Saturday, July 31, 2010

Salah faham pemakaian tudung

Posted by salafus-sholih at 12:54 AM

Pada hari ini, dapat kita perhatikan ramai muslimah mulai sedar akan kewajipan mengenakan tudung. Kita dapat lihat bagaimana seorang muslimah sebelumnya tidak bertudung, kemudian mula mengenakan tudung. Alhamdulillah, Rahimahunnallah. Walau bagaimanapun, sayangnya kebanyakan dari mereka masih belum mengenakan tudung yang benar-benar sesuai dengan kehendak syariat. Kebanyakan dari mereka memakai tudung mengikut trend atau hanya ingin dilihat lebih islamik. Mereka lebih mementingkan keanggunan, kecantikan tanpa mempedulikan apakah benar tudung mereka betul atau tidak.

Kebanyakan tudung yang dijual hari ini tidak cukup untuk menutup aurat secara sempurna melainkan meninggalkan celah-celah yang memperlihatkan aurat. Menurut jumhur ulama, aurat wanita adalah seluruh tubuh kecuali muka dan telapak tangan. Sebagaimana ulama ahli tafsir Imam Al-Qurthubi berkata, pengecualian itu adalah pada wajah dan telapak tangan. Yang menunjukkan hal itu adalah apa yang diriwayatkan oleh Abu Daud dari Aisyah:

Asma binti Abu Bakar menemui Rasulullah sedangkan ia memakai pakaian tipis. Maka Rasulullah berpaling darinya dan berkata kepadanya : “Wahai Asma ! Sesungguhnya jika seorang wanita itu telah mencapai masa haid, tidak baik jika ada bagian tubuhnya yang terlihat, kecuali ini.” Kemudian beliau menunjuk wajah dan telapak tangannya. Allah Pemberi Taufik dan tidak ada Rabb selain-Nya”. Maka, selain muka dan telapak tangan, tidak boleh terlihat walaupun sedikit.

Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam melarang para wanita muslimah berpakaian ketat. Dan batasan ketat adalah tergambarnya bentuk salah satu anggota tubuh yang termasuk aurat. Usamah bin Zaid pernah berkata :

Rasulullah pernah memberiku baju Quthbiyah yang tebal yang merupakan baju yang dihadiahkan oleh Dihyah Al-Kalbi kepada beliau. Baju itu pun aku pakaikan pada isteriku. Nabi bertanya kepadaku : “Mengapa kamu tidak mengenakan baju Quthbiyah ?” Aku menjawab : Aku pakaikan baju itu pada istriku. Nabi lalu bersabda : “Perintahkan ia agar mengenakan baju dalam di balik Quthbiyah itu, karena saya khawatir baju itu masih bisa menggambarkan bentuk tulangnya.” (Ad-Dhiya Al-Maqdisi dalam Al-Hadits Al-Mukhtarah I/441; Ahmad dan Al-Baihaqi dengan sanad Hasan).

Sungguh menghairankan sesetengah muslimah yang sudah menyedari akan wajibnya menutup aurat, namun di dalam hatinya masih ada keinginan untuk menonjolkan bahagian-bahagian tubuhnya agar terlihat indah di mata laki-laki. Waliyyadzubillah. Sehingga mereka pun memakai tudung secara ala-kadar sahaja. Kesilapan muslimah yang menggayakan tudung pada hari ini dapat dibahagikan kepada dua bahagian.

1.Antara tudung yang popular dipakai masa kini adalah tudung lilit atau tudung pendek. Hampir kebanyakan muslimah menggayakan tudung jenis di mana banyak dipengaruhi oleh pemakaian artis-artis tempatan. Rata-rata daripada mereka akan mengatakan tudung jenis ini ringkas, tidak rimas dan senang dipakai. Namun tidak syak lagi pemakaian jenis ini mendedahkan dada. Padahal telah jelas dalil menyebutkan:

“Dan hendaklah mereka menutupkan tudung ke dada mereka…” (QS. An Nur : 31)


2. Antara kebiasaan yang selalu dilakukan muslimah pada hari ini adalah
memasukkan tudung ke dalam baju atau memakai jaket atau coat diluarnya. Ini menyebabkan hilangnya fungsi tudung untuk menutupi bentuk tubuh bahagian atas. Memang terdapat pelbagai alasan diberi untuk mengenakan tudung jenis ini. Pertama adalah untuk keperluan keselamatan, misalnya ingin memasuki makmal, tudung perlu dimasuki ke dalam coat bagi mengelak dari disambar api, bahan kimia dan sebagainya. Penyelesaian untuk permasalahan ini, pakailah coat yang besar dan longgar sehingga tidak menampakkan langsung bentuk tubuh bahagian atas. Namun, kalau kita lihat situasi hari ini, sukar untuk melihat mereka yang memakai coat yang disebutkan itu. Kedua pula, adalah keperluan akademik. Mereka menggayakan tudung jenis ini dengan alasan kekemasan seperti yang dapat kita lihat pada badan-badan uniform seperti Pasukan Pandu Puteri, Kadet Polis, Kadet Remaja Sekolah dan lain-lain lagi. Sukar untuk berkompromi dengan alasan ini kerana tidak bolehkah mengemaskan sahaja tudung yang dilabuh itu? Mengapakah mereka tidak boleh mencotohi Pasukan Puteri Islam yang tampak molek dengan tudung tidak dimasukkan ke dalam baju tetapi masih boleh berfungsi sebagai satu pasukan? Ini adalah persoalan yang perlu diperhalusi lagi.

Kesimpulannya, dapat dinyatakan disini, jumhur ulama berpendapat bahawa panjang minima bagi suatu tudung adalah sampai menutupi dada dengan sempurna. Namun ini bukan bererti sekadar melepasi sepanjang itu. Kerana seringkali diterpa angin, maka bahagian dada akan tersingkap. Maka, tidak ada pilihan lain bagi muslimah kecuali mengenakan tudung yang lebih panjang dari itu. Bahkan sangat baik bila tudung menjulur panjang sampai ke punggung. Dan inilah pendapat sebagian ulama dengan mengambil zahir dari perintah Allah pada surat Al-Ahzab ayat 59:

Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mumin : “Hendaklah mereka mengulurkann jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.” (QS. Al Ahzab : 59)

Walau demikian kami bersyukur kepada Allah, bahawa sekarang mulai terlihat kesedaran dikalangan muslimah di negara kita untuk mulai mengenakan tudung. Walaupun sebahagian besar masih belum memenuhi kriteria syar’i, namun kami berharap saudari-saudari kita muslimah sentiasa berproses dan memperbaiki diri dalam pemakain tudung hingga sesuai dengan apa yang ditentukan oleh Allah dan Rasul-Nya. Kita berharap semoga kaum muslimah kita yang dimuliakan oleh Allah, sentiasa memperbaiki diri dan menjaga kehormatan dirinya dengan taat kepada perintah Allah dan Rasul-Nya. Beragama dengan kaedah yang benar sesuai Al Qur’an dan As Sunnah, bukan hanya mengikuti perasaan, atau mengikuti apa yang dianggap baik oleh kebanyakan orang. Wallahu ta’ala a’lam.

255 comments on "Salah faham pemakaian tudung"

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 255   Newer›   Newest»
Anonymous said...

minta izin utk di share ke fb...

salafus-sholih on August 5, 2010 at 10:46 AM said...

silakan =)

♥ifa tasya♥ on August 15, 2010 at 8:40 PM said...

ifa nak minta izin share kat blog ifa boleh ??
http://ifatasya.blogspot.com/
boleh ????????

Anonymous said...

mohon izin utk share kt fb

Batik Biru on August 15, 2010 at 11:01 PM said...

minta izin untuk di masukkan ke dalam blog saya.

Anonymous said...

mohon izin share kt fb utk peringatan bersama~

Anonymous said...

mohon dan minta izin...
bley x utk tidak menganiaya org...
adakah anda meminta izin mengambil gmbar gadis2 itu...sudah semastinya tuan punya badan tahu dirinya sendiri...
tujuan sudah baik..lebih elok lagi jika tidak mengeksplotasi maruah org lain..
kita sesama islam..pikirkan la...

Anonymous said...

mungkin diorang belum dapat hidayah dari Allah swt ..

littleantzz on August 16, 2010 at 8:00 AM said...

hidayah perlu dicari, bukn dinanti...hurm...

Anonymous said...

alangkah jahilnya bagi mereka yg berkata "belum mendapat seru", "mungkin belum masanya", "belum ada hidayah" atau di tangguh2 untuk membuat baik seperti, mungkin selepas balik dari mengerjakan haji/umrah,

Anonymous said...

pandangan oleh insan anonymous agak bernas juga klu nak di pikirkan...
salafus!! pandangan anda dalam menilai cara menutup aurat juga bagus...tetapi apabila anda mengaibkan insan lain adakah itu perkara yg bagus...gadis2 tersebut mungkin masih dalam keadaan kembali ke jalan yg benar...insan yg ingin berubah ke jalan yg benar memerlukan masa..ia x semudah buat cekodok.
jika anda ingin menegur sekalipun anda buatlah lakaran lukisan agar ia lebih diterima suma pihak..kerana ia tidak akan menjatuhkan maruah bagi insan yg telah diciplak gambarnya untuk di jadikan tontonan umum.

MR.ROCKZ said...

dalam klip video tersebut ada menyatakan bahawa
(setiap umatku akan diampunkan dosanya kecuali mereka yg mendedah dosanya)..
jika mendedahkan dosa sendiri itu BERDOSA bagaimana pulak dengan SALAFUS-SHOLIH yg telah mencemarkan lagi dosa mereka itu dengan menjadikan mereka itu bahan tontonan untuk dikutuk masyarakat yg menonton video tersebut...

Anonymous said...

salam..
mohon izin untuk share..
terima kasih

Anonymous said...

saya kurg phm..
sy bkn beragama islam tp sbb rmai org share di fb sy nk tau lbh..
bkn kah sbnr nya apa yg tuan buat ni mengaibkan org lain lbh2 lg rmai yg share dan rmai lg yg melihat..
so if lets say the girls decided to change (the "hidayah" part) then at some point they delete the photo, but ur video keeps playing and playing..so more ppl watch bcos of what u just did..
so what is ur motive? i really dont understand its like prejudice.. or i dont know.. it doesnt seem right at some point or another if ur real aim is to promote whatever ur prophet is saying (which im not againts)..
im just a little bit curious n i hope u can help me clear out..
and i also think that the male ppl of ur religion also need to change..

ps: pls make ur explanation simple. im just so curious

mamu-penang said...

gua bukan orang bagus...nak kata pandai agama sngt tu pun tidak la sngt...tetapi bagi pandangan gua la kan...gua pikir salafus-sholih perlu cari alternatif lain la..klu nak menyedarkan masyarakat sekeliling ni...klu ko "blur" kan gambar diorng yg dlm klip tu pun x guna...sebab kwn2 diorng tetap cam itu gmbr kwn diorng...dan secara x lgsung ko jugak yg dapat dosa di atas niat baik ko dlm nak nak menyedarkan masyarakat...

Anonymous said...

salafus-sholih, sila jawab soalan2 ttg ambil gambar org tu boleh?

Anonymous said...

masing-masing berhak mngutarakan pandangan..namun harus diingat,apa yg kita ckp mencerminkan peribadi kita yg sebenar..
saya sokong apa yg salafus laksanakan ini..
pada saya,gmbar2 yg ditonjolkan bukan berniat utk memalukan atau menghina perempuan2 tersebut tapi utk memberikan contoh kpd kita semua..hakikatnya itu adalah suatu kebenaran...kalau tak dalam gambar sekalipun,adakah kita berani nak menegur jika melihat perempuan yg tidak menutup aurat sepenuhnya??

Anonymous said...

kebenaran ttp kebenaran bkn mengaibkan,same je kalau diorg kt luar pakai cm tu,ngn saudara salafus letak dlm blog,itu sume kan pengajaran,bab lum dpt hidayah,lum dpt seru tu bkn alasan,kan Allah dah ckp pakai tudung yg betul adalah wajib,tu pun nak pertikai lg,x rasa malu ke duduk di bumi Allah....pikir2kanlah dan selamat beramal

mamu -penang said...

Rasullullah bila memberi contoh atau pandangan beliau tidak sesekali mengaibkan atau memberi contoh insan lain untuk di bandingkan...
wahai saudara yg menyokong salafus...renungkanlah...masih ada bnyk cara lain contohnya kamu boleh wat lakaran kartun atau sebagaimya tanpa menonjolkan wajah mereka terbabit...

Anonymous said...

Btul tu,ala,tu suma kan untuk contoh!!!
ini untuk kebaikan semua muslimah gak!!
Kepada saudara Salafus,teruskan Jalan ni..akan ada orang yang akan mendokong orang yang benar!!

MR.ROCKZ said...

BAGI insan yg telah memaparkan wajah insan yg berada dlm klip video terbabit...adakah anda telah mengkaji DOSA dan PAHALA atas perbuatan anda yg mendownloadkan klip vdo terbabit...
adakah anda ketahui latar belakang insan tersebut yg anda paparkan itu...bagaimana klu saya kata pic yg saudara ambil itu di uploadkan oleh sahabat mereka tanpa pengtahuan mereka...dan anda selaku orng yg menguploadkan pic mereka ke dlm klip adakah anda kini berada di pihak yg benar atau yg salah??? renunkan!!!

PEMERHATI>> said...

IZTIFAR BNYK2 :kebenaran ttp kebenaran bkn mengaibkan,same je kalau diorg kt luar pakai cm tu,ngn saudara salafus letak dlm blog,itu sume kan pengajaran...
ADAKAH INI CARA KITA SEBAGAI SEORANG ISLAM MENEGUR SAUDARA SEAGAMA KITA..
BUKANKAH KITA TELAH DIAJAR DENGAN ADAB SOPAN.
pikir pikirkan lah

PEMERHATI>>> said...

