itu telah mencapai masa haid, tidak baik jika ada bagian tubuhnya yang terlihat, kecuali ini.” Kemudian beliau menunjuk wajah dan telapak tangannya. Allah Pemberi Taufik dan tidak ada Rabb selain-Nya”. Maka, selain muka dan telapak tangan, tidak boleh terlihat walaupun sedikit.

Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam melarang para wanita muslimah berpakaian ketat. Dan batasan ketat adalah tergambarnya bentuk salah satu anggota tubuh yang termasuk aurat. Usamah bin Zaid pernah berkata :

Rasulullah pernah memberiku baju Quthbiyah yang tebal yang merupakan baju yang dihadiahkan oleh Dihyah Al-Kalbi kepada beliau. Baju itu pun aku pakaikan pada isteriku. Nabi bertanya kepadaku : “Mengapa kamu tidak mengenakan baju Quthbiyah ?” Aku menjawab : Aku pakaikan baju itu pada istriku. Nabi lalu bersabda : “Perintahkan ia agar mengenakan baju dalam di balik Quthbiyah itu, karena saya khawatir baju itu masih bisa menggambarkan bentuk tulangnya.” (Ad-Dhiya Al-Maqdisi dalam Al-Hadits Al-Mukhtarah I/441; Ahmad dan Al-Baihaqi dengan sanad Hasan).

Sungguh menghairankan sesetengah muslimah yang sudah menyedari akan wajibnya menutup aurat, namun di dalam hatinya masih ada keinginan untuk menonjolkan bahagian-bahagian tubuhnya agar terlihat indah di mata laki-laki. Waliyyadzubillah. Sehingga mereka pun memakai tudung secara ala-kadar sahaja. Kesilapan muslimah yang menggayakan tudung pada hari ini dapat dibahagikan kepada dua bahagian.

1.Antara tudung yang popular dipakai masa kini adalah tudung lilit atau tudung pendek. Hampir kebanyakan muslimah menggayakan tudung jenis di mana banyak dipengaruhi oleh pemakaian artis-artis tempatan. Rata-rata daripada mereka akan mengatakan tudung jenis ini ringkas, tidak rimas dan senang dipakai. Namun tidak syak lagi pemakaian jenis ini mendedahkan dada. Padahal telah jelas dalil menyebutkan:

“Dan hendaklah mereka menutupkan tudung ke dada mereka…” (QS. An Nur : 31)


2. Antara kebiasaan yang selalu dilakukan muslimah pada hari ini adalah
memasukkan tudung ke dalam baju atau memakai jaket atau coat diluarnya. Ini menyebabkan hilangnya fungsi tudung untuk menutupi bentuk tubuh bahagian atas. Memang terdapat pelbagai alasan diberi untuk mengenakan tudung jenis ini. Pertama adalah untuk keperluan keselamatan, misalnya ingin memasuki makmal, tudung perlu dimasuki ke dalam coat bagi mengelak dari disambar api, bahan kimia dan sebagainya. Penyelesaian untuk permasalahan ini, pakailah coat yang besar dan longgar sehingga tidak menampakkan langsung bentuk tubuh bahagian atas. Namun, kalau kita lihat situasi hari ini, sukar untuk melihat mereka yang memakai coat yang disebutkan itu. Kedua pula, adalah keperluan akademik. Mereka menggayakan tudung jenis ini dengan alasan kekemasan seperti yang dapat kita lihat pada badan-badan uniform seperti Pasukan Pandu Puteri, Kadet Polis, Kadet Remaja Sekolah dan lain-lain lagi. Sukar untuk berkompromi dengan alasan ini kerana tidak bolehkah mengemaskan sahaja tudung yang dilabuh itu? Mengapakah mereka tidak boleh mencotohi Pasukan Puteri Islam yang tampak molek dengan tudung tidak dimasukkan ke dalam baju tetapi masih boleh berfungsi sebagai satu pasukan? Ini adalah persoalan yang perlu diperhalusi lagi.

