Friday, October 1, 2010

Dunia Akhir Zaman

Posted by salafus-sholih at 11:09 PM
Video yang mengagumkan ini merupakan hasil daripada edit saudara brofat (blog beliau kini sudah ditutup). Video yang berlansung selama 22 minit ini, terbahagi kepada 2 bahagian. Secara keseluruhan, video ini memaparkan pembongkaran perancangan konspirasi serta fitnah yang berlaku pada akhir zaman ini. Sebagaimana dasyat atau hebatnya konspirasi mereka, tiada siapa mampu mengatasi perancangan-Nya.

Harap anda semua dapat meluangkan masa, fokus menonton video ini. Jadi, marilah kita bersedia untuk meningkatkan kesedaran dan melakukan yang terbaik untuk menyebarkan maklumat ini kepada rakan-rakan yang lain supaya mereka tahu apa sebenarnya yang berlaku pada dunia hari ini.

p/s: Segala kandungan di dalam video ini melainkan ayat Al-Quran dan Hadis, boleh jadi benar atau tidak benar. Anda disarankan untuk membaca artikel ini dahulu, Panduan Memahami Ilmu Teori Konspirasi.




258 comments on "Dunia Akhir Zaman"

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 258   Newer›   Newest»
Anonymous said...

"nama-nama" tersebut masih belum terjawab.

Afuan Shah on October 2, 2010 at 2:47 AM said...

terima kseh..
input yang sungguh menarik n manafaat..

Yasmin Redzuan on October 2, 2010 at 8:21 AM said...

terima kasih atas info ini . baru saya faham .

Lydia on October 2, 2010 at 11:50 AM said...

baru tersedar dri penipuan yang panjang. Nauzubillah....

Anonymous said...

salam....sukatan pelajaran sejarah tetap mengajar mengenai zaman paleolitik, mesolitik , neolitik n zaman logam...apa pandangan saudara???

salafus-sholih on October 2, 2010 at 1:36 PM said...

Sesungguhnya silibus pembelajaran subjek sejarah kita dari ting 1 hingga ting 5 banyak yang silap (tidak semua), terpesong dari kebenaran. Sesetengah yang ditulis terpaksa mengikut kehendak british bagi menyembunyikan fakta yang sebenarnya. Tidak hairanlah kebanyakan fakta2 mengenai kewujudan hubungan khilafah2 terdahulu dgn kerajaan melaka langsung tidak dibincangkan. Wallahualam

Afiq Zulkifli on October 2, 2010 at 2:58 PM said...

Setuju dgn Admin.
sejarah Realiti diGELAPkan bagi menzahirkan dan membenarkan kedatangan Dajjal Laknatullah.. Begitulah jugak Sejarah Realiti di Tanah Melayu/Nusantara yg digelapkan dan dipalsukan dgn sejarah dongeng utk mengaburi umat melayu Islam.. Disbbkan sejarah Realiti ini dipadamkan, maka terzahirlah anasir2 zionis/ rancangan2 sulit Freemason skrg.. inilah kerja mereka! Memutar belit kan sejarah utk kelangsungan gerak kerja mereka.

Anonymous said...

Tidak dapat dinafikan bahawa sukatan pelajaran sejarah memang banyak yang cuba dipesongkan..kita lebih melihat karya2 British sehingga sekarang..rujukan sejarah untuk pembelajaran sejarah. jika tidak dikaji secara mendalam kita dapati para penjajah cuba mengekspoitasi kita dengan memburukkan perjuang-pejuang kita. peranan guru perlu membuka mata para pelajar agar mereka tahu hakikat sebenar apa yang berlaku dalam sejarah itu sebenarnya...

Afiq Zulkifli on October 2, 2010 at 3:14 PM said...

sejarah realiti yg kurang/tidak ada dalam lipatan sejarah negara kita

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

http://catitansantai.blogspot.com/

http://themalaypress.blogspot.com/

Anonymous said...

..setiap antara kita perlu membuka mata semua pihak..

setiakasih on October 2, 2010 at 4:53 PM said...

http://www.facebook.com/pages/Sejarah-Sarawak/117375568278704

Anonymous said...

history is but interpretations of past events for whereas Truth is one, perspectives are infinite.

K-rool on October 2, 2010 at 7:24 PM said...

memang membuka mata.

EmanTheHalia on October 2, 2010 at 7:48 PM said...

sebab tu x layan sangat subject sejarah. haha x rugi aku tidu time tuh. yg bab sejarah islam bangun. =)

Anonymous said...

setuju dgn alman..tak rugi tdo klas sej

Anonymous said...

tp kn sej penting utk panduan kita...sbb tu lh Alman selalu kena marah ke cikgu sej dia sbb tak lulus sej....

Anonymous said...

memang viseo yg menarik... harap pihak ni dpt membongkar byk lg kisah2 penipuan org jahat ni

Anonymous said...

bkn hanya pihak ini yg perlu bongkar kisah2 ini..tetapi kita sendiri perlu kaji dengan mata hati kita atas penipuan yg dilakukan...

Jangan main terime bulat-bulat je said...

apakah pendapat anda tentang sumber menyebut Adolf Hilter tidak pernah memusuhi Islam? boleh bacanya di sini --> http://myadha.blogspot.com/2010/07/adolf-hitler-tidak-pernah-memusuhi.html Dan jika ia benar, how come video 'Dunia akhir Zaman' ni bleh kata Nazi pemuja iblis..?

salafus-sholih on October 2, 2010 at 10:45 PM said...

Ya, seperti yang terdapat pada nama saudara/i, kita jangan terlampau taksub atau terima bulat2 daripada kandungan video ini. Apa yang penting, kita dapat membuka mata akan apa yang sebenarnya yg berlaku pada dunia hari ini, sekaligus dapat menyiapkan diri kita dalam menghadapi zaman yg penuh fitnah ini.

Lagi satu, walaupon adolf hitler dilihat rapat dengan syeikh spt yg terdapat dlm gambar2 tersebut, tidak dpt membuktikan dia tidak pernah memusuhi islam. Geoge W. Bush juga seringkali dilihat bersama dgn ulama2 Islam di Amerika dan YB DAP juga pernah menggunakan ayat2 Quran dalam menyampaikan ucapan2 politik mereka. Walau apa2 pon, hanya Allah shj yg mengetahui apa yg sebenarnya berlaku. Wallahualam

Dya Rohimi on October 2, 2010 at 10:48 PM said...

assalammualaikum
terima kaseh atas info yg berguna utk saya yg lemah serba serbi dalam agama.. sesungguhnya, mmg saya terkejut dgn cara mereka menyebarkan konspirasi ni.. begitu halus hingga tak mampu dikesan dan dicapai akal terutamanya oleh org2 seperti sy.. yg selalu tidak berfikir secara mendalam dan mengkaji utk agama..

admin! sy cuma ada satu soalan.. sy mmg percaya yg Nabi Adam adalah manusia pertama di muka bumi ni.. tp bagaimana dgn rangka Perak Man yg dijumpai dlm ekskavasi purba di Lembah Lenggong, Perak? dikatakan rangka itu hidup dalam zaman batu.. masih tidak ada ketamadunan.. sedangkan Nabi Adam sudah ada ketamadunan..

Anonymous said...

bgus vdeo nie...x sngka kita tlah ditu...