SAPA TULIS NI??? hakikatnya itu adalah suatu kebenaran...kalau tak dalam gambar sekalipun,adakah kita berani nak menegur jika melihat perempuan yg tidak menutup aurat sepenuhnya??!!!AGAK BAGUS AYAT TERSEBUT!!
WAHAI SI PENULIS PERNAHKAH KAMU MENEGUR WANITA YG TIDAK BERTUDUNG APABILA MEREKA BERADA DI SEKELILING KAMU...JIKA TIDAK ADA BAIKNYA KAMU CERMINKAN DIRI KAMU DAHULU....

Anonymous said...

salam...kepada salafus sholih...ingatlah satu perkara.setiap perkara kebaikan yg dilakukan pasti ader tentangan.inilah yg telah berlaku pada zaman Rasullulah...martabat org yg faham makna islam(mukmin) tidak akan sesekali sama dengan org islam(muslimin).disebabkan perbezaan iman lah, lahirlah komen-komen di atas yg senantiasa 'berkata tidak pada suatu hak'.selagi niat kamu bertunjangkan Allah, teruskanlah usaha Mu.anggaplah ini hanyalah ujian dari Allah.....
p/s:kalau kita niatkan utk buat baik,sungguh mulia kalau kita buat dari awal sampai akhir.jdnyer,elok jugak beberapa pandangan supaya saudara minta izin dahulu daripada tuan punyer badan atau utk senang kerja,gantikan dengan muka patung,selesaikan masalah?papepu sy menyokong anda.

thirty times and *BOOM* its gone. (= on August 16, 2010 at 11:53 AM said...

salam, minta izin share :)

Anonymous said...

salam'alaik

nme sye isa bin md nor
di fb adlah isa ibnu maryam

di dlm qaedah fiqh,
"matlamt tidak akn pernah menghalalkan cara"

sy puji usaha empunya blog untuk berdakwah..
tp jika hnya bersandarkan niat,ttp menggunakan cara yg salah,tetap tidak akan membenarkan tindakan saudara ini

tidak kah empunya blog pernah mendengar kisah seorang penzina yg mahsyur nmun allah ampuni dia dengan sifat Rahman dan Rahim NYA allah
apbla dia memberi minum kpd seekor anjing yg kehausan..
bukan kah luas rahmat allah??

yg ke dua,tidak kah islam i2 sempurna dan adil dalam stiap tindakan nya..

tindakan saudara mmparkan gmbr2 mreka telah meng'aibkan mreka.
ini telah mnyebabkan rasa benci,marah dan kekeliruaan pd islam yg sebenar,bkn shj di klngan muslim,ttp juga non muslim seperti yg terjadi di atas

tidak dpat ditolak mendedahkan aurat i2 berdosa.
dan ianya adalah dosa di antra allah dan hamba yg melakukan nya

ttp tindakan saudara yng mendedahkan 'aib ini mybbkan saudara bersalah dengan empunya gmbr2 tersebut..

allah mengampunkan sgla dosa kecuali dosa syirik(yakni mati tanpa sempat bertaubat dr dosa syirik) dan dosa di antara ssma manusia.

ini jelas d buktikan dalam sohih bukhari..
d mna seorg sahabt sering dtangkap kerana meminum arak.sahabt2 yg lain mencerca si peminum arak td krna terlalu sering d tngkap.namun rasulullah saw menafikan perbuatan para sahabt dgn berkata."jgn kamu hina dia,krna di dalam hati nya ada cinta kpd Allah dan Rasulullah saw"

hadith ini bukan lah mmberi kbnran kpd kita untuk mlkukan maksiat krna si peminum arak td tetap dikenakan sebatan.hadith ini menegaskan ke imanan dan pengakhiran stiap muslim i2 terletak di tgan allah.kita sbg mnusia tidak punya hak untuk menghina krna i2 adlah dosa di antra "dia dengan Allah".

dan empunya blog wajib mminta ampun secara terbuka.

yg ke tiga,adakah saudara akan meletakkan gmbr2 ahli kluarga saudara jika mereka berpakaian sedemikian..??
jwpn nya pasti tidak..

untk yg menulis comment ini-

SALAM...KEPADA SALAFUS SHOLIH...INGATLAH SATU PERKARA.SETIAP PERKARA KEBAIKAN YG DILAKUKAN PASTI ADER TENTANGAN.INILAH YG TELAH BERLAKU PADA ZAMAN RASULLULAH...MARTABAT ORG YG FAHAM MAKNA ISLAM(MUKMIN) TIDAK AKAN SESEKALI SAMA DENGAN ORG ISLAM(MUSLIMIN).DISEBABKAN PERBEZAAN IMAN LAH, LAHIRLAH KOMEN-KOMEN DI ATAS YG SENANTIASA 'BERKATA TIDAK PADA SUATU HAK'.SELAGI NIAT KAMU BERTUNJANGKAN ALLAH, TERUSKANLAH USAHA MU.ANGGAPLAH INI HANYALAH UJIAN DARI ALLAH.....

kami bukan bekata tidak pd hak..kami tidak menghalang anda semua untuk berdakwah

tp cara yg di gunakan i2 tidak benar..sbb i2 kami menasihati.
harap jgn ade salah faham..

tiada insan sempurna termasuk diri sya.
maaf dan terus kan usha anda untuk berdakwah.
dakwah la dgn cre berhikmah

ps: kpd saudara sy yg nonmuslim.i love to answer any question frm u..can cntct my fb
-sy harap empunya blog bleh jawab semua soalan2
di atas untuk mengelakkan kekeliruan.
dan tarik blik video saudara nie.

jgn segan untuk menerima kelemahan diri,tp jdikan sbg pengajaran utk memangkin diri insani

qausuquzahin said...

salam.just wonder.how can we stop our beloved one from committing dosa2 bsr?

Akhi_Faiz on August 16, 2010 at 1:38 PM said...

Bagus artikel ini tapi masih ramai wanita yang tidak mengikut adab tata susila berpakaian mengikut syarak yang telah ditetapkan. Kekadang kita tergoda juga dengan keasyikan mereka. Nauzubillah...Wahai ummah, berpesan-pesanlah kamu kerana disitu terdapat jalan ke jannah. Wallahualam...

salafus-sholih on August 16, 2010 at 2:00 PM said...

Salam. terima kasih kepada semua yang memberi komen dan kritikan. saya terima dengan berlapang dada. Cuma saya tidak memahami apakah yang dikatakan 'mengaibkan' itu. Gambar yang diletakkan itu bukanlah untuk menyalahi watak-watak itu semata-mata, tetapi ingin memberi gambaran bagaimana yang dikatakan 'tudung lilit, tudung singkat dan tudung dimasukkan ke dalam baju'. Gambar-gambar sebegini seringkali diletakkan ke dalam akhbar-akhbar mahupun majalah-majalah. Cuma bezanya saya tidak melabelkan sebagai 'gambar hiasan'. Untuk lebih paham lagi, pernahkan anda sekalian melihat keratan-keratan akhbar yang meletak gambar-gambar mereka yang disyaki merogol, mengedar dadah dan sebagainya? Bukan niat untuk mengaibkan mereka tetapi sebagai 'guide' kepada artikel yang ditulis. Untuk gambar-gambar pada artikel ini, saya telah sedaya upaya memblurkan wajah dan mengartunkan watak-watak tersebut. Saya tidak berkeupayaan untuk melukis kartun sendiri memandangkan saya bukanlah dari jurusan multimedia. Ini sahaja yang mampu terdaya diberikan saya untuk memberi rujukan kepada pembaca yang membaca artikel ini.

Saya ingin memohon maaf kepada sesiapa yang terguris dan tidak senang melihat gambar tersebut. Sekali lagi, saya terima segala komen dan kritikan anda-anda semua sebagai penambaikan kepada penyebaran dakwah ini yang lebih menepati syarak. wassalam

Anonymous said...

Salam,

Saya seorang pegawai kerajaan, dimana cara pemakaian saya adalah seperti yang di postkan dalam salah satu trend tersebut.
Memakai tudung belah dalam dan menutup dengan jaket atau coat di luar.

Jadi, sebagai muslimah spt saya apa pula pendapat akhi?

Terima Kasih.

Anonymous said...

Kalau sudah dalam 'keterpaksaan', gunalah jacket atau coat yang longgar dan besar2 belaka. Insyaallah takkan menampakkan bentuk badan.

Anonymous said...

ORANG MELAYU NIE SATU JER PENYAKIT YG AKU SELALU NAMPAK, IAITU PENYAKIT MELATAH!! MELATAH YG MAKSUD AKU CPT SNGT BUAT KEPTUSAN @ BGI PANDANGAN SERTA MERTA TNPA PKIR PNJANG YG KDANG2 DIA SNDIRI PUN X THU APER YG DIA CKPKAN TU...

Yg psal hidayah/petunjuk tu snang jer, kta manusia jgn ler nk tnggu jer hdayah tu dtang bergolek kpd kita, TP DIRI SENDIRI sbnrnya yg HARUS BERUSAHA utk mncari hidayah ALLAH tu.. Ibrat mkanan depan mata korang ler, kalo korang sndiri tak jamah makanan tu, makanan tu konfem takkan masuk punya dalam perut korang... cmtu jgklah dgn hidayah, Berusahalah utk mncari hdayah ALLAH S.W.T krna klo kta asyik tunggu jer hdayah tu nk dtg sndri kpd kta, tkut kalo2 nnti kita MENINGGAL tnpa mndpt hdayah drp ALLAH S.W.T..

Isunya korang sumer nk admin brtnggungjawab ats gmbar2 "gurl" yg admin telah jdikan sbgai model2 videonya nie... nie dri pndangan aku keyh..

Bagi aku aper yg admin buat adalah betul & aku sokong 100%... Cumanya, aku rsa admin patut blurkan/hitamkan trus SATU KEPALA "gurl" tu suma spya x trjadinya fitnah kpd drinya... Bila ada vdeo real yg mcm nie skurang-krangnya kuantiti org yg melihat INSYALLAH akn trbuka hati mreka utk berubah, hanya ALLAH shaja yg MAHA MENGETAHUI!!

Korang jadikan isu "AIB/FITNAH" kpd mreka2 dlm vdeo nie.. Aku nk tnya korang, korang selalu bca paper kan(utusan, metro, Ber. Harian & mcm2 lagi) & korg pun percya @ korang ceter lak kt org laen... Korg penah ker tnya betul ker x benda2 yg korang baca tu, ntah2 aper yg korang baca tu adalah fitnah besar terhdap sorg manusia, bila korg percya ceter tu @ korang ceter kt org laen dosa fitnah tu akn trus korg dapat krn mmpercayainya & menyebarkan fitnah... Tp bab vdeo nie korang bkn maen hentam tp korang sndri x fkir! bgi aku ia takkan salah sekiranya ADMIN hitamkan/blurkan trus satu kepala "gurl2" tu suma tp dedahkan shaja bhagian leher & badan utk mnnjukkan yg cara pemakaian spt itu adalah salah... Silap ADMIN yg kecil ini xperlulah nk djadikan isu besar, yg pnting niat/usaha murninya itu yg hrus dipuji oleh kta umat islam...

Truskan usaha anda wahai ADMIN krn niat anda itu baik & murni cumanya cara penyampaiannya selepas ini perlu diperelokkan utk memuaskn hati suma pihak k...

wassalam... :)

Anonymous said...

assalamualaikum...mohon izin utk meng "copy " hadith didalam blog ini dan di "paste" kan ke dalam fb...sebgai peringatan dan renungan kepada semua org....

Anonymous said...

MEMINJAM KATA2 ADMIN DI ATAS, SYA BERSETUJU DGN APER YG ANDA KATAKAN... --->>>
"Cuma saya tidak memahami apakah yang dikatakan 'mengaibkan' itu. Gambar yang diletakkan itu bukanlah untuk menyalahi watak-watak itu semata-mata, tetapi ingin memberi gambaran bagaimana yang dikatakan 'tudung lilit, tudung singkat dan tudung dimasukkan ke dalam baju'. Gambar-gambar sebegini seringkali diletakkan ke dalam akhbar-akhbar mahupun majalah-majalah. Cuma bezanya saya tidak melabelkan sebagai 'gambar hiasan'. Untuk lebih paham lagi, pernahkan anda sekalian melihat keratan-keratan akhbar yang meletak gambar-gambar mereka yang disyaki merogol, mengedar dadah dan sebagainya? Bukan niat untuk mengaibkan mereka tetapi sebagai 'guide' kepada artikel yang ditulis..."

KEPADA MEREKA2 YG MENGKRITIK & TIDAK BERSETUJU DGN ADMIN, SEKIRANYA GAMBAR2 JENIS MEREKA2 YG BERTUDUNG X MNGIKUT SYARAK SPT DINYATAKAN DI ATAS(tudung lilit, tudung singkat & sbgainya)dipaparkan di media2 massa spt majalah, akhbar, TV & sbagainya, adakah anda berusaha utk menegur mereka2 yg turut terlibat dlm mempromosikan dosa2 trsbut?? ADAKAH TERDAPAT USAHA ANDA UTK MENEGUR MEREKA?? Tanya diri anda & tanya iman anda, hanya anda yg mampu menjawabnya... :)

Abu Usamah Mohd Masri bin Mohd Ramli on August 16, 2010 at 4:41 PM said...

Assalamualaikum wbt.

Mudah kata apakah Islam membenarkan meletakkan gambar-gambar sebegitu atas alasan dakwah.

Hanya kerana akhbar melakukannya, itu bukan hujah membenarkan perbuatan kita.

Wallahua'lam.

Anonymous said...

korang pun pandai komen je, buat la satu video yg baik mcm tu, yg tak aibkan sape2, baru jadi alternatif, ni komen bukan main.

tapi yg betul tu tetap betul, boleh diperbaiki.

Anonymous said...

salam...bg pndgn sy...vdeo i2 ade btolnye...skurang2nye..mrk ade usaha utk mmbri nsht dan pringtn utk org len spy x bwt bnd yg same..bg sy kartun 2 ok tp mgkn org kurang amik pngjrn dr gmbr kartun trsbut...

sekian..wallahu a'lam...