Kesimpulannya, dapat dinyatakan disini, jumhur ulama berpendapat bahawa panjang minima bagi suatu tudung adalah sampai menutupi dada dengan sempurna. Namun ini bukan bererti sekadar melepasi sepanjang itu. Kerana seringkali diterpa angin, maka bahagian dada akan tersingkap. Maka, tidak ada pilihan lain bagi muslimah kecuali mengenakan tudung yang lebih panjang dari itu. Bahkan sangat baik bila tudung menjulur panjang sampai ke punggung. Dan inilah pendapat sebagian ulama dengan mengambil zahir dari perintah Allah pada surat Al-Ahzab ayat 59:

Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mumin : “Hendaklah mereka mengulurkann jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.” (QS. Al Ahzab : 59)

Walau demikian kami bersyukur kepada Allah, bahawa sekarang mulai terlihat kesedaran dikalangan muslimah di negara kita untuk mulai mengenakan tudung. Walaupun sebahagian besar masih belum memenuhi kriteria syar’i, namun kami berharap saudari-saudari kita muslimah sentiasa berproses dan memperbaiki diri dalam pemakain tudung hingga sesuai dengan apa yang ditentukan oleh Allah dan Rasul-Nya. Kita berharap semoga kaum muslimah kita yang dimuliakan oleh Allah, sentiasa memperbaiki diri dan menjaga kehormatan dirinya dengan taat kepada perintah Allah dan Rasul-Nya. Beragama dengan kaedah yang benar sesuai Al Qur’an dan As Sunnah, bukan hanya mengikuti perasaan, atau mengikuti apa yang dianggap baik oleh kebanyakan orang. Wallahu ta’ala a’lam.

255 comments on "Salah faham pemakaian tudung"

«Oldest   ‹Older   201 – 255 of 255   Newer›   Newest»
Syafiqah Allias on March 31, 2011 at 12:54 AM said...

salam 'alaykh..
sekadar berkongsi..
apa yg admin post mmg btepatan. bagi saya..seorang perempuan. muslimat.mmg kalo tgk rs cm xok.. tapi..bila nak beri teguran, selalunya perkara yg buatkan dia marah la perkara yg akan buatkan dia ingat sekali. Maka saya stuju!~ lagi pedas sindiran lagi ingat org tu. memang mula2 akan melenting..tp lama2 kena basuh..letih gak. i was like that b4, but sbb ada penah bc pos2 macam admin penah post ni la terpikir panjang..what am i doing by wearing that kind of style? mana yg islamic nya kalo pakai terbelit2? belit xsalah..tapi kalo belit mendedah segala gunung ganang? tak ke mengaibkan?
admin btujuan menegur. teguran tu ada banyak, if ada yg kata mengaibkan insan2 terpilih tu. teda lah kalo bg saya. sbb tu hakikat. myb akan ada yg kata..bleh la kamu ckp cmtu sbb tu bkn pic kamu.. hakikatnya,,if tak wat cmtu, xsume org sedar dia nga bpakaian camtu. kadang tak nak pandang pun. hakikat manusia..dia nak tgk yg real..if drawing ke apa..xde la pandang sgt..sbb drawing?dia lukis sendiri..ske hati la dia nak letak org tu pakai camne..tp if real pic..hkikat..xde org denied. sbb sume org nampak bukti.

just 20 cent of. me..hu~
asif jiddan kalo tersalah bicara..

Anonymous said...

Salam...dah post baru nk mtk izin share...sori...huhu

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Terlebih dahulu sy mohon maaf sekiranya ade yang akan terasa hati dengan pendapat saya..

pendapat saya, tiada isu mengaibkan atau memalukan atau yang sewaktu dengan nya.. Gambar itu penting bg tujuan menjelaskan lg penerangan empunya blog.. bukan mengaibkan, tp MENJELASKAN.. nti klw tersalah faham, lagi lah besar dosanya kan.. makanya sangat perlu bg meletakkan gambar tersebut, muka dah pon di kaburkan, takkan nak kaburkan keseluruhan gambar plak..
Klw gambar yang jelaas boleh jd tontonan umum, mengapa gambar seperti ini menjadi masalah dunia?? buka hati, buka minda, think beyond the box.. nak harap anda2 yang hentikan sume itu, mungkin 1 dlm 1000 kan, tp apabile ade pihak lain yang nak hentikan, muncullah suara2 "merdu" anda mengkritik..

Apa pon, kepada empunyaa blog, apa yang baik, jd kan teladan, yang tak baik, jadikan pembakar semaangat untuk anda teruskan ok.. syabas...

Anonymous said...

skrg pasukan putri islam baju dah tukar.....
skrg pakaian pasukan putri islam ialah baju kemeja ,seluar pnjg, dan tudung masuk ke dlm....