Anonymous said...

boleh jadi Perak Man adalah serpihan umat yg terselamt daripada keruntuhan kerajaan yg diruntuhkan oleh Allah.secara teori apabila sebuah kerajaan itu hancur maka akan lenyaplah segala kebijaksanaannya dan kembalilah mereka kpd kebodohan.banyak contohnya cam org Mesir selepas kejatuhan kerajaan Firaun,org Babylon, org Kerajaan Indus, dan org Arab mjdi Jahil selepas runtuh tamadun arab yaitu tamadun kaum Ad'-ixorapendula@yahoo.com

Unknown on October 3, 2010 at 12:48 AM said...

pendedahan yg menarik,bykkan lg n harap ramai yg akan semakin sdar

VisiSufi on October 3, 2010 at 12:52 AM said...

terkejut dengan pendedahan Iran juga adalah sekutu Amerika... hmm... nak percaya ke tak ni ye?

bantu perjelaskan bagi yg tahu...

Siti Anisah on October 3, 2010 at 1:43 AM said...

kita seharusnya mempelajari sejarah dengan lebih giat.. supaya kita tahu apa yang benar dan yang salah... jika kita tidak tahu apa kesalahan, masakan kita akn perolehi kebenarannya?
belajar segala hal.. supaya kita tidak sewenangnya tetipu dan diperbodohkan.

Anonymous said...

sy nk tau mksud "nama-nama" yg ade mse mula2 video nh.apakah die nama-nama 2??

aqidah said...

mengenai 'nama-nama' yg disebutkan didalam video, kpd yg tahu,minta pencerahan untuk jelaskan lagi

Putera Rajawali on October 3, 2010 at 4:20 AM said...

Allahuakhbar3....dgn pendedahan sbegini akn mmbri kesedaran yg brsungguh2 pd sluruh umat Islam di dunia amnya & Malaysia khasnye.

Putera Rajawali on October 3, 2010 at 4:28 AM said...

'nama-nama' yg dimksudkn adalah nama para-para Nabi...yg DIA dh tetapkn dlm Al-Quran,yakni dr Adam AS sehingga Muhamammad SAW.

Anonymous said...

saya bru lihat terjemahan untuk ayat 30 surah al-baqarah.mksud "nama-nama" tersebut bleh diketahui pada ayat berikutnya (Surah Al-Baqarah: 31).terjemahan ayat 30-34 Surah Al-Baqarah:
"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya" (30).Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya, jika kamu golongan yang benar" (31). Malaikat itu menjawab: "Maha Suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana" (32).Allah berfirman: "Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka". Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman: "Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?" (33).Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir (34)."


so "nama-nama" 2 mungkin merujuk kepada nama bnda2 yg terdapat kt dlm syurga tersebut.Wallahua'lam..

afieSyarafi said...

Pada pendapat sy "nama-nama" yang dimaksudkan adalah nama-nama nabi yg bermula dari nabi Adam sehinggalah diakhiri dengan nabi Muhammad SAW.
SUBAHANALLAH..sy cukup kagun dengan penerangan video ini..sama2 kita edarkan video ini..ia amat berguna dan dpt menyedarkan umat islam zaman skrg termasuklah sy..sy bersyukur sgt2 kepada tuhan yg telah menemui sy dengan video ini..ALHAMDULILLAH..

Anonymous said...

"Jangan kita mangsakan Islam dan Muslim oleh sembang simplistik yang merugikan itu."

- Adam-Adam Sebelum Adam

Amin said...

Boleh rujuk website www.imranhosein.org utk keterangan lanjut tentang subject ini. Ada byk buku karangan Sheikh Imran Hosein i.e. Jurusalem in the Quran.

Mardhiya Ahmad Yazid on October 3, 2010 at 7:40 AM said...

Assalamualaikum wrt..
sy rasa dalam ramai2 nih, sy yang paling kurang ilmu, sbb banyak saya tak tahu. Tapi sy sangat mohon penjelasan dari video ini. Video ini telah di kongsi oleh junior sy di FB, saya bersetuju terhadapa beberapa fakta di dalam video ini. malah sy lihat video ini sangat bagus dalam menyedarkan serta membangkitkan kembali semangat parajurit2 Islam ini.

Cuma sy teringat kepada firman Allah dalam surah Al-Isra (17) : 36 ,

Janganlah kalian mengikuti apa yang kalian tidak ketahui. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati semuanya akan dimintai pertanggungjawabannya.

Terdapat sedikit fakta yang menjadi keraguan sy dlm video ini. Berkaitan dengan Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad. kerana setahu sy, beliau merupakan tokoh yang menjadi kekuatan Islam pada era ini. Malah selain itu, kiter tidak ada bukti yang kukuh yang mengatakan beliau telah menyeleweng dari landasan perjuangan Islam. Malah seperti yang ramai antara kiter tahu, beliau merupakan pemimpin Islam yang lantang menyuarakan hak umat Islam & mengamalkan dalam kehidupan beliau sesempurna mungkin.


kita tak boleh semudah itu, mengatakan yang beliau mempunyai 'imej yang baik' atas bantuan freemason, melainkan terdapat bukti terhadapnya. Kalau semua pimpinan yang mmpunyai 'imej baik' adalah patung2 freemason, maka kita nak wala' @ patuh pada siapa? ader kemungkinan taliban juga adalah wakil freemason.

Saya mohon sahabat2 untuk meneliti kembali video ini sblm disebarkan. Kerana ini akan memberi persepsi kepada orang luar.

Tapi seperti awalan sy tadi, sy mmg tidak punya maklumat yang bnyk ttg freemason dan sebagainya, jadi kalau saya salah, saya mohon diperjelaskan. Its open to discussion =)

jzkk

Ismail Ahmad on October 3, 2010 at 8:52 AM said...

Saya kurang setuju dengan penyataan akhir (video 2) yang mengatakan Ahmadinejad juga merupakan ahli freemason. Adakah dengan hanya mengambil satu gambar (dengan gaya genggaman tangan tersendiri) kita boleh kategorikan mereka sebagai freemason? Sangat dangkal sekiranya begitu tanpa melihat keseluruhan. Saya juga pernah berbuat demikian, tapi saya bukan ahli freemason! Kalau gambar saya diambil ketika itu, maka adakah saya juga dikategorikan sebagai ahli freemason??

Atau adakah mungkin video ini juga merupakan salah satu langkah dari aktivis freemason itu sendiri untuk memburuk-burukkan imej ahli politik islam? Reverse psikologi.

p/s: Jangan hanya dengar dan angguk saja. Fikir-fikir dan renungkan lah.

sharizal on October 3, 2010 at 8:55 AM said...

agak berat sebelah pd sunni.. menunding jari pada iran walhal iran sendiri dikecam dan ditindas.. sunni dan shia harus bersatu.. mencari persamaan untuk bersatu mencari perbezaan untuk berpecah

sharizal on October 3, 2010 at 9:02 AM said...

Mardhiya Ahmad Yazid memberi pendapat yg bernas..dan saya amat bersetuju dgnnya.

sharizal_muhammad@yahoo.com
saya sedia berkongsi maklumat dgn saudari

salafus-sholih on October 3, 2010 at 10:37 AM said...

Masih ramai tidak mengetahui apakah kedudukan syiah di sisi ahlul sunnah wal jamaah.