Anonymous said...

apalah umat islam zaman skrg..pandai kritik je..gmbr prmpuan2 tu sume bkn utk di aibkan..tp of kos la sbgai guide utk prmpuan2 zmn skrg..mcm jugak hukuman rejam utk zina..ade ke pesalh tersebut d tutup muka ketik di rejam.. (bahkan jelas2 org ramai tahu, hukuman rejam utk zina)
mmg la beza zina dgn tutop aurat..tp konsepnye same..
tp kan muke diorng dah d blur kan..kalau nak kata dedah aib org, yg pempuan tu x dedah kan aib sendiri ke?? hape da..jgn la kritik je..bg la jalan..

Anonymous said...

para pengkritik tu slp2 pmpn2 yg xpki tudung dgn btl aku rase.sbb tu melenting mcm tu skali.korg ckp tu mengaibkn sedangkan pmpn tu sendiri yg paparkn gmbr2 diorg secara umum.pikir pnjgla skit sblm nk kritik.jgnla jd bodoh.

hafini hussin on August 16, 2010 at 10:24 PM said...

salam...saya sokong seratus peratus hasil kerja pemilik blog..memgapa ramai yg mempersoalkan ttg aib gmbar?bukankah itu sebagai contoh sahaja?mengapa mesti dalam konteks berdakwah isu mengaibkan ini timbul sedgkan di dada-dada akhbar,malah media massa terpampang indah keangkuhan wanita mendedahkan aurat?bukankah itu satu keaiban keatas wanita secara terang lagi bersuluh?kepada saudari dan saudara yg merasakan bahawa cara yg pemilik blog ini mengaibkan wanita,maka tampillah kedepan dan nyatakan sekali ketidakpuasan anda terhadap media massa yg turut serta mengaibkan wanita.jgn hanya berani mengkritik dari belakang..kalau perkara cmni pon nak perbesarkan tnpa memikirkan impak yg lagi besar di seblik dakwah ini,sampi bila2 pon kita tak kan dapat mencapai kemajuan diri...sekiranye saye khilaf mengenai perkara ini,mohon maaf saya pinta.saya juga insan yg jahil ilmunya dan INSYAALLAH BERUSAHA memantapkan ilmu di dada..wslm..

Tiera on August 16, 2010 at 11:56 PM said...

salam.
mcm2 kan..
tp terus terang saye rase malu bila cube bayangkan pic dlm video itu adlh saye..nauzubillah.
saye tak baik mana pon..xjgk byk ilmu agama ni..
cuma..bila pk scr positif..kalau..kalau lah saya tergolong dlm perempuan2 yg ditayangkan..ofcoz saye marah sbb malu..tp malu lagi kalau lpas saye tgk, tahu n faham ape yg disampaikan oleh ADMIN..saye x sedar2 n saye masih kekal spt itu..MALU bkn stkt dgn org ramai, tp dgn TUHAN.okeh, saye student Law. dah masok 2nd year kt cni n saye nak gtau gak ape yg saye blaja..ADMIN dah blurr kan their faces n x jgk meletakkan name mereka..maka..tiada Defamation d cni yea.n yah..kalau ade yg hebat dlm multimedia(maaf xtau yg specfc), kan bgoz if leh contribute same.lukis kartun yg npk real..ade2 i've seen.tp org putih ar yg bwat hihi..
okeh tanak melalut, juz nk ckp yg saye ttp memandang ape yg dilakukan oleh ADMIN sbg sumting yg BAGUS+BAIK.ade kurang/lemah, kita tegor..n to those yg ase2 xpon post pic kt fb tp cume di tag..kalo da rase pic tu xkene.. x susah pon mtk jasa baik kawan delete.ade pic kite kat ctu, so kite ade hak..
jgn selalu bg alasan lebih dari solution...
wslm.

*saye suke blog kamu . =)

Abdul rahman said...

assalamualaikum...
alangkah bagusnyer jika hasil2 anda wahai salafus di siarkn secara global. ini adalah salah satu dakwah yg bgus. harap dpt advancekn lg.bkn saja di alam multimedia. InsyaAllah satu hari nanti saya akan dgr lagi dari kamu. strive for islam!!!

Anonymous said...

Salam...jangan kerana xbleh menerima teguran, anda semua mencari pula salah salafussoleh ini. niat dan cara dia dah betul, malahan dia pun dah bagi alasan yg munasabah. nak ikutkan.. mendedahkan aib? bkn kah yg empunya gambar dgn senang hati menayangkan segala hakmilik pd wajah & tubuh mereka? sdgkan salafussolih masih bertimbangrasa dgn mengkaburkan wajah empunya gmbar itu..itu masih belum menjaga aib org lain lg kah? klu begitu bagaimana cara lg utk dia menunjukkan gambaran yg dimaksudkan? jgn perkara kecil dijadikan isu besar..klu anda semua dah pandai sgt menegur ape sumbangan anda semua utk menangani masalah muslimah melayu ini? jika dah ade org yg berkesedaran utk menegur perkara yg benar, jgn dicari-cari pula kesilapannya...KEPADA SAUDARA SALAFUS-SHOLIH, TERUSKAN USAHA ANDA, JGN LEMAH SEMANGAT..ALLAH BERSAMA-SAMA DGN ORG YG BENAR..ANDA TIDAK SILAP TP MEREKA YG PROTES ITULAH YG SENGAJA MENCARI-CARI KESILAPAN ANDA. SETIAP PERKARA YG BAIK PASTI ADE HALANGANNYA, NAMUN ALLAH TETAP AKAN MEMBANTU ANDA..YAKINLAH..

Anonymous said...

SAYA SOKONG PENDAPAT HAFINI HUSSIN...MEREKA YG MEMBANTAH ITU MASIH BERDEGIL..MUNGKIN TERKENA PD BATANG HIDUNG SENDIRI? ATAU X SUKA DITEGUR? KALAU BEGITU SAMPAI BILA-BILA PUN KEBENARAN X DAPAT DISAMPAIKAN...

Anonymous said...

assalamualaikum...
aishh mcm2 kan...
npe nak mlatah smpai mcm nie skali..
aib2 lah ape lah...
mereka sndiri dah show kan picture mereka kat fb..
untuk tontonan public..
soo what wrong untk dambil djadikan video teladan mcm nie...
lg pun kat sini dah dkaburkan...berbanding yg d fb yg trang2 boleh nmpak...
dan dlm video hnya tubuh bdn dn pakaian yg dkenakan spmkai jer yg nmpk jelas...
ape lah... x faham wanita muslimah skrg dtegur yg salah pon tdak puas hati...
nti kalu x dtegur smkin mnjadi2..
x kira dmana jua..
x kira area kelantan kerr terganu kerr...
or smua kat mlaysia nie.. mahu pon global..
kalu x djaga mahligai kurniaan ALLAH itu maknanya mereka antara golongan yg rugi dan tdak bsyukur....
x pndai sgt tpi skadar pandangan....
wanita gemar mnunjukkan tbuh bdn mereka yg langsing dan top itu skadar mendpt pujian dan blaian lelaki...
akhirnya ....plups ader lah kes buang bayi.. lahir tnpa bapa..
urrrmmmmm sdih lahhhh.....

mememem said...

erm..saya dalam pasukan unit-beruniform pandu puteri,,tetapi guru telah menetapkan supaya baju yg dipakai sume longgar..kalau puteri islam pula memang tudungnya dimasokkan dlm baju ttp bajunye tidak menampakkn bentuk badan

yui on August 17, 2010 at 8:56 AM said...

Assalamualaikum,
pendek kata ... saya sokong video ni. Sekurang-kurangnya boleh dijadikan teladan untuk diri sendiri.
Tak timbul isu mengaibkan orang lain. Sebab kita tak tahu pun siapa org/figura yg disiarkan dalam video tu.
Yang tepat, gambar-gambar tu hanya sebagai contoh 'kesalahan pemakaian'. So, kita boleh la rujuk, pstu banding dengan cara pemakaian kita. maan yang salah diperbetulkan. Itu je kot.


Okek Wassalam.

Wassalam.

mememem said...

saya ade accaount myspace, saye ade seorang kwn yg baik akhlaknye ketika darjah 6,bile dah form 1 ..upload gambar mcm2 ( x pakai tudung, menarik perhatian lelaki yg melihatnye ) saye x sangke betol..kadang2 rase mcm nk delete acc mys saye sbb dah x larat tengok gamba2 tu sume

cheksue said...

astagfrullahalazim....haha6x...(ktw dlu)
apala org muslim kat atas ni.xsuka lagi tu brsama2 bganding bahu nk memperbaiki akhlak n aurat org muslimin..alahai...tolgla ya..

blog video ni sesuai sgt.tak kisahla sapa dia nk bg cntoh tp sbgai manusia scara motivasinya kta mudah mnerima ajaran tersebut dgn visual dan contoh!kan kta lebih tertarik?hehe6x...

tgok...sy dah ikut dah ajarn video ni...eleh!

MR-ROCKZ said...

MR-ROCKZ, hahaha(gua pun nak ketawa dulu)
nmpknya ruangan ini betul2 tegang dan panas...
ini lah lumrah orng ISLAM kita klu ada pihak setuju musti ada satu pihak x stuju...mcm (PAS VS UMNO)haha... bagi wanita yg gmbrnya telah di uploadkan mesti cmfrm mrh bila tengok video terbabit..(tuan badan mesti cam diri sendiri punya)...maka mereka akan mula mencaci memaki hamun dalam hati mereka...apabila orang itu mencaci/memaki hamun secara am nya kita tahu.. sudah tentu akan mendatangkan dosa...maka insan yg telah di uplodkan gmbrnya tadi bertambah2 lah dosanya tanpa niatnya untuk melakukan dosa tersebut...tapi sebaliknya bagi orang yg "think"
positif mesti dia akan berterima kasih ats kesedaran yg di berikan...(PERSOALANNYA ini tidak adil bagi golongan yg telah menambahkan dosa tadi...ADAKAH INI CARA YANG BENAR UNTUK MENYEDARKAN UMAT KITA SENDIRI)??? lebih baik anda kaji dahulu sebelum sesuatu perkara itu di lakukan...SAYA SEBENARNYA SOKONG USAHA
SALAFUS-SHOLIH ni...kerana masyarakat kita kini memang memerlukan seseorang yg memperjuangkan MARTABAT ISLAM ITU SENDIRI...TAPI BUKAN DENGAN CARA INI...sebaiknya carilah pembantu yg mampu membuat lakaran atau scan kan gambar2 cnth yang lain yg tidak melibatkan wajah2 insan yg bergelar manusia...JANGAN kita samakan apa yang kita buat ni sama dengan CETAKAN SURAT KHABAR...
kerana surat khabar itu untuk jualan diorng letak gmbr2 untuk diorng kaut keuntungan diorng tidak pernah pikir pasal jaga maruah insan lain...
SAUDARA-SHOLIH pulak berjuang untuk memartabatkan ISLAM jadi anda sepatutnya x boleh samakan perjuangan iklan anda seperi SURAT KHABAR
KERANA ISLAM MENITIK BERATKAN BANYAK PERKARA..
ANDA BERDOSA JIKA MENGELUARKAN AIB SENDIRI...BAGAIMANA PULAK KALAU ANDA MENGELUARKAN AIB PIHAK YANG TERBABIT...
RENUNGKA SEJENAK wassalam....

Anonymous said...

salam....sy tertatik nk bc blog ni sbb tgk video tu..tp sy x fhm knpe bila seseorg 2 nk buat baek,msti ad rmai yg kondem dye..x perlu la kite nk tegakkn sape btol sape slh..stiap org x lari dr dosa trmsuk sy..so,jgn la kite nk b'telagah utk hal yg remeh cm ni..islam pon x suke kite gduh sesame kite..kite ibarat akar pd islam..hncur la islam klau akar ni x kukuh..so korg..jgn la gduh2..yg lpas 2 lpas la..ambil iktibr ats usaha yg dye da buat..sy pon lpas ni nk betulkn cre b'tdung sy..sbb sy pon t'golong dlm cre b'tdung yg slh..thnkz ADMIN blog ni..awk da sdrkn sy..

Anonymous said...

xberkenan langsung penulis blog ni..sape2pon mara gmbar diambil sesuka hati.

Anonymous said...

Alhamdulillah...ada kebenaran dalam kepahitan...mmg pahit bg girls yg gmbr mereka digunakan utk tujuan teguran ni...apapun bg sy kita kena ambil pengajaran..Alhamdulillah video ni menyedarkan sy...mgkn sy sedikit terleka dengan permainan dunia..wlwpun bg sy gmbr yg ada di fb sy sopan tp tak bermakna sopan merangkumi penutupan aurat yg di kehendaki ajaran Islam..so Alhamdulillah sy telah disedarkan..thanx to salafus sholih :)

Anonymous said...

manusia oh manusia
kalau dah buat dosa tu,jgnlah byk bunyi.bertaubat jelah.ni nak komen sana komen sini.facebook mmg xbagus pun.bukan utk KITA.jgn jd bodoh.

Anonymous said...

kan dah diblur kan muka tu... lagi pun kalu x tunjuk contoh mcm tu orang tak tau plak apa yang hendak disampaikan... masing2 rasa pakaian masing2 dah betul...

Anonymous said...

btul tu..pe yg admin wt tu slah stu alternatif tuk mnunjukkan pkra yg btul..mgkn cdgn blurkan or hitamkan trus muka atu cdgn tg baik,bg sesiapa yg haya tau komen tp tidk ada usaha tuk turut sama berjuang tuk Islam..diharapkan sudi meluangkan sedikit masa dalam plg kurag 1 mnit sehari tuk muhasabah n cerminkan diri..kpd admin,tahniah n truskan berjuang..InsayAllah pasti kan ada yg menyokong & x skit juga yg menentang..

sphrosyne on August 17, 2010 at 6:06 PM said...

slm'alaikum..

sekadar berkongsi sebuah kisah..
sorg muslimah yg dulunya lalai & alpa..
x pkai tdung & x menjaga pergaulan antara lelaki n wanita..
namun akhirnya berubah setelah menyedari kesilapan diri..
menutup aurat dgn sempurna sepertimana yg sepatutnya...
membataskan pergaulan dgn berlawanan jantina..
bertunang dgn sorg muslim yg baik & mebuat persiapan utk perkahwinan..
tp akhirnya perkahwinan dibatalkan.
dek kerana sorg rakan yg meng'upload' gambar sewaktu lalai dlu..

dlm x sedar kita membuka aib org..

apa pon..masih ada alternatif lain utk digunakan..
matlamat tidak menghalalkan cara..
andai tdk berkemampuan melukis sndri atas alasan bukan dr jurusan multimedia, anda masih boleh menegur dgn cara yg lebih berhikmah...
even Rasulullah pon dlm memberi teguran masih lg ckp berlapik kan..