Anonymous said...

assalamualaikum...

setuju dengan pandangan diatas...

"Berkatalah sesuatu yang benar walaupun ianya pahit"...

kpd admin..Teruskan Perjuangan anda!!..
kami sntiasa menyokong anda dalam menegakkan kebenaran...

Iffah Nabiha Ahmad Jailani on April 11, 2011 at 3:17 AM said...

Salam 'alaik

Ada pertanyaan.

Untuk kami yang berada di luar negara(united Kingdom) dan masih bersekolah diwajibkan jika ingin bertudung perlu memasukkan tudung ke dalam baju kerana kami diwajibkan untuk memakai tai. Memandangkan ini adalah negara bukan Islam dan sukar untuk diajak berbincang. Bagimana? Adakah masih dianggap salah?

Anonymous said...

assalamualaikum..
adakah gambar ini sudah minta izin dari tuannya...
ini namanya mencuri..berdosa..
dah la la nak buat tontonan ramai..
fikir2 kn la...klo org letak gmbr mak awk..sbb pkai tudung singkat..mcm mna perassan awk...

Anonymous said...

knp x letak gmbar yg mmg dah gurl muslimah yg jd model..
byk jgk yg pkai tudung msuk dlm..yg lilit..
terkejut tgk gmbr kwn sy dlm ni...
sy blh cam lg gmbr ni...
pelik btol manusia yg beragama islam ni...knp nk menjatuhkan maruah org lain..tegur la dia secara baik..jgn buat mcm ni...

Anonymous said...

KALO KAMO BTOL2 NK PERJUANGKAN AGAMA ISLAM, AGAMA YG ADIL, DELETE SEMUA GMBR2..
ADIL KE KAMO BUAT MCM NI...CURIK PIC ORG LAIN!!!! MESTI KAMO DH DLM FRIEND LIST..KALO DH JD FREIND LIST, X BOLEH KE TEGUR, NASIHAT..JGN NAK MENGAIBKAN ORG.... ISLAM JGK CKP, NASIHAT ORG DULU.SKRNG NI AKU X HALAL KAMO CURIK GAMBAR2 NI SAMPAI MATI!!!!! KAMO TANGGUNG R SENDIRI DOSA..SBB KAMO YG MENGAIBKAN ORG LAIN..LAGI SATU
PASAL NK JDIKN CONTOH!!!! BODOH LA KAMO NI... BANYAK AKU TGK POSTER GAMBAR KARTUN PEREMPUAN YG X MENUTUPI AURAT SECARA BETOL..KNP NK LETAK GAMBAR CURIK!!!!!! X PON CARI KT GOOGLE GAMBAR KARTUN PEREMPUAN X TUTUP AURAT DGN SEMPURNA...BELAMBAK!!!!!! COPY JELAH.....

Anonymous said...

DULU SAYA X SEDAR SY X MENUTUP AURAT SEMPURNA...TP SEKARANG BILA JD MCM NI, SY DAH X PERCAYA KPD ORANG ALIM..BERLAGAK ALIM..TP CURIK GAMBAR AKU....BODOH BTOL..NASIHAT R ELOK2...SKRNG NI BAIK AKU X PAKAI TUDUNG JE..X DA PLAK ORG NAK JDIKAN ISU...BTOL XXX???????????

Anonymous said...

AKU X AKAN HALAL SAMPAI MATI..... KAMO TANGGUNG R DOSA AKU.SBB KAMO X PENAH TEGUR AKU..TP TERUS CURIK GAMBAR AKU UNTUK TONTONAN ORG RAMAI...KALO 1000 ORG TGK, KAMO TNGGUNG R DOSA AKU TU...
TERIMA KSH BYK2 ORG YG BERLAGAK ALIM...ISLAM ADIL..TP KAMO ADA KE NK JADI ADILLL.....

Anonymous said...

ORG LAIN MINTAK IZIN NK SHARE NGAN KAMO, TP KAMO ADA KE MINTAK IZIN NK CURIK GAMBAR.....
NK MEMPERTAHANKN AGAMA SGT....BELAJR JE TINGGI..
X CUKUP MENDALAMI ISLAM LAGI TU...BLAJA MENGAJI DGN TOK GURU NIK AZIZ DULU KE TOK GURU HAJI HADI KE....TP JGN BLAJA NGAN USTAZ AZHAR...PERANGAI KAMO SMA R NGAN DIA..ALIM, TP SUKA MENJATUHKAN MARUAH ORG LAIN...BLAJA DULU AGAMA NGAN TOK GURU..NILAI DIRI SENDIRI DULU...