Imam Malik telah ditanya pendapatnya mengenai syiah rafidhah”. Imam Malik menjawab, “janganlah kamu bercakap dengan mereka dan jangan meriwayatkan apa-apa dari mereka. Sesungguhnya mereka itu adalah pendusta.” (lihat: Al-Muntaqa oleh Adz-Dzahabi, ms. 21).

Imam Asy-Syafie pula berkata: aku tidak pernah melihat seseorang membuat kesaksian palsu selain daripada syiah ar-rafidhah”. (lihat : Al-Kifayah fi ‘Ilmi Ar-Riwayah oleh Al-Khatib Al-Baghdadi ms. 202).

Dan ada ulama2 yg berpendapat, syiah bukanlah salah satu mazhab dlm islam, tetapi sudah terkeluar dari Islam... yakni agama yg baru

salafus-sholih on October 3, 2010 at 10:53 AM said...

Pelbagai usaha sepanjang zaman dilakukan utk menyatukan antara sunni dan syiah tetapi gagal. Hassan al-Banna juga antara pelopor dlm penyatuan antara kedua-dua ini, tetapi juga menemui jalan buntu.

Fatwa Ulama Tentang Penyatuan Mazhab Antara Ahlus Sunnah Dan Syiah:
Syaikh Abdul Aziz bin Baaz rahimahullah ditanya: Dari apa yang Anda ketahui tentang sejarah Rafidah (Syiah), bagaimana sikap Anda terhadap orang-orang yang menyeru terhadap penyatuan antara Ahlus Sunnah dengan Rafidah (Syiah)?
Maka Syaikh Abdul ‘Aziz bin Abdillah bin Baaz rahimahullah menjawab: Penyatuan antara Ahlus Sunnah dengan Rafidah adalah suatu hal yang tidak mungkin, disebabkan akidah yang berbeza. Akidah Ahlus Sunnah wal Jama’ah adalah mentauhidkan Allah dan mengikhlaskan ibadah hanya kepadanya semata, serta mereka tidak menyembah seorangpun dalam beribadah kepada-Nya, tidak dengan (wasilah) para malaikat maupun dengan para rasul yang diutus-Nya, dan sesungguhnya Allah Azza wa Jallah adalah yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib. Dan termasuk akidah Ahlus Sunnah wal Jama’ah adalah mencintai para sahabat Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam dan mengimani bahwa mereka adalah sebaik-baiknya makhluk setelah para nabi. Orang yang paling mulia di antara mereka adalah: Abu Bakar As-Shidiq, Umar, ‘Utsman, dan ‘Ali radhilallahu anhum. Sedangkan akidah Rafidah (Syiah) menyelisihi hal ini, maka tidak mungkin menyatukan antara Ahlus Sunnah dan Syi’ah. Sebagaimana tidak mungkin menyatukan antara Yahudi dan Nasara, para penyembah kubur dan Ahlus Sunnah. Demikian juga tidak mungkin menyatukan antara Ahlus Sunnah dengan Syiah disebabkan perbezaan dalam masalah akidah sebagaimana yang nampak jelas bagi kita.

Pada pendapat anda, apakah sebab ulama2 kita selama ini gagal menyatukan di antara kedua-duanya? Sebab syiah mengamalkan taqiah! Mereka sering berpura2 di depan sunni, tetapi di belakang mereka menzahirkan mereka yg sebenarnya. Dan Ahmadenijad merupakan salah seorg syiah rafidah yg tegar! Masih lagikah anda menjadikan Ahmadenijad sbg idol anda?

Anonymous said...

Ada satu cara sahaja utk menyatukan antara sunni dan syiah,,, dengan menyuruh syiah meninggalkan agama mereka. Marilah sahabat2 sekalian, berusahalah berdakwah kepada mereka supaya kembali kpd Islam yang sebenarnya. Insyaallah, Islam akan menjadi kuat semula

Anonymous said...

saya sentiasa sangsi dgn cerita zaman pra-sejarah dan tak begitu mempercayainye...saya sentiasa terfikir...jika tamadun dimulai dgn Adam, kenapa perlu ada manusia yg sebegitu rupa? jadi skrg saya ada sebab utk tidak mempercayai sejarah itu sepenuhnye..terima kasih

Anonymous said...

Banyak yang tak betul pasal video ni ,
orang batu mmng wujud , nabi pun wujud
cuma berada di tempat yang lain ,

"bateri" itu sebenarnya bukan bateri ,
cuma bekas air

jgnlah percaya sangat benda macam ni ..

Anonymous said...

bro, x baca ke kt description atas tu "Segala kandungan di dalam video ini melainkan ayat Al-Quran dan Hadis, boleh jadi benar atau tidak"
Ini TEORI konspirasi, mestilah ada yg betul dan x betul. seperti kata admin, kita berhati2 lah utk berdepan dgn dunia akhir zaman ini.

Anonymous said...

Syiah adalah musuh Aqidah Ahli Sunnah wal Jammah sebenarnya.Berapa banyak masjid2 kaum sunnah dibakar,dimusnahkan dan berapa ramai imam2 sunnah telah dibunuh oleh puak Syiah ini.
Mengapa Amerika memberikan kuasa pentadbir kepada puak syiah di Iraq?

Anonymous said...

Haha kelakaqah Aiman Cloud. But thats not good. :-)

Anonymous said...

~ on October 2, 2010 11:50 AM said...

baru tersedar dri penipuan yang panjang. Nauzubillah....


...tapi jangan lah pula kita menipu diri dgn mengabaikan perintah Allah, dan buat pula apa yg Allah larang... renungan tuk saya dan semua.

Anonymous said...

Kandungan video yang menarik, tentang kebenaran fakta, renung2kanlah sendiri, editor dah pesan awal2, kecuali ayat Quran dan Hadith, kandungan video ni bole jadi benar atau mungkin tidak benar,.Nampak memang lebih ke arah benar, Manusia zaman sekarang di hijab dari mengenal kehebatan diri yang jika dikaji akan membawa kepada kehebatan ALLAH sebagai Tuhan yang maha besar, kita dari sekolah diterapkan dengan sukatan pelajaran yang mengandungi perkembangan tamadun manusia yang begitu memalukan. penipuan teori Darwin, prinsip Evolusi, semua tu cuma memesongkan manusia dari menyedari dan memahami betapa hebatnya Allah sebagai Pencipta. Semua tu dirancang oleh musuh Islam supaya manusia lalai dan terpesong dari mengakui kebesaran Allah.

Anonymous said...

salam.. sy brasa cukup kecewa apb kita sesama Islam saling tuduh menuduh.. kalo rasa video ni xbtol cari la hujah2 brserta bukti sahih sangkal krbenaran video ni.. jgn ckp kosong je..

Admin on October 3, 2010 at 2:21 PM said...

sangat menarik..

Anonymous said...

Imam Malik telah ditanya pendapatnya mengenai syiah rafidhah”. Imam Malik menjawab, “janganlah kamu bercakap dengan mereka dan jangan meriwayatkan apa-apa dari mereka. Sesungguhnya mereka itu adalah pendusta.” (lihat: Al-Muntaqa oleh Adz-Dzahabi, ms. 21).

Imam Asy-Syafie pula berkata: aku tidak pernah melihat seseorang membuat kesaksian palsu selain daripada syiah ar-rafidhah”. (lihat : Al-Kifayah fi ‘Ilmi Ar-Riwayah oleh Al-Khatib Al-Baghdadi ms. 202).

adakah anonymous rasa imam2 besar ni buat tuduhan melulu terhadap syiah? malah mereka la plg kenal syiah berbanding kita!