Allahu'alam

Anonymous said...

salam...xsalah nk tegur kesilapan seseorg tu, tp jgnlah sampai nk menjatuhkannya, so kesimpulan di sini, pe yg admin buat adalah bergantung pada niat dy, Allah maha mengetahui, so dy punye salah antara dy dan ALLAH, kite juz bg pendapat n bantu admin je, wassalam

Anonymous said...

Salam. harap semua jangan maen ikut nafsu ja komen. bace post terbaru tu... pasal pengemuman. Baca pandangan ustaz zaharuddin mengenai isu pengaiban. lepas ni jangan banyak kritik ja lebih, tapi hasil umar makruf nahi munkar xda.

Anonymous said...

Niat salafus 2 da baik, tp cukop baik ke utk mengaibkan org? menceroboh privasi org dgn mengambil gambar, tanpa kebenaran bole disabitkan kesalahan dlm undang-undang. termaktub dlm akta penerbitan.. Fikir2kan lah ye..

nurqasihaisyahbalqis on August 17, 2010 at 7:46 PM said...

salam ukhwah...mohon izin utk sya mmsukkn dlm blog....www.nurqasihaisyahbalqis@gmail.com

Anonymous said...

ape-ape pn..thnx kpd tuan empunya blog krn siarkn video yg korg bincangkan 2..aku salah seorang drpd mrk yg memakai tudung dgn cre yg slh..berlilit la,selendang la..taruk kat fb..lalai dgn nikmat dunia..mmg la de pns aty ble tgk video 2 an..rse mcm kne perli pn ade..tp ble pk2 blik..mmg pdn dgn muke aku pn..huu..yg penting aku dh delete gmbr2 aku yg x menepati cre2 pkai tudung 2..n yg pastinye care salafus-sholih ni smpai ke minda remaja aku..mesej yg cuba disampaikan aku terima..so..keep up the gud work!jgn rse down..SAYA SOKONG PERJUANGAN ANDA!yeah!

Anonymous said...

Assalamualaikum...
time kasih sbb menyiar kan artikel ni..mgenai bab2 mng 'aib ' kan org..sy rsa kbykn yg stuju gmbr2 ni d siar kan adlh lelaki.sb??
sbb sy seorg wanita.wlaupn gmbr ini xde kne mgena ngn sy..tp gmbr ni ade kaitan ngn kaum sjenis sy iaitu WANITA..sy sme skali x halang niat salafus-solih.malah sy bgga ade yg nk tlg kaum wanita mcm sy kuar dari jalan yg xbtul..syabas salafus-salih.

cme..sy rsa lbh baik salafus-salih edit bhgian kpla wanita tersebut. sma ade cut trus @ hitam kan sje.
bgs niat salafus-salih nk tnjuk cth cra pnggunaan tdg yg xbtul..cme 2 la..cra nye agk kurng memuas kan.
sy cube ltak kn dri sy sbg wanita2 di dlm gmbr2 tsebut.alangkan mlu nya sy gmbr itu msh d siar kn kpd org ramai sdgkan sy cube utk berubah kpd yg lbh baik.
sdg kan gmbr itu d ambil tnpa pgetahuan sy.jd,sekira nye sy skg da pkai tdung labuh yg menutup aurat,ape gne nye 2 kalo gmbr sy d siar kan sebegitu rupa?aurat sy ttp d perlihat kan.sdg kan itu 'msa lau' sy.

cube ltak kan diri anda d dlm gmbr2 tersebut dan anda faham la mksd sy.
kpd salafus-solih..
sy berterima kasih kpd anda krn aritkel ini sdkit sbyk mngubah dri sy.teruskan usaha anda dan kami akn sntiasa menyokng anda.
wassalam..=)

Anonymous said...

kalau dah letak atau upload dlm internet, bukan ke dah menunjukkan aib sendiri? gambar2 tersebut terus menjadi free utk tontonan umum dan juga menjadi milik umum utk sesiapa sahaja boleh ambil atau download, x kisah la gambar itu milik empunya badan. gambar2 di internet tidak di patent jd sesiapa pun boleh ambil dan jadikan contoh. lain la kalau admin blog ini tangkap gmbr tersebut secara curi2 smpi ekori perempuan2 tsbt smpi ke mana2. itu baru namanyer membongkarkan aib org lain. kalau xnak org lain guna foto sendiri utk cth ke video ke, bubuh kat website yg berbayar dan patentkan.

Anonymous said...

kesimpulan nya..jgn ltak kan gmbr d internet!!
krana anda akn mnjdi cth kpd pkara yg tidak elok.
dan malu nya akn berterusan wlau pn anda tlh mngubah diri anda dr yg xttp aurat kpd yg ttp aurat.
admin x ambk gmbr curi2 tp dia tlh mencuri gmbr2 2 tnpa kbnaran.rsa2 bpe ramai yg stuju gmbr seksi mreka d tyg kn utk d jd kan cth dan iktibar?
segelintir drpd mereka akn berfikir, ak tutup aurat pn, org dh th bntuk bdn ak.even ak delete dlm internet pn,org still akn th jgk.jd,bt ape ak nk berubah?org ttp akn pndg ak sbg wanita yg x jga aurat.
mgkn niat admin baik..dan sy sgt2 stju.tp matlamat tak membenar kan cara.sbb 2 kbykan laman web islam hya mgguna kan kartun sbb cth.spy ht org lain akn terjga.jgn smp nk smpai kan dkwah tp dlm msa yg sme blh mengguris kan ht org lain.sdg kn dia sme skali x rela.
melain kan admin mtk kbnran mereka utk d jd kan cth.mgkn dia yg bsalah n kte hya blh sme2 bdoa spy mereka dpt hidayah.
tp jgn hukum mereka sebegitu rupa.
gmbr2 tersebut mmg dh d blur kan.tp sy msih knl kwn2 sy dlm gmbr 2.
sbb sy ade add mereka.itu bru sy sorg..kalo friend lists dia 500 org?? ade kah anda ykin 500 org 2 xtgk lgsg gmbr mereka?
cdgn sy,gne la kartun dlm cth anda.cri lah d lman2 web islam yg lain dan mtk kbnran utk d pos kan dlm blog anda.zaman dh maju..
gne kan lah kemudahan yg ade.
wassalam...

Anonymous said...

assamualaikum..
(Kedua pula, adalah keperluan akademik. Mereka menggayakan tudung jenis ini dengan alasan kekemasan seperti yang dapat kita lihat pada badan-badan uniform seperti Pasukan Pandu Puteri, Kadet Polis, Kadet Remaja Sekolah dan lain-lain lagi. Sukar untuk berkompromi dengan alasan ini kerana tidak bolehkah mengemaskan sahaja tudung yang dilabuh itu? Mengapakah mereka tidak boleh mencotohi Pasukan Puteri Islam yang tampak molek dengan tudung tidak dimasukkan ke dalam baju tetapi masih boleh berfungsi sebagai satu pasukan? Ini adalah persoalan yang perlu diperhalusi lagi.)adakah maksud anda supaya pakaian beruniform ditukar menjadi baju kurung atau pakaian yang labuh?..sungguh tidaK logik..kalau di UNIVERSITY TEKNIKAL, pelajar akan diberi jaket utk membuat kerja2 teknikal,anda xrasa ka tentang keselamatannya?..kalau la kita pakai tudung diluar jaket, ape akan jadi kalau angin, atau ape2 la,,bukan ke lebih bahaya ?..1 je saye nak ckp..fikir la logik..n tengok la pade family awak 2 dulu..bukan nye saye nak tegakkan benang yg basah TETAPI nak menegur haruslah kene pade tempatnye ..sekian,..,

Anonymous said...

nampaknya anon atas ni tak paham bahasa kot atau tak baca abis. artikel atas tu berkaitan dengan tudung yang perlu dilabuhkan, bukan berkaitan baju yang dilabuhkan. Pastu dia kata kalau berkaitan keselamatan, pakai coat atau jaket yang longgar2. Baca la habis dulu baru komen. Kalau hati dah busuk, kebenaran pon bon boleh diputar belit. Nauzubillah...

Anonymous said...

begitu banyak komen2...bende yg simple kenapa nak diperbesar2kan..kita ada Al-Quran dan hadis..cuma ikut sajala..masalah sekarang ni..kita sebagai manusia sering lupa dan jarang sangat org nak tegur kesalahan orang lain..bende2 mcm ni adalah satu platform untuk memperingatkan kita balik..just jadikan ia sebagai iktibar..i myself can take this as teguran because sy sendiri kadang2 tergolong dalam wanita2 sebegitu..ia sedikit sebanyak dapat memperbetulkan ape yg tak betul...semua yg baik datangnya dr Allah..yg buruk itu ats kesalahan sy sendiri..wallahualam..

Anonymous said...

tidak patut Salafus Sholih menggunakan photo2 girl dalam article beliau. Silap2 boleh kena saman, sedih... nak blog tapi taktahu cara...

Anonymous said...

Whatever la u all ni..disebabkan video ini...pelbagai perbalahan and komen2 yang saling kutuk mengutuk sesama sendiri berlaku. semua nak menang dan semua rasa diri mereka betul...tahniah kepada pengarah video ni ea....

Anonymous said...

sape yg ckp pasal baju labuh???baca la elok..sye berckp tentang tudung..siapakah anda utk menilai saye hati busuk?..adakah anda kenal hati budi saye..bagus la kalau anda rasa diri 2 dah terlalu bagus utk menilai org yg anda tidak kenal sebagai hati busuk..tahniah..

Anonymous said...

salam.. sy betul2 terkesan dgn video tersebut. benar2 mmbuat sy rse diri ini kerdil sgt.. terlalu byk dosa yg dh dilakukan.. thanks 2 admin. pd sy, xslh ape yg dilakukan.. peringatan pd kaum hawa di luar sne agar tidak senang2 mengupload gmbr di internet. jika nk slh kn admin yg mngggunakan gmbr tersebut utk tujuan mmberi peringatan, tidak kh anda terpikir, pihak2 lain yg xbertanggungjawab mungkin akan mengambil gmbr anda utk tujuan yg tidak baik?? jika anda tidak mahu perkara seperti ini berlaku, adalah lbh baik anda tidak lngsung mgupload apa jua gmbr diri anda.. wslm

ahmad farhan on August 19, 2010 at 7:33 AM said...

ikut alquran n sunnah.....jgn ikut hati dan perasaan,,,yg admin buat kalo rasa mushkil kita tanya ustaz, byk blog ustaz d 09 skang jangan pandai2 buat dalil n lg mengundang benda yg syubhah dalam hidup ni.....apa jg jelas kita terima n yg tak jelas kita cari sampai jelas,,,,akal takkan dapat atasi kekuasaan Allah...so dahulukan al-quran,sunnah,hadith soheh.....apa yg admin buat kira dakwAH yg bagus utk menyedarkan ummah, amik yg +ve apa yg admin kira salah silap tu biar dia kira ngan Allah...saudara saudari jgn risau Allahkan maha adil sifatnyer.....

muslimahharapanagama said...

subhanallah...
alahai umat islamku...
mcm2 ayat dah klua... ad yg sedap n ad yg kureng...

pade pmbce2 sekalian..., mgkin ad benarny pndangan kalian..., tp kn lebih bagus kalu teguran itu dibuat dgn hikmah.., seperti yg korg mnx admin buat...,gunalah bahasa2 yg sedap dibaca..., dan mudah dihadam...,kan ad cara yg lbh bagus dlm mnegur.., biar isinya ringkas tp padat... msg2 ad cara dakwah msg2 kn... yg pnting.., matlamat menghalalkan cara...

pade admin..., saya sokong video anda..., but next time..., perlu lbh berhati2 ye..., supaya dakwah boleh dihadam oleh semua golongan... dn tdk mnimbulkan sakit hati pada mne2 pihak... after dah berhati2...,ade jgk yg skt hati.., abaikan je.... 2 tndanya seseorg itu dah terketuk diri sndiri...
dan ingatlah...hujung usaha adalah tawakkal...

mohon maaf salah jika terkasar kate...
salam dakwah buat semua...

salam dakwah buat semua...

Anonymous said...

salam..
pemakaian tudung dan baju sya sblm ni agak menyerupai model2 dlm video tersebut, sy berterima kasih pada penulis blog ni, sebab sya rs malu pd diri sendiri bkn dgn org lain.

mungkin penulis blog ni ada melakukan kesilapan, tp dia dah pun mintak maaf dlm post "PENGUMUMAN" dan menggatung video tersebut, dia dah mengaku kesilapan dia, jadi ape masalahnya sekarang.

cuba kt bagi pendapat dan pandangan dari menyalah kan org lain, penulis blog ni manusia biasa, xsempurna, jadi tegur lah dia dan dia menerima pendapat kita kan.

mungkin ada yang marah2 sebab ego, buangkan lah ego anda sepertimana yang dilakukan oleh penulis blog ni. mengaku kesalahan dan perbaikinya..
waAllahualam..

Anonymous said...

wallahu a'lam..x pyhlah nak sling hntam m'hntam kt cni..yang baik dtang dri Allah yang sebaliknya dtg dri kecuaian diri sndiri..tgok 2 smbik iktibr untk diri sudhlah x pyh pk gmbr sp ke org dpt aib ke...