Anonymous said...

assalam...
ya Allah...kpd tuan punya blog..
anda lihat la sendiri.
anda telah menyebabkn pergaduhan disebabkan gambar yg anda ambil dari mana..anda x rasa bersalah kah..
berjuang menegakkan islam, tp menindas org islam yg lain, memalukan org islam yg lain...renugkanlah..

Anonymous said...

MMG PON!!!!
TUAN PUNYA BLOG NI BODOH!!!!

AKU X HALAL KAMO CURIK GMBR!!!!!
KNPA X NASIHAT DULU...KNPA X LETAK GMBR MODEL2 MUSLIMAH YG MMG X MENUTUP AURAT DGN BTOL~!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

AKU BACA BLOG NI X ADA PLAK ISU PEREMPUAN TIDAK BERTUDUNG..
PELIK BTOL AKU..
CUBA LETAK GAMBAR PEMPUAN X BERTUDUNG...
X ADA PLK ISU AURAT LELAKI...DASAR NAK MENJATUHKAN MARUAH AGAMA ISLAM..NK MENJATUHKAN MARUAH PEREMPUAN!!!!!!! BERLAMBAK LELAKI X MENUTUP AURAT SEMPURNA...

Anonymous said...

Untuk anonymous yang mungkin terasa hati untuk penulis,(bersama capital letters)

Saya faham. Saya tahu perasaan anda. Tetapi, bandingkan pengalaman saya sendiri dengan anda.

Saya diberi pilihan, sama ada menerima seorang lelaki sebagai perawat hati atau, mereka akan berusaha untuk mendapatkan gambar yang memperlihatkan aurat saya dan disebarkan kepada orang lain.

jelas, hal ini disengajakan. Namun saya yakin dengan janji Allah akan bersama orang-orang yang bersabar. Saya tegaskan perkataan TIDAK, dan menjaga maruah serapi-rapinya. Gambar tidak sekeping pun saya berikan untuk sesiapa yang ingin menggunakannya walaupun saya menutup seluruh badan. Kerana saya ingin berusaha.

Bandingkan dengan anda?

Kalau takdir menentukan gambar saya tersebar, dan kini gambar anda tersebar? Di sini siapa yang lebih bersalah?

Berbincang secara baik dengan penulis. Minta penulis secara baik untuk mendelete gambar anda. Saya tahu dan saya setuju ini kecuaian penulis sendiri tetapi manusia, sealim manapun, setinggi manapun ilmu, tak ada yang maksum kecuali Nabi. Anda juga berkata tak perlu beljar dengan Ustaz Azhar sama sahja, etc etc. Di sini juga anda menjatuhkan maruah yang lain sedangkan Ustaz Azhar tidak terlibat dalam artikel ni?

Tetapi saya faham. Anda diamuk emosi dan itu juga salah yang tidak disengajakan. Mintalah maaf, mohon maaf atas dosa kepada Allah. Digalakkan juga penulis untuk memohon maaf dan mendeletenya, juga buat anonymous, semoga lebih terbuka dan menerima hidayah.

"Dan janganlah kamu mencampuradukkan yang haq dan yang batil,..." -ALQURAN - KALAM ALLAH (Bicara ALLAH!)

Anonymous said...

daripada kita bertekak dan bergaduh, lebih baiklah kita mengambil ibrah ( pengajaran ) atas apa yang ingin disampaikan oleh admin. Ayuh lah seru, adik, kakak, isteri, ibu, saudara mara, rakan-rakan, untuk menutup aurat dengan sebaiknya. InsyaAllah, Allah permudah urusan yang disertai dengan doa, usaha dan tawakkal :D

Anonymous said...

DAH MMG UNIFORM SEKOLAH TU..... BERLAMBAK LG PIC ORG LAIN MCM NI....... X PAYAH NK MENAMBAHKAN LGI SAKIT ATI.... POYO BTOL LAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

hahaha.....kn btol...byk lg pic lain..knapa nk jadi PENCURI!!!!!.... letak pic yuna ke...ekin mawi ke..... kesian kt org yg tlh dianiayai...x nk berpihak mana2 tp nk berblog tu kena la pandai...bukan mcm tu nk tegur dn berdakwah jika memalukan sesama umat...