Anonymous said...

sape yg harus kita percaya skang.??

Anonymous said...

percaya pd akidah ahli sunnah wal jamaah..

Anonymous said...

saya percayakan fitnah terbesar yang disiarkan dalam video ini... semoga syaitan tak mengelirukan mata hati kita..

Anonymous said...

sejarah menipu kita.

Anonymous said...

bacala kandungan blog ni..baca tuk pengetahuan..kita telah dikurniakan akal..dan perlu dipandukan al-quran dan al-sunnah..mari baca perbualan seorang bishop dan pelajar malaysia ni...http://akhzaman.blogspot.com/p/cbo-for-muslims-from-masonic.html bru akn paham sbnrnya

Anonymous said...

Boleh saya tahu, tafsiran ulama' manakah yang digunakan dalam menjelaskan mengenai surah albaqarah ayat 30 di bahagian awal video ini?

Anonymous said...

allahuakbar,terlalu nyk comment2 yang saya baca dlm blog ini,secara jujur nye saya bukan lah seperti kamu semua,bijak berbicara bahasa sejarah,saya juga tidak meminat sejarah waktu beljar dahulu.tp pada pemahaman saya bahawa 4 zaman yang ditonton didlm video diatas benar2 membuka mata saya bertapa memang ada bnyk konspirasi pihak luar utk menyesatkan orang2 islam akhir zaman sperti kita ni,namun begitu bukan kah kita ada al-quran panduan sepanjang hayat,jd sentiasalah berpegang pada tali allah,dan sunnah rasulullah supaya kita tidak terus terpesong dari akidah nya.wallahualam.

Anonymous said...

pada pendapat saya, sebalik nama-nama yang diajar kepada nabi adam adalah 99 nama allah..kerana pada nama-nama itulah terbitnya jalan penyelesaiannya..maafkan saya andai tersalah tafsir..

Anonymous said...

saya runsing la..
osama n saddam bergabung tenaga ngan US?
lg 1
saya rasa artifak2 yg dijumpai dlm gue tu semue bertujuan menyesatkan kita

Anonymous said...

setuju dengan saudara Ismail Ahmad..pernah terbaca satu hadis yg menyatakan tentang kesahihan sesuatu fakta(maaf dah lpe hadis apa):ALLAH berfirman sekiranya datang kepada kamu orang fasik(jahat) dan memberitahu kepada kamu sesuatu berita maka hendaklah kamu selidiki tentang kebenarannya..

wallahualam..
tepuk dada tanya iman..
jazakallah..

Md. Ramos on October 3, 2010 at 5:07 PM said...

sepatutnya kita rasa berbangga dgn org yg wat video ni...at least dia ada usaha tuk menyedarkan org yg tidak sedar...apa usaha kita?? usaha kita tuk kondem org je..x perlu tuk percaya atau tidak mempercayai video nih..yg pntg skrang marilah kita bangun dan ubah diri masing2 ke arah pengabdian diri kpd Allah swt..utk peringatan diri sendiri jugak..wallahua'lam..

coolpirate said...

Memang konspirasi jenis nie saya da tau lama. Banyak lagi konpirasi yg telah ditimbulkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Sebaik-baiknya kite hendaklah sentiasa pertolongan dari Allah supaya dijauhi segala konpirasi.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Amirah on October 3, 2010 at 6:59 PM said...

asslamualaikum wbt.

sory.
td ade tbace org cment sal bateri tu hanya bekas air.

kalau tak silap sy, sbnrnya bekas air tu adelah bateri..mcm bateri kite buat gune limau..

sy ingt lagi..cikgu kimia sy ade ckp pasal bnd tu..

sy pun ambil jurusan sains sosial skrg..dan sy pasti,artifak bekas air tu mmg ade kaitn dgn bateri.

cube cek link ni ye.

http://www.isuhangat.net/2010/09/elektrik-sudah-ada-2000-tahun-lalu/

Anonymous said...

Salam..tuan2..penyelesaian kepada semua masalah umat hari ini adalah, taat pada perintah Allah, ikut cara nabi SAW. laen dari itu, tiada kejayaan.Itulah perkara yang kita perlu bimbang dan risau sekarang. Kurangkan pertelingkahan, satukan umat. Hari ini, bantuan Allah tak bersama orang2 Islam kerana, orang2 Islam tak buat kerja tingkatkan iman dan amal seperti kehendak Allah dan rasul SAW. Bila iman tak diusahakan, maka yakin pada kebesaran dan kehebatan Allah akan hilang. Bila yakin sudah hilang/berkurang, maka amal orang2 Islam akan luput. Bila amal luput dari orang2 Islam, maka bantuan Allah akan dicabut dari mereka. Maka, kita akan lihat, orang2 Islam akan minta bantuan selaen dari Allah. Bila perkara ini berlaku, maka bala akan turun pada orang2 Islam..ini yang dikatakan orang2 yang menyombong, seperti dalam video itu, iaitu umat pada zaman kita SEKARANG!! Jadi tuan2, kita semua kene pikir, bagaimana hari ini, seluruh umat dapat satu kan pikir, kearah itu..beruntunglah mereka yang mati dalam keadaan beriman sebagaimana kehendak Allah dan rasul..banyakkan baca sirah nabi SAW dan para sahabat, ambil salah seorang dari mereka sebagai ikutan/idola, pasti kamu akan berjaya..kerana sesungguhnya, zaman nabi dan para sahabat adalah zaman paling berjaya dalam sejarah umat manusia..mereka dicatat dalam Al-quran dan diredhai Allah swt..wallahualam...(sk8_4putra@yahoo.com)

Anonymous said...

kepada salafus-sholih :
adakah al-quran membenarkan lelaki muslim berkhawin dgn wanita kristian?
dlm video ini ada cakap yang al-quran membenarkannya...
boleh tolong jelaskan??

anonxanon said...

erm, video ini,adakah telah dikaji kesahihan atau dibuat dengan penuh emosi....maaf, saya bukanlah orang yang arif untuk berdebat, tetapi sesungguhnya, banyak ilmu di dalam video ini, secara jujurnya saya tidak tahu...nauzubillah kalau benar2 berlaku...hinggakan, osama bin laden, ahmadinejad dan yasser arafat yang berjuang hingga meninggal dunia dituduh sebegitu(freemason)....persoalannya:
1) benarkah dengan segala tuduhan2 itu ataupun ini sekadar retorik semata2?
2) jikalau benar, masya-Allah, pada siapa lagi mahu kita percaya?(selain Al-Quran dan Alhadis)

saya benar2 memerlukan jawapan untuk persoalan ini, jawapan yang sangat jujur diperlukan....salam~

Anonymous said...

salam..lelaki muslim memang boleh berkahwin dengan wanita kristian, tapi dgn beberapa syarat..sila tanya ustaz utk keterangan lanjut
sk8_4putra@yahoo.com

ciKeju on October 3, 2010 at 8:05 PM said...

salam..
lelaki islam memang boleh berkahwin dengan ahli kitab yakni kristian ataupun yahudi..

kalau salah sila betulkan
:)

Anonymous said...

assalamualaikum tuan rumah n semua saudarai,

sy baru sudah download 2 video ni, sbb tak dapat tengok direct. Maklum la 'beruk'band'

Pd pendapat sy, dlm mengkaji asal usul/sejarah sesuatu.. hati mesti la terbuka.. jgn terus terima atau menolak ape yg kite lihat dan bace kecuali al-quran dan hadis + sunnah rasullulah saw..

mungkin sbb tu, byk ayat ayat al quran berbunyi "dan bg org² yang beriman ... "
"dan bg org² yg berfikir .... "

bc la artikel,blog kt bawah ni.. (pd yg sudi la..)

www.dinar-emas.com/vatican.html
www.dinar-emas.com/hitler.html
http://asalusulorangmelayu.wordpress.com/
mistisfiles.blogspot.com

maaf kalo ade yg tersinggung..

salam..