Anonymous said...

salam.. sy seorang nurse goverment... u all pun tau kn mcm mn uniform kami n keja kami.. sy sudah cuba labuhkn n longgarkn uniform sy.. tp tudung still kn msuk dlm bju utk keselamatan kami n pesakit.. mcm mn 2? tq

putriaisya

Anonymous said...

salam, teruskan usaha kamu , kebenaran akan timbul juga, menyerulah manusia kearah Kebaikan

Anonymous said...

Syabas, berkata benar walaupun pahit. Dalam keberantakan sosial ummah masa kini, pendekatan secara keras ini amat perlu. Ummat sekarang tidak lagi betah dinasihati dengan secara lembut seperti umat sebelumnya. Ini adalah variasi dalam dakwah. Sedangkan Rasullullah S.A.W. juga pernah berkata "Celaka" apabila memarahi dan menasihati sahabah dan umat Islam secara umumnya. Mungkin yang melatah itu terasa pedasnya. Bagi saya lihatlah mesejnya. Gambar itu sudah diblurkan. Walaupun kawan2 mereka mengenali mereka, mereka tidak patut diherdik atau diperli. Kalau itu yang berlaku nescaya kawan2 merekalah yang tidak faham akan mesej yang cuba disampaikan. Sepatutnya mereka mendekati dan menasihati mereka secara baik. Tetapi kebiasaanya, orang kita (melayu) akan mengutuk terlebih dahulu. Ingatlah identiti kita yang pertama dan utama adalah Muslim. Tahniah sekali lagi Salafus Sholih.

Anonymous said...

Salam..

semua ni brmula drpd kslapan dan klalaian kita sndiri..sbnarnya dlm al-quran dh jlas bg kita panduan cara2 brpakaian yg betul mgikut syarak..tp kita lbh trpengaruh pd fesyen2 smasa dan xnk ikt apa yg Islam anjurkn..akhirnya,tmbullah mcm2 mslh yg kita sndiri cipta...ingtlh bhwa agama islam mrupakan panduan hidup yg trbaik.

*ssunguhnya islam itu syumul.

Anonymous said...

sape engkau nak menghukum dorang tu bersalah ke apa? berdosa ke apa? susah betul la saudara ni ..silap orang lain nampak sangat .. tayang sana sini.. silap sendiri tu? pikir la diri sendiri dulu ... amal dah cukup ke?

rohaniredzwa on August 20, 2010 at 9:45 PM said...

haha btl2 kesimpulannya jgn ltk gambar lm internet lau x nak di sbrkn.........

Anonymous said...

assalamualaikum...ana nak tanya pndapat kalian...mcm mana kalau pekerjaan tu memestikan tudung msuk ke dlm baju...contohnya jururawat..kalau x dikira melanggar peraturan dan etika di hospital...ana ambil kos nursing..baru je first year..skrg nie ana ade konflik dlm diri ana..fikir pasal perkara ni..memang ana x stuju sangat dengan cara pemakaian jururawat kat malaysia ni..x salah kan kalau jururawat pakai tudung labuh...tp ana sedih dan kesal sbb jururawat kat malaysia ni x dibenarkan pakai tudung labuh..jd ana nak minta pndapat...syukran..

-muslimah-

salafus-sholih on August 20, 2010 at 9:59 PM said...

Salam. Saya petik satu hadis ini. Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing". (HR Muslim)

Memang sukar untuk menegak Al-Quran dan Sunnah pada akhir-akhir zaman ini. Beruntung kalau saudari menjadi seperti orang asing yang dikatakan hadis itu. Apa yang boleh dilakukan saudari mungkin sedaya upaya memakai baju yang besar dan longgar. Insyaallah... tidak akan menampakkan bentuk tubuh.

Anonymous said...

mohon utk di share ye~

Anonymous said...

salam...ana memang tiada kuasa nak mengubah semua ni..tapi insyaAllah..jika ada kesempatan..ana akan cuba memperjuangkan isu ni supaya generasi akan datang xkan mengalami konflik seperti ni lagi..ya memang btul..sukar nak tegakkan al-Quran dan sunnah dp dunia akhir zaman ni..ana akan cuba sedaya upaya menjga aurat dan memakai pakaian yg longgar..syukran atas nasihat..

-muslimah-

Anonymous said...

Assalamualaikum.Saya menyokong dan setuju sangat dengan apa yang admin paparkan di blog ini.Kenapa ada yang mengatakan mengaibkan?Saya hairan.Kalau macam ni mereka kata aib.Tapi kalau mereka tayangkan gambar2 mereka di laman web2 seperti facebook,mereka tidak punya rasa malu.Apa pun,kepada admin teruskan usaha dakwah anda.Dan sabarlah menghadapi kritikan2.Sesungghnya Allah bersama dengan orang yang sabar.

Hafiz said...

Manusia akan merasa aib apabila kesalahan yang dilakukan akan cuba ditegur oleh orang lain, tetapi akan merasa bangga apabila kesalahan dan kesilapan yang sama dipuji oleh orang.

Kepada mereka yang bersikap 'defensive', mungkin anda terasa 'pedas'nya. Namun ingatlah, mungkin anda terpilih untuk ditegur oleh Allah S.W.T. melalui medium ini.

Anonymous said...

pada saudari anymous..kita mempunyai latar belakang yg sama...sy juga mengalami delima yg sama spt saudari..iaitu bolehkah jururawat memakai tudung labuh semasa bekerja..apatah lg sy sendiri kurang selesa apbl berurusan dgn peskit lelaki tua mahupun muda....

siti zawani said...

maaf sy tersalah anta dgn menggunakan profil saudari anymous....

seimura on August 22, 2010 at 1:10 AM said...

Aduh, tak habs-habis nak hentam pasal 'upload gambar tanpa izin' la kononnya dan isu 'mengaibkan orang'.

Apa pun teruskan perjuangan anda salafus sholih. Saya boleh tolong lukiskan karikatur atau kartun untuk membantu usaha dakwah anda. Boleh lawati blog saya.

Moga Allah mudahkan jalanmu dan usahamu dalam berdakwah.

Anonymous said...

Salam kepada semua adik2 seIslam .. Asas penutupan aurat adalah untuk melindungi dan mengangkat darjat wanita .. Harga diri seorang wanita sangat tinggi disisi Islam ( tanya la mana2 ulama ).. Saya tak pandai beri nas2 hadis atau Al - Quran, tpi korang pk , zaman dulu2 puteri2 raja atau raja sekalipun di larang di lihat oleh mata umum .. Kenapa ? sudah tentu darjat nya yang tinggi .. Dan mengapa korang simpan duit korang dalam walet tak pula sepah2 tepi jalan ? sb takut kena curik .. Dan dalam isu pemakaian tudung , saya rasa jika adalah orang cakap ' cantik la u pakai tudung '.. pendapat saya segera la tukar fesyen tu sb bukan cantik yang kita cari .. Kita cari redha Allah bukan redha manusia .. Kalau nak berhias ( mmg pompuan fitrahnya begitu ) lakukan dirumah , dihadapan muhrim .. Dan bab2 tak setuju letak gambar tanpa kebenaran tu , gambar tu diupload ke internet dan disebarkan oleh kita sendiri .. Umpama , kita menabur nasi ke tanah yang bebas dimakan ayam .. Dan bagus kalau merasa malu dan aib , Insya Allah masih ada sekelumit iman didada .. dan gunakan rasa malu itu untuk berubah ..

Sekeping gambar boleh menceritakan segalanya .. Jika lah gambar2 didalam video tu dimuatkan di televisyn, dan dimanipulasi , diperindahkan dan diletakkan caption : contoh tudung2 moden yang terkini .. Saya rasa maybe terbit rasa bangga dan tak pula nak tuduh gambar dicuri ...

Satu lagi.. Nasib baik gambar korang tak superimpose jadi gambar lucah oleh org lain .. jdikan la ini satu peringatan utk kita lebih brhati2 di masa hadapan ..

Kebenaran Memang pahit ..
Pahit itu juga Ubat ..

wallahulam

Anonymous said...

Apabila kebenaran ada di depan mata, kenapa masih ramai yg terpukul??? Bukan isu aib atau tidak meminta izin yg dipersoalkan.
Semuany untuk kebaikan muslimah..

Ingatlah.. yg batil selama-lamanya akan lenyap.

salafus sholih.. sy menyokong perjuangn anda, anda tidak kesorangan.

Anonymous said...

JGN BANYAK BUNYI LG BLEH TAK?
NAK TULIS APA LAGI PASNI?
SUDAHLA..

kita kembali lah padaNya. Minta kita diampunkan dari dosa2 silam.

Anonymous said...

mintak izin untuk dishare ke FB.

Anonymous said...

akhir zaman.. org buat baik, dtuduh mengaibkan org len,, hukum bab arak n aurat x sama.... bersyukurlah ade jgak insan sprti salafus sholih ni yg ingin menegur bab aurat... nak hrapkn pemimpin zaman sekrg?? aurat bini pon x terjaga... sama2 renungkan...

Anonymous said...

I'm not a preacher.. and im not perfect.. In fact i'm the worst! but still, when i read throughout the comments, i can see some ppl are being ignorant.Too much ignorance until they forgot where they come from,who made them the way they were today.i do forget it most of the times.but when a certain ppl such as salafus sholih do or post something like this, i came to realize what i did wrong in my life.. admit that we were definitely far far away from the way we were supposed to be.. but thanks to ppl like Salafus, who keep reminding us. Remind who we were.. Where do we came from.. And what is our purpose..

So,my point is.. stop being so ignorance.. lots and lots of ppl trying to help us back to THE ONE.. we should be grateful.. at least, in this wretched world, we still have ppl who care for us.who we can call Sahabat.. who fight to bring us to the Islam's way.. Remind us who we truly are.. So, we should be thankful.. Not criticizing for the deeds that our Muslim's brother had done..

LEARN TO ACCEPT.. not to ignore..

thanks my brother..

assalamualaikum..

Anonymous said...

saling m'peringati mmg sgt bagus
sedikit sebanyak sy dpt kesedaran dr video tersebut
kadang2 kita x prnh sedar kesilapan yg kita wat
klu org lain sedarkn kita pun still xnk sedar2 jg

people might see everything but sometimes they dont realize that they are seeing light in front of them everyday.

iman said...

assalamualaikum..
peringatan yg amt baik.sama2lah jadikan panduan.
yg baik,diikuti..yg buruk,dijauhi.
salah fhm konsep bertudung dan mnutup aurat mnjadikan muslimah akhir zaman hnya skadar menutup kepala dan mnutup tubuh badan tapi bukan mnutup aurat,kerna tudung dn pakaian masih singkat dan ketat.
wallhua'lam.

mohon artikel dicopy ya.
jazakallah khairan.

Hidayah said...

Mintak share kt fb~

Anonymous said...

salam...
teruskan amar makruf nahi nunkar nih...

Anonymous said...

salam.
the truth is always be the bittest.
bt the truth always gve the great return.
we should b grateful coz we're chosen from million billion of people to read this.
not evryone get the opportunity.
so once we get.
grab it.
don loose it.
or 1 day u wll miss it.

nyway my dad always said 'gals dont be a NATO(no action talk only)'
find an altrntive.
he cnt do it.
then U do it!

Anonymous said...

saya sokong kamu...teruskan jgn give up!....wahai wanita2 sekalian,korg ni nape ye? bnd yg kecil nk dperbesarkan??? dah dah lah... bg ruang pd pnulis.... terima lah bnd ni benar ok! jgnlh jahil sgt...diri snd yg bukak aib... dah dah!!..! baik kita pk dr kita nk muhasabah dr n berubah...saya sendiri selepas mlht vdeo n artikal ini dah pn mdelete semua gmb2 d fb.alhamdulh.. n akn berazam menutup aurat dgn cr yg btl...moga allah br ganjaran lapang hati pd pnulis...syukran jiddan!!!

Anonymous said...

saya sokong penulis....
org yg komen byk tuh ada maslh hati tu...ubat sgr..

Anonymous said...

PENULIS..KAMU HEBAT KERANA ALLAH MAHA HEBAT... SMG ALLAH MLINDUNGI KAMU..AMEN YA RABB ~LEN

Anonymous said...

Ada pulak yg nk ugut blh ambil tndkn undg2..hey minah ko ni xtakut tuhan ker??? ko ingt undg2 tuh kebal? hukum allah ko xpedulik???ko tu yg xphm law...better ko pk dlu ok!

2 admin: teruskn pjuangn yg komen tu pmpn ngade2, bhy lau dlyn sbb mgkn dlm dr mrk ad bnd yg tlh bjnj pd allah nk hncurkn umt islm...

Anonymous said...

macam mane nie??? komen lg panjang dr post blog.. nnt anybody leh wat blog utk komen jer... mesti ramai nak komen... anyway.. i just being as an observer...tepuk dada ty iman.. klu ada salah seorg dr saudari kat dlm video or gmbr2 yg dipostkan sudah bertaubat, personally ask ADMIN utk tolong padam/edit gmbr2 tuh.. kdang2 kite perlu bg contoh clear utk muslimat sekarang yg semakin bijaksana dan bijaksini... huhuh...

continuing observing~~~

Anonymous said...

kalau tak nak gmbr anda semua diupload tanpa izin, jgn letak gmbr yg menunjukkan kelemahan kite mcm gmbr menampakkan aurat even bertudung skali pun kalau pkai ketat still menampakkan susuk tubuh..

conclusion nye jgn la share gmbr anda sewenang-wenang nye..bile gmbr dh kena 'cilok'..pndai pula nak bising..

golongan wanita mmg banyak mende yg nk dikongsi..x salah berkongsi..tp biar lah bertempat..ape salahnye gmbr yg byk2 tu disimpan utk tatapan keluarga & suami sahaja..kan lebih baik..

kepada penulis kami menyokong anda..terus kan cara dakwah seperti ini..dgn cara ini secara tak langsung akan menyedarkan mereka2 yg terlalu gemar meng'upload' gambar2 di FB or blog yg terlalu bersepah di internet sekarang..

sekian..

SaNg MuTaRoBbI... on September 14, 2010 at 1:50 AM said...

saya juga..mnta izin copy ke blog..
akhawatulmuslimat@yahoo.com...