Anonymous said...

kita bakorrrr je....... hahahahahaha....
lagi senang....
nak mengaibkan orang sgt.....

Anonymous said...

my dad kata patot blog ni kita buat repot polis..saman jew....menceroboh pic org lain..mencuri namanya....klo pic sy diorang letak, sy pon terkilan..sedih...tegur la dlu beb!!!!!

Anonymous said...

btol3...dulu masa sekolah dlu pon kena pakai mcm ni jgk.... pastu x sangka ada orng x berhati perut nk memalukan sesama umat....

Anonymous said...

siap la korang.....hahahahahahahahaha

Ziety on May 5, 2011 at 11:09 AM said...

Mohon share di blog saya, terima kasih.
www.modernmuslim.co.cc

Anonymous said...

bla sy nk copy smua yg mklmat yg awk kgsikan itu?

Anonymous said...

Biasalah syaitan pun terdiri dari kalangan manusia jugak.. biasalah bila dah kena sekat syaitan ni akan mengamuk...

Kamu telah tewas wahai syaitan!

Anonymous said...

Bukti syaitan terdiri dari jin dan manusia - Surah An-Nas.

1. Katakanlah: “Aku berlindung kepada Tuhan (yang memelihara dan menguasai) manusia.
2. Raja manusia.
3. Sembahan manusia.
4. Dari kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi,
5. yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia,
6. dari (golongan) jin dan manusia.

Anonymous said...

sekurang2nya blog ini berusaha untuk menyampaikan dan menasihati. kita? hanyalah pembaca yg hanya tahu mengkritik..

Anonymous said...

ala...biasa je tu... tu x tgk lg pempuan melayu pakai skirt ats peha...mmg uniform sek mcm tu..kena masukkan tudung dlm baju...ayoyoyo...

Anonymous said...

mak sy pon suka pakai tudung lilit2...sy sbgai ank x tau nk tegur cmne...hehe...

Anonymous said...

saya suka komen no 57....

kpd muslim, dan muslimah sekalian sila baca komen tersebut..dan nilai dgn sendiri...

selamat beramal

Anonymous said...

setiap manusia sume pernah buat silap walhal nabi muhammad s.a.w ...maybe empunyer blog ni x sengaje...n...diorg pun dah cbe untuk x nampakkan gambar 2 kan...

Anonymous said...

assalamualaikum salafussoleh. alhamdulillah thumbs up ya akhi ! teruskan perjuangan di jalan Allah swt. kuatkn semangat utk terus brdakwah. jgan dsbbkan komen2 -ve dpd sstgh pihak menyedihkn anda. BERUSAHA !!

Anonymous said...

kepada owner blog ni, nx time klu nk letak gmbr contoh mcm ni, mocking je la sng .. mksd sy, letak gmbr seorang lelaki yg memakai tudung ... pemakaian tudung mcm mne yg x leh... abis cte .. ape2 pn, setiap manusia tidak sempurna ... setiap hari dalam hidup kita, kita sentiasa mahu membaiki kelemahan kita...

Anonymous said...

salam.. mohon utk letak artikel ni kat fb.

Unknown on June 24, 2011 at 1:22 PM said...

izinkan saya share di fb ye..

muslimah said...

syukran ats artikel tu.. insyaAllah Allah akan mempermudahkan perjalanan dakwah saudara=).. smoga Allah mberi saudara kekuatan dan ketabahan mghadapi tentangan atau tohmahan.. terima kasih!^-^

Anonymous said...

terima kasih...

cheah on October 1, 2011 at 2:29 PM said...

mintak izin nak share kat fb ea:)

Anonymous said...

kalau xnak gambar dieksploitasi, so jangan nak gedik-gedik letak gambar dlm medium yg senang dieksploitasi....