Unknown on October 3, 2010 at 9:16 PM said...

Harapan saya agar umat Islam di seluruh dunia MEMBUKA MATA dan bersedia di akhir zaman ini yang nyatanya AMAT HAMPIR...kemungkinan besar ada antara kita yang akan berjuang bersama Al-Mahdi, bergerak dari Khurasan untuk membebaskan Baitul Maqdis...Insha Allah..

faizpye said...

pd pendapat saya,

- nama2 yg dimaksudkn tu ialah nama para nabi2 di mana nama yg trakhir bermaksud penghujung kpd masa sebelum tibanya hari akhirat.

- subjek sejarah telah dimanipulasi oleh para penjajah sbg salah 1 jalan utk mind control generasi baru. tengoklah teori Darwin yg mengagung2kn evolusi brbanding kuasa Allah, renaissance yg melaungkn kepentingan pemodenan dari org barat, dan byk lg.

- Adolf Hitler umpama alat bagi golongan penyembah syaitan zionis. Rasanya dh popular artikel yg beliau ni tidak memusuhi Islam (sila rujuk JMTBBJ punya link komen). Kalau betullah artikel tu, mmg sahlah Nazi tu berfungsi sbg "faktor" utk agenda zionis menangani Islam pd masa kini berjln lancar. Fikirknlah reaksi dunia bila trjadinya ethnic cleansing spt yg Nazi buat pd yahudi ketika itu..kesian,bantu perjuangkan hak mereka utk dpt tanah (kini mereka dpt tanah palestin!). Fikirknlah pembiayaan peperangan Nazi oleh siapa dan utk siapa..dibiaya oleh hartawan yahudi zionis Rothschilds utk memberi kekuatan alatan perang supaya dlm apa jua perang yg brlaku di dunia ketika itu untungnya pasti akn kembali kpd yahudi.

- isyarat tangan spt yg ditunjukkan tu tak semestinya menunjukkan mereka2 yg menunjukknnya adalah golongan yg mnyembah syaitan (atau seumpama dgnnya). Setahu sy simbol yg ibu jari keluar tu mksudnya i love u..Lihat gambar arafat, ia lebih spt pic snap secara kebetulan.Bg ahmadinejad pula sy brstuju dgn pndpt Ismail Ahmad,jgn krna 1 gambar kita sudah melabelkn beliau sbg slh seorang freemason.

sumber ada byk..google page from malaysia pn dh boleh dpt byk info ttg ni ;)

Anonymous said...

salam..
tentang simbol tu, perkara yg kcik.. klu kiter sume dh was2 dengan simbol tu, ape kata kite berhenti saja dari buat simbol tu? adakah hidup kita akan kekurangan sesuatu?? insyaAllah, tidak..

Mardhiya Ahmad Yazid on October 3, 2010 at 10:32 PM said...

saya senang dari comment sahabat2, ini menunjukkan kiter melihat sambil berfikir.

setiap orang layak utk megutarakan pendapat mengikut kefahaman ilmu & kefahaman masing2. Dan kiter tak layak nak kata orang lain salah.

ketiganya, benda2 yang kita tak yakin asal-usul faktanya, sebaiknya jangan post. Saya nampak ianya lebih bawa mudarat dari manfaat.

keempat,harap2 kiter berlapang dada, terima pendapat semua orang. dan..'tak cakap kosong'

Anonymous said...

Zaman stone ages tu kalau ikut carbon dating, dia berjuta2 tahun dulu. Kalau ikut teori ni, maknanya Nabi Adam turun ke bumi berjuta2 tahun dulu dan bukan beribu tahun dulu.

Kalau tak silap, tamadun manusia di Mesir, Afrika, etc bermula ber...ibu tahun dulu bukannya berjuta tahun dulu. Piramid di Mesir, Maya etc semuanya berumur ribuan tahun bukan jutaan tahun.

So pada pendapat aku, teori ni ada kelemahan dia. Kalau sekali dengar campur dengan musik yang mengasyikkan, memang boleh membuat orang percaya.

Anonymous said...

nak tanya, adakah awk mksudkan manusia pertama adalah Adam. Allah berfirman, dia akan turunkan seorang khalifah di muka bumi. khalifah = ketua. dlm pemahaman sy, mstilah ada umat ny, baru ada pembimbingnya. Dan Malaikat menjawab. ' adakah Tuhan nak turunkan manusia yg akan merosakkan muka bumi' dan Allah menjawab, sesungguhnya aku tahu apa yg kamu tak tahu. Malaikat tak kan tahu yg manusia akan merosakkan muka bumi kalau dia xpernah tengok. Adakah Adam manusia pertama? fikirkanlah.

Ismail Zul Muhamad on October 3, 2010 at 11:50 PM said...

usah berfikir terlalu jauh saudaraku sekalian.
usah kita terlalu banyak menimbulkan persoalan yang mungkin mengakibatkan orang lain keliru dengan persoalan yang kita ajukan.

cakaplah sesuatu itu sekadar yang berada dalam pengetahuan kita sahaja.selebihnya Allah jua yang mengetahui.

berkaitan dengan beberapa kajian yang dilakukan oleh saudara seagama kita di barat sana,jasa mereka pada saya amat besar dan mengagumkan..mereka antara individu yang sanggup berdepan dengan ugutan dan ancaman bunuh demi ingin memberitahu dunia khususnya umat islam akan dunia kita hari ini. disebabkan video mereka jugalah telah ada beberapa orang memilih islam sebagai agama baru mereka..hanya Allah yang balas jasa mereka..

bagaimanapun maklumat yang disampaikan cukup berguna dan insyaallah bermanfaat.ia menuntut kita supaya persiapkan diri.
wallahu'alam

Anonymous said...

fakta dalam video yang perlu dibetulkan...
1. tamadun manusia bermula adam a.s. bermula 10 000 tahun sebelum sekarang...jadi bateri babylon bukanlah berjuta -juta tahun...

fakta yang boleh diterima
1. yasen arafat fremason...semasa dia mati dia meninggalkan harta berjuta-juta..sedangkan rakyat palestin menderita...tgk perjuangan fatah dan hamas...siapa di belakang fatah...

2.syiah adalah terkeluar dari sunnah waljamaah...tidak mempercayai abu bakar,usman ,umar..hnaya taksud kpd ali saja..

Ismail Zul Muhamad on October 3, 2010 at 11:55 PM said...

pada saya kita dapat terima jika maklumat yang disampaikan itu berupa pembongkaran agenda2 zionis dan musuh2 Allah yang lain..
namun jika maklumat itu bersangkut paut dengan ilmu agama,maka afdhal lagilah kita bertanya kepada mereka yang tahu..