Anonymous said...

sokong la! boleh ramai2 berjemaah ke neraka ikut "dajjal" (pemfitnah paling besar)

klau ko anoynymous yg rasa dapat pahala tu teruskan lahhhh.....

ingat lah cara islam sebenar....mcm na klau gambar tu ahli keluarga ko mesti ko mengelupor kan???

memang dah adat klau kena tempat org lain sokong rrr...klau kena batang hidung sendiri baru nak cari alasan munasabah...

sedangkan nabi ampunkan umat, cara ko ni mcm seronok x bertempat....nampak sgt sifat pemaaf x pernah wujud dlm diri

Anonymous said...

anonymous atas, sila perbetulkan tudung anda tanpa prejudis pd mana2 pihak okey? sy phm prasan anda, ble artikel atas mcm tkena kat diri sndiri, prasaan ego akan membuak2, seolah2 x mngaku ksilapan diri sniri. sy pon slh satu yg trasa tp sy salu bpesan pd diri snri, jgn la bg sribu alasan utk mnidakkan kbenaran. hrp anonymous atas phm apa yg sy ingin sampaikan.

Anonymous said...

assalamualaikum..
sya plik la smpai mcm tu skli nk gduh psl aib2 ni..
kalo kita tgk blk AL-QUR'AN..cara Allah Taala smpaikan pn dgn byk cerita2 tntg baik buruk org2 terdahulu..adakah itu pn dikira mengaibkan individu tersebut???
sya minta kt org yg byk kondem dakwah org ni,pape pn,cpt2 refer Kitabullah wa sunnati Rasuulih

Anonymous said...

isu yg mahu dismpaikn ialah kisah pmkaian tudung, tp lain pula pbincangan nya.. org dok ptikai knp mpbuat vdeo tu guna gmbar2 yg aib. aib ape?? gmba bogel ke?? dan ape tujuan dia?? untuk bdkwah. dn bukan untuk mndedahkn dn mnaikkn syahwat lelaki. yg dlm tv, mjlah, surat khabar tu?? yg gmbar2 seksi seksa tu, ape pula tujuannya?? nape yg tu x dipertikaikan?? bagi seorang yg sygkn islam serta saudara seagamanya, bila mnonton vdeo ni akn berasakn amat sedih melihat kelalaian yg mbnjiri pmikiran umat islam dlm soal aurat. tp bagi mreka yg mngenakn pkaian spti itu la yg kbnyakan nya mnentang dn tidak mahu mnerima. tu yg komen aib la ape la. dah tau aib, p letak gmbar2 cmtu watpe?? p posing gmbar2 cmtu wtpe?? p pakai gmba2 cmtu wtpe?? hukum hudud pun dilakukan didepan khayalak ramai. mgaibkn ke?? tidak..tp utk pngajran. aku bkn nk kata vdeo ni sbg 'hukuman' ttp knapa x guna sbgai pngajaran?? kalu iye pon la org yg dlm vdeo tu tahu tu dia, n kwn2 dia tahu, ape lg, brubah la, tau kn pkaian tu mdtgkn dosa?? adoi...pelik aku mnusia skg ni. bagus dh dkwah yg dsmpaikn oleh pemilik blog mlalui vdeo tu tp yg dikisahkn org bkn soal aurat tu, tp timbulkn psal lain plak.
ape pun, smoga mereka mndapat hidayah :)

Anonymous said...

ana sokong saudara salafus soleh.
teruskan prjuangan :)
moga Allah permudahkan jalan.amin

Anonymous said...

Ini buktinya melayu cepat melatah. Telah diajak untuk berkongsi kesedaran, tapi dibalas dengan hentaman. Kalau ikut hati dan nafsu, memanglah selamanya hitam hati. Cuba renungkan dan ambil iktibar dari contoh2 gambar itu sendiri,kan ada pahalanya dari sibuk menghentam sana sini.

Anonymous said...

Salam, saya juga seorang perempuan..Sy berpendapat dengan memperlihatkan gambar real lebih memberikan kefahaman dan kesedaran yg lebih berbanding gambar yg dilukis@kartun..Lagipun, gambar tersebut telah diblurkan..Marlah kita same2 fikirkan maslahat daripada keburukan yg diperoleh..Sekiranya pro lebih daripada kontra, itulah yg terbaik..Kpd yg mengkritik, sekiranya anda ade idea yg lebih bernas, silakan..untuk kebaikan bersama..Jgn suke menghentam saje..:)

Anonymous said...

salam..saya setuju dgn anonymous di ats..
saya juga perempuan..rasa x salah pe yg penulis buat..nanti kat padang masyar pun sama gak kan, kita akan tgok movie cam ni gak..

Anonymous said...

org2 yg hentam tu psl dorg terasa..
lps tu tknk terima kebenaran..
so cri sbblh psl nk lps geram kt admin..
pesanan ak klu korg tk suke korg bleh jlnlh..
tu korg punyer psl..
tkde paksaan pn..
tp jgn sesekali nk maki n halang org yg berdakwah..
sbb tu smua keje setan..
bodoh sombong punyer org...

Anonymous said...

teruskan usaha berdakwah.
pade siapa-siapa yang suruh admin cari pembantu, why not you yourself give your offer to give a hand? jgn pandai tulis saja, kerja taknak buat.

matlamat tak menghalalkan cara lah itulah inilah. padahal admin dah blur n never write any name on the pic pun. ko kata pemilik gambar tahu itu dirinya. lagi lah bagus, trus direct dakwah kena titik kat dia. orang lain yang tengok pun bukan tahu siapa pemilik gambar. even if their friend know, lagi lah bagus kan, bila dia tengok kawan dia yg pakai tak betul dulu skang dah insaf. bleh la dia pun turut berubah.

think positive, don't be malaun.
orang nak berdakwah you all kata matlamat tak halal cara.
tanya diri sendiri, you yourself pernah ke berdakwah?

Iman ada 3 peringkat. sampai bila asyik nak benci dalam hati saja? betul ka benci? iman manusia ni bukan ada tolok pengukur. if you (yang bangkang) don't like admin punya cara, you all bolehlah up satu blog lain, buat cara you and post your link kat blog salafus-sholih ni. bleh kita ikut cara dakwah kamu pulak.

cakap pandai hasil tarak. piirah..

Anonymous said...

salam saudara, saudari.... sebelum bg komen, sy nak la mintak maaf dl yek... saya rasa, kita tak perlu mempertikaikan gambar yg ada, yg penting kita lihat ape yg nak disampaikan.. kita selalu melihat hal yg kecil sedangkan isu sebenar tak nak pulak difikirkan..pada saya salafus-sholih tidak berniat pon nak aibkan sesiapa tetapi sebagai contoh sahaja mereka ni..so, jgn la sensitif pada benda yg tak kena... tu je pendapat saya.. ambil la teguran ni dengan rasa keimanan dan tanggungjawab sesama insan dan saudara seislam.. teguran untuk kebaikan selalunya mendapat ganjaran pahala yg besar di akhirat nanti..wassalam.

Anonymous said...

Salam.. fuhh isu hangat la plk.
Jika dilihat sebuah pendangan itu menjadi isu komen yang sangat hebat diperkatakan... samalah juga dengan komen yang dilaporkan di dada akhbar dan media tv.
Umat islam itu ramai, tapi bagi mukminin adalah terlalu sedikit. Utk benar2 menjadi mukminin wajiblah mengenali diri dahulu sedalam-dalamnya agar akidah tidak terpesong kejalan yang benar.
Ini baru topik dalam kampung... bagaimana pula dengan isu besar dalam Islam Global pula?? Cuba2lah selesaikan dengan bermuzakarah kejalan allah membawa umat kejalan yang benar. Perbezaan (budaya & tuntutan)sebenar.

putra said...

nak share boleh kan

Anonymous said...

Salam :)
Maaf kalau nak membetulkan sesuatu kat sini,
untuk pengetahuan tuan punya blog, jikalau berkawad, even pasukan Puteri Islam jugak akan memakai seragam ala - ala Kadet Polis, di mana tudung akan dimasukkan ke dalam baju :)

Sekian, terima kasih ~

salafus-sholih on October 3, 2010 at 12:46 PM said...

Betul kata saudara/i anonymous di atas. Sy turut melahirkan rasa kebimbangan di atas trend pasukan puteri islam yg terlampau mengikut2 cara berpakaian pasukan2 kadet yg lain. Semoga dapat disampaikan kpd mereka tentang hal ini.

Anonymous said...

ape la yg korang sume bising2 ni..kn senang kite ambik iktibar dan pengajaran pada ape yg di paparkan..motif utama disini adalah mengenai pemakaian tudung..so kalau tuan penulis melakukan kesalahan memapar pic gadis bertudung 2..jd perdebatan..baik kita berbalik pada motif utama..kenapa xdebat betul2 pasal pemakaian tudung 2..yg terang2 memang salah..

Anonymous said...

Wahai saudara salafus.. saya sebagai pemerhati blogger sperti ini amat mnyokong hasil karya anda. teruskan ukhwah perjuangan anda.

Seperti yang tuan hamba tulis sebelum ini, jelas lah pada komen2 di atas inilah contoh2 umat islam sekarang yg kita boleh lihat. betapa ramainya manusia yang kuat melatah di bumi malaysia ini, walhal tuan hamba menyelitkan kisah yg boleh kita semua jadikan tauladan. Ckuplah seorang dua mgusulkan keaiban yang di tunjukkan oleh tuan hamba, tetapi apa yang saya lihat dari atas hingga yg terbaru semuanya perkembangkan isi2 hanyalah satu.. Keaiban si polan yg di jdkan contoh gambar. Kalau kita betul2 seorang muslimin&muslimah yg kuat pegangan agama, spatutnya kita bersatu hati menegakkan kalimah toyyibah d kalangan kita.. bukan mnjatuhkan org yg mnegakkan kebenaran.

Berbalik kpd saudara2 sekalian yg mngajukan soalan2 rapuh tersebut.. tidak ada bezanya jika saudara Salafus ni letakkan gmbar bogel skalipun.. ia terang2an kekufuran yg berlaku pd masa skrang.. Jd telan lah ia biarpun ianya pahit. Berani kerana benar, takut kerana salah!

Jikalau si polan yg di paparkan gmbarnya itu pun telah kembali ke jalan yg benar, alhamdulillah kerna mndapat HidayahNya. Akan tetapi gmbar tersebut hanyalah gambar semata2. Adakah si polan di atas mndedahkan auratnya sehingga kalian semua tidak dpt mnahan gelora nafsu?? Jikalau ya, bermakna tujuan kalian yg masuk ke dlm blog ini hanya melihat gmbar2 aurat di atas. Bukan fokuskan pd apa yg di sampaikan. Drpd komen2 di atas, ternyata kita boleh lihat yg mana masih dlm kekufuran dan yg mana ambil kisah tntang artikel di smpaikan ini sbgai tauladan. Gunakan akal yg di anugerahkn oleh Allah, bukan mnggunakan hati dan perasaan yg sering di perkotak katikkan oleh syaitan. Nauzubillah. Hamba cuma luahkan apa yg terbuku di hati, juga seorang insan yg lemah. Harap kita semua mndapat HidayahNya juga. Amin.

Anonymous said...

minta izin sy nk share memo ini bsama teman2 sbg panduan...teme kasih..

Anonymous said...

Nabi pernah bersabda kepada para sahabat : "orang yg beriman akan kelihatan PELIK pada akhir zaman nanti"..

Elya Iman on October 4, 2010 at 11:14 PM said...

Bismillah

Assalamualykum ww tuan rumah.

Mohon berkongsi di sini alternatif yang sudah dirintis oleh sebilangan Muslim
http://krsmusleh.blogspot.com
(buka dan scroll ke gambar di bwh tajuk "Tahniah dn Syabas..")

Terima kasih

Anonymous said...

izinkan saya nk share..sbgai pnduan saya dan rakan" yg lain..

Anonymous said...

Assalamualaikum Ustaz...

Sudah hampir 2 tahun saya di Saudi (alhamdulillah). Saya perhatikan rata2 (buleh dikatakan kebanyakan) wanita arab ber-abaya hitam dan berniqab. Tudung mereka dililit, tetapi tidak sampai menutup dada. Saya terfikir, adakah begitu sebenarnya cara berhijab?
Ada 1 lagi jenis pakaian... mereka memakai hijab dan abaya mereka direka supaya dapat menutup sehingga kepala... maka hijab mereka berada didalam abaya...
Ustaz, boleh tak beri sedikit komen berkenaan pemakkaian sebegini?

Anonymous said...

mencotohi Pasukan Puteri Islam??
bagi saya sekarang puteri islam sudah ada uniform yang tudung dimasukkan ke dalam baju??
bagi saya perlu lah bagi contoh yang lebih bagus sedikit.
kekadang saya tengok baju-baju mereka jarang.
warna putih.saya bukan hendak berniat buruk.

Anonymous said...

salam..mohon keizinan utk dishare...

cokelat lover on October 6, 2010 at 4:48 PM said...

saya sebagai remaja dapat menerima teguran anda (salafus sholih) dan bagi saya walaupun saya salah seorang perempuan yang dinyatakan di dalam article di atas. tapi tidak sedikit pun ada rasa terguris di hati ini..mesej yang ingin anda sampaikan, sampai di hati saya..terima kasih.

sherrina on October 6, 2010 at 6:08 PM said...

Lepas ni diharapkan ramai yg akan menolong saudara Salafus Sholih melukis gambar yang sesuai dengan topik yang akan dibentangkan nanti.

Teruskan usaha.

Anonymous said...

salam..
sy nk mohon izin utk copy nie...
sbg peringatan sy dn kwn2...tq...

Anonymous said...

assalamualaikum...
ana mhon share di fb yer...
syukran

Anonymous said...

minta izin untuk dimasukan ke dalam fb?

Khadraa Umairaa said...

salam, saya mohon untuk copy paste dlm blog saya...

Anonymous said...

minta izin utk share di fb yaa..tq

Anonymous said...

mohon untuk share..
sme2 truskn prjuangan ini

Anonymous said...

jika lelaki hendaklah menjaga perempuan dan bukan mengabil kesempatan terhadapnya....maka bagaimana pula perempuan yg tidak menjaga sendiri mehormatan mereka....???