Anonymous said...

mudah je sbnrNya,, kenapa korang nk bising2 komen tntg apa yg admin post kt blog ni?? dia admin, ikut dialah nk ltk gmbr spe2 pon.. yg korg dok tgok pompuan2 yg cam lmbu tu layan pulak,, nk tgur tu xberani.. so, conclusionNya sebelum kita tegur seseorg tu,tgok dulu siapa kita.. jgnla kluarkn komen yg xde kaitan dlm blog ni,, sbb nnti kita akn menunjukan diri kita ni org yg suka memutarbelitkan cerita.. apabila dh jd org yg cmtu,, dh nmpkLah tanda2 kemunafikan.. sbb ape?? 1st, korg(komentar negatif) ni seolah2 cuba menolak hukum yg Allah tetapkan sdgkn ia dh t'bukti didlm AlQur'an.. jd, renugn2kanlah..^_^

hamba yg hina said...

salam...emm mcm2 komen org bgi kan???ad ok@ko pda pandangan saya pikir laa positiff dia tu..ambil laa la yg baik..tujuan artikel ni mesti laa tuk menyedarkan org ramai kat luar sna tuu..ish2 tengok apa yang dikata jgan tengok sapa ya kata ok!!!

Anonymous said...

terus terang saya kurang setuju komen anonymous 213...x pa!! org punya blog ni teruskan perjuangan berdakwah anda ok

Unknown on January 26, 2012 at 12:03 PM said...

Assalamualaikum..
nk mintak izin share artikel dalam blog ni??

Anonymous said...

mohon nak share

Anonymous said...

Haiya."aib"itu pun nak buat issue juga ke.
kenapa tk komen atau saman ke akbar2 media,majalah yg ambil gambar dedah nya aurat.atau pun gi cari photographer yg snap photo2 yg dedah aurat.Akbar2 kita lagi teruk.hidangkan pembaca2(Rakyat)dgn unsur2 lucah.

Anonymous said...

bole minta bantuan orang untuk lukis gambar kalau ramai sangat yang x setuju dan marah. saya bagi cadangan je. terime kasih. salam.

Anonymous said...

Assalamualaikum saudara saudari,
Kalau anda semua perasan, pembuat internet dan pencipta blog ini adalah org kafir(maksud saya bkn salafus soleh, yg pencipta, pengivent, pengidea untuk mewujudkn blog ini di internet jgn salah faham ye, contoh, mark zuckemberg pencipta fb), ofkoslah diorg boleh baca benda ini semua, apa tidak malukah segelintir dr kamu ni mencaci di sini? blog dakwah ni? apa pandangan diorg lps baca ni? wah! umat islam sangat 'hebat'! menegur dgn cara mencaci! Excellent! tak terfikir ke diorg tgh gelak terbahak2 kat markas diorg tu?.. Astaghfirullah..

Anonymous said...

senang cerita, tutup buku lama, bkak buku baru.. okey akhi dan ukhti ku? jgn bangkitkn balik isu ni.. :)

Anonymous said...

Sial...LUKISLAH GAMBAR...BODOH NAK MAMPUS..mcm manalah org lain nak tertarik dengan dakwah org2 bodoh cam korang ni! ko belum lgi taraf boleh bdakwah la bodoh. Pendakwah sifat2 dia berakhlak..ILMU BARU SETAHUN JAGUNG, DH BERANGAN MCM PANDAI!!!! Pegi mampossss!!!!!!

Syoknyaniaga on October 7, 2012 at 8:11 AM said...

teruskan dakwah, berdakwah ni bnyk cabarannya..cabaran dlm komuniti islam sendiri juga adalah 1 cabaran.sebenarnya mereka yg mengkritik bkn lah mereka yg terdiri drpd golongan berdakwah,kira nak mengkritik saja.tp habuk pun xada.sembang sj kemas..beginilah teruskan dakwah,realiti dizaman ini memerlukan kaedah spt ni bg menyedarkan manusia yg leka dgn duniawi.bg yg mengkritik nak bagitau sikit tlg jgn berfikiran sempit, krn Rasulullah n para sahabat nabi amat bijaksana dlm membuat solution..tlg cerdik sikit no.

Anonymous said...

I go to see daily a few blogs and information sites to
read content, however this website gives feature based
posts.
my site - t-mobile

Eva on December 31, 2012 at 9:20 PM said...

tudung masuk dalam baju, baju tuck in plak >_< cikgu yang suruh masa PJK.. that is y masa kecik dlu i hate PJK haha..

Anonymous said...

Thank's Infonya Bray .. !!!

www.bisnistiket.co.id

Anonymous said...

nak tau tak..? pasukan puteri islam pun masukkan tudung mereka dalam baju so um yeah

«Oldest ‹Older   201 – 255 of 255   Newer› Newest»

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

jalan salafus sholih Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Deluxe Templates