Anonymous said...

skrg ni,undang2 negara kita sgt terikt dgn hukum sekular.. marilah kita sama2 menegakkan kembali daulah kkhilafah.. bersama2 lah kita wahai seluruh umat isalam untuk menegakkan umar makruf nahi munkar..hidup hizbut tahrir!

Anonymous said...

nam-nama tu mungkin merujuk kepada pengetahuantentang kronologi para nabi secara otomatisnya tentang perjalanan sejarah dunia. Ia juga mungkin merujuk kepada pengetahuan sains kebendaan (material science) kerana Adam di syurga berada dalam manifestasi kewujudan yang berbeda (ie-bukan dalam wavelength materi), jadi pengetahuan tentang sains material samada fizik, kimia, matematik dsbg memang diperlukan bagi Adam sebagai khalifah pertama buat die menundukkan elemen2 duniawi. Kerana pengetahuan tentang nama-nama benda merupakan asas bagi proses pentaakulan sins (ie0 pengkelasan linneus, jadual berkala dsbg)

Leokid on October 4, 2010 at 1:14 AM said...

Berkenaan "nama-nama"


Perkataan "nama-nama" tersebut disebutkan oleh ALLAH dalam ALQURAN, surah ALBAQARAH pada AYAT 30.

Apabila datang dari alQuran, maka kita DILARANG memandai-mandai akan tafsirannya. Hendaklah dirujuk kepada AHLI TAFSIR.

Berikut adalah penjelasan dari TAFSIR IBNU KATHIR, kitab tafsir terkenal:

Ad-Dahhak said that Ibn `Abbas commented on the Ayah;

(And He taught Adam all the names (of everything)) “Meaning, the names that people use, such as human, animal, sky, earth, land, sea, horse, donkey, and so forth, including the names of the other species.”

Ibn Abi Hatim and Ibn Jarir reported that `Asim bin Kulayb narrated from Sa`id bin Ma`bad that Ibn `Abbas was questioned,

(And He taught Adam all the names (of everything)) “Did Allah teach him the names of the plate and the pot” He said, “Yes, and even the terms for breaking wind!”

Allah taught Adam the names of everything, their proper names, the names of their characteristics, and what they do, just as Ibn `Abbas stated about the terms for passing gas.


Jadi boleh faham, "nama-nama" tersebut adalah nama semua benda di bumi ini yang boleh digunakan oleh Adam - laut, darat, kuda, keldai, pinggan mangkuk. Hatta "KENTUT" sekali pun (passing gas, breaking wind).

Demikianlah sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, dan dinyatakan di dalam tafsirnya Ibnu Kathir.

Rujuk Menolak Dakwaan Video "Dunia Akhir Zaman" untuk makluman lanjut

Wallahua'lam, wassalam.

Anonymous said...

Insaf la..

salafus-sholih on October 4, 2010 at 2:35 AM said...

Terima kasih atas perkongisian pandangan atau kritikan anda semua terhadap video tersebut. Ini yang kita inginkan, menerima apa yg betul dan memperbetulkan yg mana silap. Apa2 pun saya berharap kecacatan yg ada pada video ini, tidak menyebabkan kita terus menghukum saudara brofat (pembuat video) sedemikian rupa dengan kata2 yg tidak molek. Kita bersangka baiklah dgn beliau... mana mungkin semua kajian yg dilakukan di dunia ini dapat disampaikan secara sempurna tanpa cacat cela.

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=EMWEo-s8dPo

utk perlindungan dari ad-dajjal
1) iman
2) dua
3) Surah Al-Kahf (10 ayat pertama)

Sahih Muslim

004.1766 – Abu Darda’ reported Allah’s Apostle (may peace be upon him) as saying: If anyone learns by heart the first ten verses of the Surah al-Kahf, he will be protected from the Dajjal.

afieSyarafi said...

sy bersetuju dengan apa yg admin katakan..bagaimanapun kita dapat mengambil sedikit iktibar dengan video ini..memang kita tidak boleh percaya bulat2 dengan apa yang diperkatakan dalam video ini..tp video ini boleh memberi sedikit peringatan pada umat islam pada zaman sekarang..apa2 pun tuhan saja yang tahu..

Mahyudin on October 4, 2010 at 4:47 AM said...

kenape la kan admin yang asal pada video ni...die x open jer blog die tu???

Anonymous said...

aku percayalah..sebab ia menyebelahi agamaku..

Anonymous said...

nk elak fitnah dajjal.amal surah al kahfi kan?tp 10 ayt pertama ke t'akhir?

Muhammad Fahmi on October 4, 2010 at 8:15 AM said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

mntak izin nk share vdeo'disini bermulanya zina' di fb ekk...

data4cash on October 4, 2010 at 8:40 AM said...

Mjurlah subjek sejarah aku tak pernah lulus..

Anonymous said...

ermmm... bg aku elok gak vdeo ni dibuat.. ia membuat kita terfikir sejenak.. tak yah lah nak memaki die cuba kte selesaikan bersama.. maksud aku kalau kite rasa ada fakta yang tdak betul kita betulkan.. jgn lak main marah sebarangan... kita sesama manusia elok lah saling memperbetulkan.. tanya dgn org yang arif bila berbicara pasal agama.. tau mengenai apa yang dibicarakan.. insyallah akan terungkai satu satu persoalan itu.. sabar k semua pa pun kredit to this vdeo maker mengejutkan kita , membuat otak kita berfikir kebenaran dan penipuan serta kekeliruan yang berlaku... amin semoga kita dilindungi allah swt..

Hamba Daif on October 4, 2010 at 10:46 AM said...

menarik blog ni...

saya pon ingin kongsikan blog saya pada anda semua....

nurpelita.blogspot.com

thanks.

Anonymous said...

Ceramah "Di Zaman Apa Kita Berada Sekarang?"
http://www.youtube.com/watch?v=hrKpDbD5w1Q

Ceramah "bahaya Syiah"
http://www.youtube.com/watch?v=bhsjI5Vv-Gk&feature=PlayList&p=2FB38FD6AB10036D&index=0&playnext=1

Insan Kerdil 1 said...

"nak tanya, adakah awk mksudkan manusia pertama adalah Adam. Allah berfirman, dia akan turunkan seorang khalifah di muka bumi. khalifah = ketua. dlm pemahaman sy, mstilah ada umat ny, baru ada pembimbingnya. Dan Malaikat menjawab. ' adakah Tuhan nak turunkan manusia yg akan merosakkan muka bumi' dan Allah menjawab, sesungguhnya aku tahu apa yg kamu tak tahu. Malaikat tak kan tahu yg manusia akan merosakkan muka bumi kalau dia xpernah tengok. Adakah Adam manusia pertama? fikirkanlah...."

Siri 1

erm...saya tertarik dgn kata2 ni...sebenarnya apa yang perlu kita buat kat sini ialah mengkajinya dari Al-quran dan hadis kita mestilah kaji dari Al-Quran dan hadis...sebab Rasulullah S.A.W pernah bersabda...

Nabi saw barsabda :“ Aku tidak meninggalkan kepada kamu melainkan 2 perkara iaitu Al Quran dan Al Hadis (sunnahku). Barangsiapa yang bertelingkah di dalam sesuatu perkara maka kembalilah kepada pertunjuk Al Quran dan Al Hadis”. Ini bererti Al Quran dan Al Hadis mempunyai nilai yang tinggi.