Anonymous said...

pelik hairan mengapa orang islam mengutuk seseorang islam lain yg berusaha untuk membawa saudaranya yg lain yg hampir terleka kembali ke pankal jalan..adakah dgn diam dan memeluk tubuh..dapat menyelesaikan segala permasalahan..? diam ubi memang berisi tapi kena la tahu setakat manakah peranan ubi itu sendiri...saya adalah umpama watak jahat dalam sesuatu cerita..saya contohkan disini memasukkan tudung kedalan baju membulehkan saya mengagak saiz dada pemakai tersebut...lagi saya suka jika org nya memakai baju yg dadanya terbelah..ingatla ini...saya adalah seperti watak jahat...mungkin pemakai tudung tersebut adalah anak, adik,kakak, sepupu atau org yg terdekat dgn anda...pikirkan la...bertindakla sebelum org yg mcm saya ambil kesempatan atas kelalaian org lain...teruskan bertelagah kerana org yg mcm saya tak pernah hilang di telan zaman...biarla sedara anda tunjukkan kelalaian...kerana watak jahat ini jugak akan untung...saya tak perlu memaksa pemakai tudung tu tunjukkan saiz dadanya kerana dia rela tunjukkan kepada saya dan lain2 watak jahat..mungkin sikap rela itu la yg akan menjadi habuan saya dan kami watak jahat lain...teruskan bertelagah..kami suka mcm tu...kalau ramai yg tak sedar lagi bagus..kami perlu tukar tilam tebal sket sebab tahan lama penggunaannya.. kami tak suka org pakai tudung besar sebab tak menarik..tak stim..suruh la anak pentelagah tu pakai macam tu yer...mana tau muka dia ada dlam talipon kami..so lepas tu korang komen la pasal muka pulak yer...sebab kami tak kaburkan muka bila rakam sebab memori kami..nostalgia kami...kami watak jahat suka mcm tu..lagi ramai orang berniat baik di herdik kami pun suka..putuskan niat dia tu...kami jugak akan untung..yer la kalau orang dah menyerah..kami balun jer la..lagi pun pakai tudung kecik bleh nampak barang kemas kalau diaorg pakai..dapat la habuan kat kami lebih sikit...bleh beli talipon canggih sket bleh tunjuk muka jelas lg..ada flash lagi..kalau fasha sadha pakai tudung labuh atuk saya pun tak minat tgk dia berlakon...mcm sekarang best sket bleh cari pompuan mcm dia..tak dapat fasha sadha..dapat cari org yg dada mcm dia pun ok la..mood aku baik sebab tgk clip video pasal tamadun manusia tadi..pasal kena tipu oleh teori manusia asal dari monyet..korang trus tunjukkan ego korang..bergaduhla sampai korang dapat tahu ..sedara pompuan korang jadi pelakon video kami..kalau video nie korang komplen pasal muka kabur..video kami kami nak kasi jelas gila tunjuk kat korang..mana tau sedara korang..org niat baik korang kutuk..ok la jugak kami yg untung..teruskan la..kami pun suka...

Anonymous said...

salam..sbnrnya uniform putri islam tdung kna msukkn dlm baju..

hamba ALLAH said...

astaghfirullah...mari perbetul diri masing2..xperlulah menuding jari pd org lain je..mmg matlamt x mghalalkan cara, tp ambik la jgk msg positif yg saudara salafus berikan...ingat,salah satu punca khancuran umat islam adlah dsbbkan ppcahan di klgn umat islam sdiri hny dsbbkan pkara2 remeh yg sbnrnye boleh dslsaikan dgn cara yg lbih bhikmah..bkn mhentam 'di sbalik tabir' shj..
sudah2la...baik kita fikir mcmana nk mgubah akhlak dan prbadi umat islam skrg yg smkin mmbmbangkan...bkn fikir nak menjatuhkan saudara seislam sdiri...
skian..
:)

Mohd Salmi Ismail said...

kepada semua.....

tak usah berbalah sesama sendiri...memang perbalahan sebegini yang diinginkan para musuh ISLAM....sebaiknya segala yang baik hanya datang dari ALLAH...dan yang buruk datangnya dari kita sendiri....ingatlah di akhir zaman ini banyak perbalahan berlaku samada sesama ISLAM mahupun dari musuh2 ISLAM....yang penting perbanyaklah amalan moga2 ditambahkan nikmak IMAN dan berdoalah moga2 nikmat IMAN itu kekal hingga ke syahadah terakhir....buat ADMIN, teruskan lah berdakwah...dan buat insan yang dijadikan contoh teladan...insaflah dan perbaiki diri moga2 dengan contoh ini akan membuka hati2 insan lain dan mudah2an dikurniakan pahala dari ALLAH...jgn terlalu menghentam kerana kita sendiri tidak berdaya menegur orang lain...dimana selemah2 iman, tegurlah dengan hati...buat ADMIN tahniah saya ucapkan....anda telah menunjukkan bahawa anda sayangkan saudara seISLAMmu.....

wallahuaklam.....selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi S.A.W

berselawatlah kepada junjungan kita kerana ALLAH dan para malaikat sentiasa berselawat kepadanya....AMIN

p/s: para commentor, sebaiknya perkenalkanlah dirimu sendiri...jgn berlindung disebalik insan yang tidak bernama....beranikanlah perkenalkan diri sendiri...

Anonymous said...

mintak izin utk share ker facebook

MOHD SUFIAN BIN ISMAIL on October 13, 2010 at 1:33 AM said...

salam,saya sebagai seorang yang jahil dalam agama,,,merasakan contoh yang diberikan begitu jelas,dan tidak begitu keterlaluan..teruskan usaha (salafus sholih).banyak manfaat dan pengajaran yang saya peroleh dari blog ini. berjuang melalui mata PENA,,,ada kiasan yang mengatakan mata pena lebih tajam dari mata pedang.

MOHD SUFIAN BIN ISMAIL on October 13, 2010 at 9:15 AM said...

salam,tudung jika dilihat pada zaman sekarang, makin menjadi-jadi trendnya. semakin ramai wanita muslim memakai tudung seperti tidak memakai tudung. isu terbaru,di sebuah sekolah bukan pengasas islam di labuan. seorang bapa yang beragama islam telah mengeluarkan kenyataan di akbar daily express bahawa anaknya trauma apabila sekolah tersebut menyuruh semua pelajar muslim bertudung. tambahnya, anaknya kelihatan comot bila bertudung..penulis berita pula (sohan das) mengaitkan Agama Islam dengan 1 Malaysia. Daily Ekspress(23 Ogos 2010).difahamkan,guru yang mengeluarkan kenyataan ini dalam proses bertukar sekolah kerana tidak mampu menahan tekanan dari pihak sekolah. betapa gembiranya orang kafir bila mendengar berita ini. islam bertelagah sesama islam. mungkin tidak lama lagi, berita seumpama ini tidak dipeduli oleh umat islam. tidak mampu menegakkan yang benar. seolah-olah asing di dalam agama sendiri. pokok pangkalnya...tiadanya atau ketidakmampuan atau segan atau tiada terdaya malah langsung tiada terdetik di hati kita untuk melakukan Amar ma'ruf dan nahi munkar. kebiasaan semakin menghakis dan memusnahkan corak pemakaian wanita muslim.

Anonymous said...

assalammualaikum..
pd wanita2 yg tergolong dlm senarai yg admin jelaskan itu.. dan mungkin ada di antara korang semua terasa, namun terimalah teguran itu dgn hati yg terbuka krn teguran itu adalah satu bentuk hidayah dan kebenaran yg ingin ALLAH sampaikan pada kita yg sering alpa dan leka.. dan jgn cuba mengaburi kebenaran itu dgn mempersoalkan atau memperbesarkan isu aib.. krn perbuatan kalian juga boleh mengaibkan diri kalian sendiri yg menggambarkan kalian sbg seorang yg ego dan bodoh sombong... dan tolonglah.. perbesarkan isu pemakaian tudung dgn betul terlebih dahulu.. dari cuba menghangatkan isu aib model2 tersebut.. sedangkan admin sudah pun blurkan apa yg sepatutnya.. pd 'model2' tersebut.. buang la gmbar2 kalian yg trdapat dlm fb or mana2 laman sosial kalau tidak mahu terus diketahui oleh rakan2 kalian.. dan cubalah berubah ke arah yg lebih baik...

Anonymous said...

mohon share..

Anonymous said...

minta izin utk share kpd saudara² kita

Anonymous said...

mntak izin nak shre
boleh?

Anonymous said...

pesal sume nk gaduh ni??
cik bang cik kak..kite ni manusie la..
cik admin ni jlnkn amar makruf nahi mungkar je..
ape yg baik kite ambik laaa..
yg kurang tu kite jdikan pngjran..
cik admin mnusia biasa yg x lri r ksilpan..
maafkn la dia..atleast dye ade buat smthing utk agama ni..yg baik dtg dr Allah n yg buruk pown dtg dr Allah cuma yg buruk tu disandarkn pd cik admin..

Anonymous said...

kepada pengunjung blog ni:
(1)"tidak ada manusia yg sempurna."
(2) ambil yg baik, buang yang keruh.
(3) ambil iktibar/pengajaran yg beliau(salafus) ingin sampaikan.bkn nya mengkritik membuta tuli.
(4) sekurang²nya beliau ada niat yg baik utk sampaikan.
(5) fikir dahulu sebelum post something.

~budak sarawak

Anonymous said...

pmpuan..kalo diorg rase 'aset' diorg besar..mule lah nak menunjuk-nunjuk,jalan mendada..tutup lah and simpan untuk tatapan suami anda sahaja..

Anonymous said...

PANDANGAN ANA...sepanjang mempelajari pendidikan syariah islamiah...terdapat beberapa pengecualian untuk mengumpat..antaranya ialah untuk memberi peringatan tntng golongan fasik..jadi, bagi hal ini..tiada kesalahan dalam blog ini..kerana ini adlh peringatan kpd yg mmbaca..

Anonymous said...

ashraf
sy sokong ap yg admin wt 100%...kepapda manusia yg tahu mengkritik je jgn la mempunyai perasaan dgki dan busuk ati...anda tidak membuat ap2 jasa just tahu mengkritik..!....

Anonymous said...

salam, ana nk mnta izin penulis utk copy.TQ

pemerhati umat said...

sabar jela, mereka yg mengkritik seolah-olah tidak mahu islam itu berkembang sekembang-kembangnya, dalam berdakwah banyak mehnahnya, dan cabarannya,

'better late then never'
'lebih baik buat dari x buat langsung'

teruskan usaha anda...

Anonymous said...

bila la islam mahu maju... ish..ish..ish...

Nurain on November 18, 2010 at 1:15 PM said...

ORG BUKAN ISLAM PASTI AKAN BERTEPUK TANGAN JIKA SAUDARA2 MSIH BERSIKAP SEBEGINI...

SETIAP ORG ADA KEKURANGAN DAN KELEBIHAN MASING-MASING..

TERIMA KEKURANGAN DIRI DAN BERUSAHA UNTUK JD YANG TERBAIK..

JANGAN MUDAH MELATAH DAN SLALU MENGKRITIK TETAPI SALING MENASIHATI..KAN KITA SAUDARA SEISLAM..

ALLAH HU AKBAR!!=)

saudara said...

salam saudara salafus sholih.
Alhamdulillah dakwah pemangkin ummah.
ummah hebat islam cemerlang.
minta izin nya untuk sy untuk mengmbil artikel anda untuk di jadikan risalah islamiah.

iqmal said...

banyak fesyen tudung terkini tidak menepati syarat2 pemakaian tudung yg betul menurut ajaran islam itu sendiri. Kalau antum semua perasan...cara2 pemakaian tudung mengikut fesyen tudung terkini....cara pemakaiannya sama dengan cara pemakaian tudung birawati kristian. Bagi pendapat ana....pemakaian fesyen tudung terkini salah di sisi islam, kerana...
(1)"barang siapa yg menyerupai suatu kaum, maka ia termasuk dari golongan mereka" (hadis riwayat Abu Daud, disahihkan oleh Ibn Hibban)
(2)hadis Rasulullah SAW:
ada 2 golongan dari penduduk neraka yg belum pernah aku lihat:
suatu kaum yg mempunyai cemeti spt ekor lembu utk memukul manusia dan para wanita yg berpakaian tp terlanjang, berlenggak-lenggok, kepala mereka spt bonggol unta, yg bergoyang2, wanita spt itu tdk akan masuk syurga dan tdk dpt mencium bau syurga, sedangkan baunya dpt dicium selama perjalanan sekian & sekian." (hadis riwayat Muslim)

nurdiana tarikuddin said...

salam..izin share di blog n fb n laen2 tempat...syukran!

ummu syaidatul said...

sye suke tajuk ni
sye seorg muslimah dan sye kgum dgn hujah anda
truskn prjgn anda..

Anonymous said...

alangkah indahnya kalau semua sektor di jabatan awam mahupun swasta menitikberatkan muslimat supaya bertudung labuh..
bertudung bukan untuk berfesyen tetapi telah disyariatkan dalam islam untuk menutup aurat.

Anonymous said...

Assalamualaikum

Syabas buat penulis blog di atas usaha dakwahnya yang berterusan walaupun ada terdapat sedikit cacat celanya. Namun itu semua masih boleh diperbaiki dari semasa ke semasa.

Bagi isu aib yang ditimbulkan oleh sesetengah anonymous di sini, kalian hendaklah faham itu merupakan suatu bentuk pengajaran bukannya pengaiban. Tengok saja hukuman rejam menggunakan batu ke atas penzina yang telah berkahwin yang terdapat di dalam undang2 islam, ianya dilakukan di depan orang ramai sebagai satu bentuk pengajaran dan tidak dikira sebagai sesuatu yang mengaibkan.

Jadi menurut pendapat saya, adalah tidak salah sekiranya penulis blog menggunakan gambar2 tersebut di dalam blog beliau kerana ianya adalah bertujuan untuk menyedarkan lebih2 lagi kalau gambar itu telah pun dikaburkan.