Maka jawapan yang hendak dicari bolehlah kita rujuk kepada Al-Quran dan hadith....dan disini saya ingin membantu apa yang temampu saya lakukan untuk memberikan jawapan yang ditanya2...daripada Al-Quran juga jawapannya dijumpai....jika ada silap tolong betulkan ye...:)

Adam menurut Islam
Adam hidup selama 930 tahun setelah penciptaan (sekitar 3760-2830 SM), sedangkan Hawa lahir ketika Adam berusia 130 tahun. Al-Quran memuat kisah Adam dalam beberapa surat, di antaranya Al-Baqarah [2]:30-38 dan Al-A’raaf [7]:11-25. Ia mendapat gelar dari Allah dengan gelar Safi Allah.

Menurut ajaran agama Samawi, anak-anak Adam dan Hawa dilahirkan secara kembar, yaitu, setiap bayi lelaki dilahirkan bersamaan dengan seorang bayi perempuan (kembar). Adam menikahkan anak lelakinya dengan anak gadisnya yang tidak sekembar dengannya.

Menurut Ibnu Humayd, Salamah, Ibnu Ishaq, anak-anak Adam adalah: Cayn dan saudara perempuannya, Abel dan Labuda, Ashut dan saudara perempuannya. Seth dan Hazura, Ayad dan saudara perempuannya, Balagh dan saudara perempuannya, Athati dan saudara perempuannya, Tawbah dan saudara perempuannya, Darabi dan saudara perempuannya, Hadaz dan saudara perempuannya, Yahus dan saudara perempuannya, Sandal dan saudara perempuannya, Baraq dan saudara perempuannya. Total keseluruhan anak Adam sejumlah 40 anak kembar.

bersambung siri 2

Insan kerdil 1 said...

Siri 2

Genealogi
Syits/Seth kembar Azura
Habil/Abel kembar Labuda/Abudah
Qabil/Qhabil kembar Qalima/Iqlima
Ibnu Abi Hatim dari Urwah bin Al Zubayr bahwa Wadd, Suwa, Yaghuth, Ya’uq dan Nasr adalah termasuk anak Adam. Wadd adalah yang tertua dari mereka dan yang paling saleh di antara mereka.

Wujud Adam
Menurut hadits Muhammad yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Adam memiliki postur badan dengan ketinggian 60 hasta (kurang lebih 27,432 meter).[2] Hadits mengenai ini pula ditemukan dalam riwayat Imam Muslim dan Imam Ahmad, namun dalam sanad yang berbeda.[3]

Menurut ajaran Islam, Adam adalah manusia sempurna, berjalan tegak dengan kedua kakinya, berpakaian yang menutup aurat, berbahasa fasih dengan jutaan kosa kata. Dia adalah seorang nabi yang menerima wahyu dari Allah serta syariat khusus untuk manusia saat itu.

Sosok Adam digambarkan sangat beradab sekali, memiliki ilmu yang tinggi dan ia bukan makhluk purba. Ia adalah makhluk penghuni syurga yang penuh peradaban maju. Turun ke muka bumi yang mana boleh dikatakan sebagai alien dari sebuah peradaban yang jauh lebih maju dan jauh lebih cerdas. Karena itulah disebut sebagai `khalifah` di muka bumi dan ia dikatakan jenis makhluk terbaru di muka bumi yang sebelumnya belum pernah ada - jawapan kepada kemuskilan teknologi yang dicapai oleh manusia pertama

Dalam gambarannya ia adalah makhluk yang teramat cerdas, sangat dimuliakan oleh Allah, memiliki kelebihan yang sempurna dibandingkan makhluk yang lain dan diciptakan dalam bentuk yang terbaik. Sesuai dengan Surah Al Israa' 70, yang berbunyi:

“ Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan (Al Israa' 17:70) ”

Dalam surah At-Tiin ayat 4 yang berbunyi:

“ sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. (At Tiin 95:4) ”

Bahkan konon, dahulu ketika baru selesai diciptakan, seluruh malaikat bersujud kepadanya atas perintah Allah, lantaran kecerdasannya itu. Kecerdasannya menjadikannya makhluk yang punya darjat amat tinggi di tengah makhluk yang pernah ada. Sama sekali berbeda jauh dari gambaran manusia purba-nya Charles Darwin, yang digambarkan berjalan dengan empat kaki dan menjadi makhluk purba berpakaian seadanya.

bersambung siri 3.....

Insan kerdil 1 said...

siri 3

Makhluk sebelum Adam
Menurut syariat Islam, manusia tidak diciptakan dibumi, tapi manusia dijadikan khalifah (pengganti/penerus) di bumi, sebagai makhluk pengganti yang tentunya ada makhluk lain yang di ganti, dengan kata lain adalah Adam 'bukanlah Makhluk Pertama' dibumi, tetapi ia adalah 'Manusia Pertama' dalam ajaran Agama Samawi, dan Allah tidak mengatakan untuk mengganti manusia sebelumnya, tapi pengganti makhluk yang telah membuat kerusakan dan menumpahkan darah dibumi - jawapan kepada persoalan adakah Adam umat pertama...

Sebelum kehadiran manusia telah banyak umat yang terdiri malaikat, jin, hewan, tumbuhan dan sebagainya, karena dalam Al-Qur'an ciptaan Allah disebut juga dengan kata umat. Sesuai dengan salah satu surah Al An'aam 32, yang berbunyi:

“ Dan tiadalah binatang-binatang yang ada di bumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan umat (juga) seperti kamu. Tiadalah Kami alpakan sesuatupun dalam Al-Kitab, kemudian kepada Tuhanlah mereka dihimpunkan. (Al An'aam 6:32) ”
- jawapan kepada persoalan adakah Adam umat pertama...

Arkeologi
Dari ayat Al-Baqarah 30, banyak mengundang pertanyaan, siapakah makhluk yang berbuat kerusakan yang dimaksud oleh malaikat pada ayat diatas. Dalam literatur Arkeologi, berdasarkan fosil yang ditemukan, memang ada makhluk lain sebelum manusia. Mereka nyaris seperti manusia, tetapi memilki karakteristik yang sangat primitif dan tidak berbudaya. -jawapan kepada makhluk sebelum adam..makhluk..bukan manusia pertama...

Volume otak mereka lebih kecil dari manusia, oleh karena itu, kemampuan mereka berbicara sangat terbatas karena tidak banyak suara vowel yang mampu mereka bunyikan. Kelompok makhluk ini kemudian dinamakan oleh para arkeolog sebagai Neanderthal.

Sebagai contoh Pithecanthropus Erectus memiliki volume otak sekitar 900 cc, sementara Homo sapiens memiliki volume otak diatas 1000 cc (otak kera maksimal sebesar 600 cc). Maka dari itu boleh diambil kesimpulan bahawa semenjak 20.000 tahun yang lalu, telah ada sosok makhluk yang memiliki kemampuan akal yang mendekati kemampuan berpikir manusia pada zaman sebelum kedatangan Adam.

bersambung siri 4.....