Semoga penulis blog akan sentiasa meneruskan usaha dakwah beliau dan mengambil kira setiap aspek agar dakwah yang disampaikan adalah sempurna.

Barakallahu fikum

Anonymous said...

Salam.

Aku surfing2 terjumpak blog ni. Tulisan dalam blog post ni sangat bagus. Ramau wanita muslimah zaman sekarang hanya pakai tudung sbb taknak dipandang serong oleh jiran/makbapak/kawan2/dsb. Tapi, banyak yg pakai dengan ala kadar. Rambut ditutup, tapi aurat lain pulak dibiarkan terjojol. Macam memakai pakaian ketat sehingga nampak bentuk2 bahagian badan yg menaikkan nafsu syahwat lelaki.

Aku rasa kita kena banyakkan jugak blog post2 yg menulis tentang aurat LAIN selain dari rambut jugak. Sbb bagi aku, aurat bahagian tu sangatlah lebih penting ditutup dengan baik. Sbb cuba korang tanya laki2, tengok rambut boleh senang naik nafsu ke? so aku pun heran kenapa kita terlalu lebih2kan tulis pasal aurat rambut/tudung ni. Patutnya kita patut hentam wanita2 yg tak tutup aurat di bahagian badan yg menaikkan nafsu lelaki, iaitu bahagian dada/punggung, pakaian yg labuh, menutup curve2 tersebut.

Rambut pun semestinya kena tutup juga. Tapi saya rasa priority itu kedua.

Wallahualam dan selamat berdakwah.

Anonymous said...

salam...aku slalu baca blog nie...bgus...penyampaian yg jujur...smapi aku pon kadang2 sering terasa...blog ni pon bnyak bukak mata aku....aku setuju dengan pendapat di atas...aurat bukan hanya pada rambut shj...maksud aurat tu sendiri menutup seluruh anggota tubuh badan kecuali muka dan telapak tangan...

tapi org sekarang nie..mmg dh bgus rambut tutup...tp mcm2 lah fsyennyer...

1.pakai tudung tp nmpak leher la..terkeluar telinga lah..
2.pakai tudung tp buat bonggol ats kepala lah..cekak kt leher ketat2 smpai nmpak bntuk leher dan telinga

sampai kadang tak tahu ape yg mereka tutup...erti kata lain..tutup tp terdedah...

lps tu dah elok2 pakai tdung pakai baju lengan pendek lah...ketat2..sampai nmpak segala bonggol yg ada..pakai jeans ketat2 lah..trend sekarang org bertudung tp pakai legging yg nmpak bentuk kaki...kadang2 match kan dgn skirt..

sebab tu lah org2 yg tak bertudung nie tak respect kt org bertudung...sbb pakaian pon dh mcm org tak bertudung..cuma yg membezakanya tutup rambut kat kepala tp bahagian bawah terbuka...dari segi dosa mmg la berkurang sikit dari orang yang tak pakai tudung langsung..

rasanya kita kena bagi kesedaran kat org perempuan yg macam nie...selain daripada tertumpu dekat org yang tak pakai tudung..sebab ke dua duanya ialah wanita yang perlu di selamat kan...

ini hanya lah pendapat aku..perbetulkan jika ada salah...teruskan berdakwah tuan blog..

minhalina on December 10, 2010 at 1:37 PM said...

mintak izin share ke fb..

Anonymous said...

salam salafus-sholih aku nak buat pengakuan sikit nih. aku ada share ko punya post dalam fb, tp tak pernah pun mintak izin. aku tgk ramai yg mintak izin dulu sebelum share jd aku takut lah ko tak redha ke... aku tk ingt apa yg aku dah share tp niat aku ikhlas ngeh ngeh ngeh. so.. ko halalkan lah yekkk. =)

sya said...

salam...hmm..dulu,msa skolah,tdung sentesa lbuh,tp ble da msuk u,mkin pndek,mkin jrng....alahai...alhamdulillah...dgn sikit hidyh dr Allah...berwasilahkan artikel ni,mkin bertmbah ksedaran nk jdk cm dulu blik...ya Allah...salu lalai dn lupa...

Anonymous said...

hem...knpa cepat sgt melatah..sebagai sama2 umat islam kita wajib berdakwah dn saling tegur menegur.isu aib mengaib tu terpulang la pd pndgm masing2 tp nk menegur guna la cara yg berhkmah jgn smpai mane2 pihak makan hati..okeyy cmni barula umat islam kuat..fhm memhmi..hrp terima.INGAT!!SETIAP PERBUATN KBAIKN ADLH SDEKAH

Anonymous said...

nm0 aku nik muhazmee..


aku nk oyat s0 jah..
drpd0 sek2 mum ni duk baloh xtaw kalu..
drpd0 mum duk tegur admin ni..
baek mum g tegur oghe2 laen hop keno dengan apo yg di critokan di atas..
lagi bagus..
jd bengom blako la..
aduilaaa..

Anonymous said...

Cintai Allah nescaya akan merasa nikmat mulianya Islam dan perintahNya..

zuhaidazunairi on January 6, 2011 at 4:06 PM said...

mintak izin nak share kat blog sy .

muhammad syafiq on January 11, 2011 at 4:29 PM said...

salam buat teman2, mungkin dgn sebarkn poster ni boleh dikire sbg usaha da'wah..

http://bududanbelacan.blogspot.com/2011/01/wir-campaign-covering-chest-is-best.html

Ili Shaheera on January 14, 2011 at 7:49 PM said...

Baju Puteri Islam pon dah macam Pandu Puteri ler.. berseluaq.. tudung masok dalam baju.. lalala~

Anonymous said...

yang wajib tetap wajib...
jangan dipersoal hukum Allah

Anonymous said...

Sudah lah anak-anak oih~.. jgn bergaduh, perkara yg menjadi khilaf dan ikhtilaf inilah yg kamu sebok2 perdebatkan, cubalah pikir bagainama nak satu padukan ummat islam ? majukan islam ,mengharumkan nama islam , dan bagaimana nak jadikan Alquran dan AsSunnah sebagai panduan hidup..? Islam itu sejahtera, jd sebarkanlah kesejahteraan, itu yg lebih utama.

Malu kita dengan orang bukan islam~, mereka melakukan maksiat kerana xtahu hukum Allah, tp kita yg "bijak pandai" tentang Agama Allah nie... masih terus melakukan maksiat..

Sudah tiba masanya untuk kita bersatu kembali, CARILAH PERSAMAAN, dan KURANGKAN JURANG PERBEZAAN antara kita, kita nie ummat akhir zaman yg perlu bangkitkan kembali islam dimata dunia.Sudah banyak sangat fitnah dilontarkan kepada islam.Berjanjilah pada diri kalian..

kalaulah Nabi Muhammad masih hidup, mesti dia menangis dan sedih melihat kelalaian ummat dan kehancuran Agama Allah yg dia perjuangkan dahulu. ISLAM BERKEMBANG DENGAN ILMU, BUKANNYA DENGAN MATA PEDANG.Itu Sunnahnya, menyampaikan yg haq dengan fatanah.

Hiduplah sebagai satu jemaah yg kuat dan bersatu padu, dan jgn berpecah belah.. Sebarkanlah cinta.. DEMI CINTA tiada lain DEMI CINTA!!.

Anonymous said...

Subhanallah.. terbuka hijab minda saya bila terbaca tentang pendapat atuk/pakcik/ustaz/tuan diatas.Bagaikan tersedar dari mimpi berkhayal.
Sebak pon ade, terima kasih atuk/pakcik/ustaz/tuan , ia betul2 ikhlas dari hati kehati. Saya rasa terpanggil untuk menyebarkan ksejahteraan. memang betul, kita tidak sejahtera sekarang, asyik bergaduh jew. mari kita BERSATU.........................................................................................................................................

fendi on January 31, 2011 at 3:20 PM said...

beberapa keadaan yang dibenarkan membuka aib sebagai mana dinyatakan oleh Al-Imam Al-Ghazali di dalam “ Ihya’ Ulumiddin “ dan Al-Imam An-Nawawi di dalam “ Riyadhus Solihin “ - iaitu :

1 – Mengadu mengenai kezaliman seseorang .
2 – Sebagai cara untuk mengubah kemungkaran dan menasihati seseorang yang berbuat dosa .
3 – Untuk memohon fatwa mengenai sesuatu hukum dan permasalahan .
4 – Menyelamatkan orang-orang Islam daripada kejahatan seseorang dan menasihati mereka .
5 – Membongkar penyelewengan seseorang yang melakukan kefasiqkan dan bid’ah secara terang-terangan .
6 – Untuk lebih memudahkan pengenalan

anti playboy said...

terima kasih kepada admin dan fendi..tepat sekali..

LIVESTRONG on February 8, 2011 at 11:03 PM said...

alamak!
mase zaman sekolah menengah dulu,sy ahli kadet polis.jadi,tudung kena masuk lam baju.
mase tu xpernah terpikir plak.
tp rasenye,xde la baju ketat kot.
yaAllah,ampunkan dosaku.

nwy,ape maksud Waliyyadzubillah??
biase dgr Nauzubillah je.heeeee:)

Anonymous said...

izinkan share dfacebook...

Sir amar on February 16, 2011 at 11:02 AM said...

minta izin untuk share kat blog..saya akan letak blog ni sebagai rujukan dan link asal

sofya on February 18, 2011 at 11:26 AM said...

~~hehe setiap org ada pendapat berbeza. apapun semua tu menjurus ke arah yg baik. tak apa..teruskan menulis! dalam dakwah, memang banyak cubaan dan dugaan yg harus ditempuh. mcm tu la kehidupan Rasulullah dulu.. teruskan berjuang!!

Anonymous said...

apabila ramai yg membaca Al quran syaitan telah membelit manusia dgn hanya skdr membaca tetapi tidak dgn menghayatinya dan seterusnya mengamalkan apa yg diperintah di dalam Al quran.. sama lah juga dengan pemakaian tudung.... apabila ramai yg sudah mula sedar tetapi syaitan membelit pula manusia dengan tudung yg berfesyen2....

Anonymous said...

assalam. maybe u got the wrong pict about the uniform kids. pljr skolah zmn skrg mostly akn pakai tdung d luar wktu kwd. ttp, as u said, puteri islam tk msukkn tdung ke dlm bju smasa kwd is extremely wrong. bkn nk pertikaikn, tp mmg pkara tu tk boleh elak. sbb puteri islam pn msukkn tdung dlm bju msa kwd. hrp awk kaji dlu this matter.

Anonymous said...

alhamdulillah, semuanya mengambil berat tentang permasalahan yang berlaku di sekeliling kita...kesimpulannya,siapa yang memakai tudung dengan cara yang salah insaf...insya allah, allah maha pengampun...kepada penulis teruskan menulis,sampaikanlah walaupun sepatah(perkara yg baik)...teruskan usaha-usaha dakwah anda...

navid~ said...

salam..
apa yg admin cuba sampaikan ialah isu menutup aurat di kalangan muslimah.that's the main issue.itu yg patut kita bincangkan dgn lebih mendalam.tp yg cuba dikontroversikan ialah cara penyampaian admin yg dikatakan mengaibkan org2 di dlm web ini.mengapa tidak boleh dibezakan intention yg sgt simple itu?letih membaca komen2 yg tidak membina dan tidak menyokong niat baik sesama muslim utk berdakwah. jika anda mempunyai cara yg lebih baik silalah share..jgn asyik mencari salah org yg berusaha membuat kebaikkan..

Anonymous said...

salam...dh byk bca artikel dlm blog nie..kdg2 artikel x la pjg sgt, ttpi komen lg pnjg..nnti de plk yg cbuk bca komen dr artikel..sma2 la kta menginsafi diri..yg baik jdkn amalan yg buruk jdkan pengajaran:)

Fadzlin on March 8, 2011 at 10:01 AM said...

Saya minta izin post dekat blog saya ye..

sayrlee on March 9, 2011 at 2:57 PM said...

kalau mcm tu...ramai la kaum wanita masuk neraka?..kan ramai yg X pakai tudung....lebih2 lagi golongan artis,ni parah ni...takut pun ada..

Anonymous said...

salam.. alhmdulillah bt pnulis y tbuka hati bkongsi tntg 'salah faham pemakaian tdung' ni..
mmg pkara ni jelas diakui dlm al-quran, undang2 ttingi kta umat Islam. shbt2 blh cuba mlihatnya sdiri... pnulis dharap truskan usha krn amar maaruf nahi mungkar kewajipan kta. mhon share di fb utk mperbetulkan smula pmahaman shbt2.. t/kasih

salafus-sholih on March 12, 2011 at 7:38 AM said...

sayrlee: Allah bukan menilai soal syurga neraka hanya berdasarkan pakai tudung ke tidak semata2 sahaja. Ia turut melibatkan pertimbangan amalan2 lain juga. Cuma kita nak kata, mendedah aurat tu menyumbang kepada dosa yang jika tidak ditangani, akan menjurus kepada kemasukan ke neraka.

kin nikiyhsa said...

assalamualaikum.....
mohon izin untuk share kat fb...
terima kasih

Anonymous said...

assalamualaikum.....
mohon izin untuk share kat fb

Anonymous said...

kalau xdiletakkan gambar mne boleh nk tau contohnye,,cuba la fikir positif..mcm xbiasa bukak internet bahagian images..kalo taip nak gambar kek pon bole kuar pic perempuan.slame ni byk je org copy paste gambar-gambar tu.pernah ambil kisah? ni org nak tegur utk kebaikan..cube la fikir positif, manusia ni kne bagi contoh baru faham.yang ditegur tu mmg betul, kalo dah bce dan rse ape yg kita buat kurang cuba perbaiki,jgn melenting, kalo melenting kita umpama tolak perkara yang benar, yang betul.itu suruhan Allah,nak ditentang pulak..yang penting niatnya.banyak je kat majalah dan akhbar yg letak pic bkn2 npe tak gi complain kat editor..ish2.masalah..masalah..

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 255   Newer› Newest»

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

jalan salafus sholih Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Deluxe Templates