Insan kerdil 1 said...

siri 4

Penafsir Al-Qur'an dan Hadits
Dikatakan dalam Al-Qur'an bahwa sebelum kehadiran Adam ada makhluk yang telah berbuat kerusakan dimuka bumi, tetapi makhluk itu bukanlah sejenis manusia, melainkan sejenis bangsa Jin yang dikelompokkan menjadi dua golongan yaitu Aba al-Jan dan Banu al-Jan. Mereka itu adalah penghuni bumi sebelum kehadiran manusia pertama (Adam). Surah Al Hijr ayat 27 menjelaskan tentang makhluk sebelum manusia adalah bangsa Jin:

“ Dan Kami telah menciptakan jin sebelum (Adam) dari api yang sangat panas. (Al Hijr 15:27) ”

Makhluk yang berbuat kerusakan itu telah dicatat didalam Al-Qur'an surah Al-Baqarah 30 yang berbunyi:

“ “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.” (Al-Baqarah 30) ”

Nama makhluk yang diungkapkan para ahli arkeologi diatas kemudian dikaitkan pada pendapat para ahli mufassirin. Salah satu diantaranya adalah Ibnu Jazir, dalam kitab tafsir Ibnu Katsir mengatakan: "Yang dimaksud dengan makhluk sebelum Adam diciptakan adalah Al Jan yang suka berbuat kerusuhan."

Menurut salah seorang perawi hadits yang bernama Thawus al-Yamani, salah satu penghuni sekaligus penguasa/pemimpin di muka bumi adalah dari golongan jin.

Ada juga yang mengatakan bahwa telah ada 3 umat yang utama sebelum Adam. Dua diantaranya dari bangsa jin, sedangkan kaum yang ketiga adalah dari golongan yang berbeda dari Jin, karena mereka ini berdarah dan berdaging(yakni binatang)-ini semua adalah jawapan kepada umat yang membuat kerosakan seperti yang di utarakan oleh para malaikat...

Penciptaan Adam
Artikel utama untuk bagian ini adalah: Penciptaan Adam
Setelah Allah SWT. menciptakan bumi, langit, dan malaikat, Allah berkehendak untuk menciptakan makhluk lain yang nantinya akan dipercaya menghuni, mengisi, serta memelihara bumi tempat tinggalnya. Saat Allah mengabari para malaikat akan kehendak-Nya untuk menciptakan manusia, mereka khawatir makhluk tersebut nantinya akan membangkang terhadap ketentuan-Nya dan melakukan kerusakan di muka bumi. Berkatalah para malaikat kepada Allah:

“ Mengapa engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" (Q.S. Al-Baqarah [2]:30) ”

Allah kemudian berfirman untuk menghilangkan keraguan para malaikat-Nya:

“ Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." (Q.S. Al-Baqarah [2]:30) ”

Lalu diciptakanlah Adam oleh Allah dari segumpal tanah liat yang kering dan lumpur hitam yang dibentuk sedemikian rupa. Setelah disempurnakan bentuknya, maka ditiupkanlah roh ke dalamnya sehingga ia dapat bergerak dan menjadi manusia yang sempurna. Awalnya Nabi Adam a.s. ditempatkan di syurga, tetapi terkena tipu daya iblis kemudian diturunkan ke bumi bersama istrinya kerana mengingkari ketentuan Allah.

Adam diturunkan dibumi bukan karena mengingkari ketentuan, melainkan dari sejak akan diciptakan, Allah sudah menunjuk Adam sebagai khalifah di muka bumi. jadi meskipun tidak melanggar ketentuan (Allah) adam akan tetap diturunkan kebumi sebagai khalifah pertama.

Adam merupakan nabi dan juga manusia pertama yang bergelar khalifah Allah yang dimuliakan dan ditinggikan darjatnya. Ia diutus untuk memperingatkan anak cucunya agar menyembah Allah. Di antara sekian banyak anak cucunya, ada yang taat dan ada pula yang membangkang.

bersambung siri 5.....

Insan kerdil 1 said...

siri 5

Pengetahuan Adam
Allah hendak menghilangkan pandangan miring dari para malaikat terhadap Adam dan menyakinkan mereka akan kebenaran hikmah-Nya yang menyatakan Adam sebagai penguasa bumi, maka diajarkanlah kepada Adam nama-nama benda yang ada di alam semesta yang kemudian diperagakan di hadapan para malaikat. Para malaikat tidak sanggup menjawab firman Allah untuk menyebut nama-nama benda yang berada di depan mereka dan mengakui ketidaksanggupan mereka dengan mengatakan bahwa mereka tidak mengetahui sesuatupun kecuali apa yang diajarkan-Nya.

Adam lalu diperintahkan oleh Allah untuk memberitahukan nama-nama benda itu kepada para malaikat dan setelah diberitahu oleh Adam, berfirmanlah Allah kepada mereka bahawa hanya Dialah yang mengetahui rahsia langit dan bumi serta mengetahui segala sesuatu yang nampak maupun tidak nampak - nama2 yang diberitahu di dalam video tersebut...

Adam menghuni syurga
Adam diberi tempat oleh Allah di surga dan baginya diciptakan Hawa untuk mendampingi, menjadi teman hidup, menghilangkan rasa kesepian, dan melengkapi fitrahnya untuk menghasilkan keturunan. Menurut cerita para ulama, Hawa diciptakan oleh Allah dari salah satu tulang rusuk Adam sebelah kiri sewaktu beliau masih tidur sehingga saat beliau terjaga, Hawa sudah berada di sampingnya. Allah berfirman kepada Adam:

“ Hai Adam, diamilah oleh kamu dan isterimu syurga ini, dan makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik di mana saja yang kamu sukai, dan janganlah kamu dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang yang zalim." (Q.S. Al-Baqarah [2]:35) ”

Tipu daya Azazil
Sesuai dengan ancaman yang diucapkan saat diusir oleh Allah dari surga akibat pembangkangannya, Azazil mulai merancang skenario untuk menyesatkan Adam dan Hawa yang hidup bahagia di syurga yang tenteram dan damai.

Pujuk rayunya dimulai saat ia menyatakan kepada mereka bahwa ia adalah kawan mereka yang ingin memberi nasihat dan petunjuk untuk kebaikan dan kebahagiaan mereka. Segala cara dan kata-kata halus digunakan oleh iblis untuk membuat Adam dan Hawa terpujuk. Ia membisikkan kepada mereka bahwa larangan Allah kepada mereka untuk memakan buah dari pohon terlarang adalah karena mereka akan hidup kekal sebagai malaikat apabila memakannya. Bujukan itu terus menerus diberikan kepada Adam dan Hawa sehingga akhirnya mereka terbujuk dan memakan buah dari pohon terlarang tersebut. Jadilah mereka melanggar ketentuan Allah sehingga Dia menurunkan mereka ke bumi. Allah berfirman:

“ Turunlah kamu! Sebahagian kamu menjadi musuh bagi yang lain, dan bagi kamu ada tempat kediaman di bumi, dan kesenangan hidup sampai waktu yang ditentukan. (Q.S. Al-Baqarah [2]:36) ”

Mendengar firman Allah tersebut, sadarlah Adam dan Hawa bahwa mereka telah terpujuk oleh rayuan iblis sehingga mendapat dosa besar karenanya. Setelah taubat mereka diterima, Allah berfirman:

“ Turunlah kamu dari syurga itu! Kemudian jika datang petunjuk-Ku kepadamu, maka barangsiapa yang mengikuti petunjuk-Ku, niscaya tidak ada kekhawatiran atas mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. ”

bersambung siri 6.....

Insan kerdil 1 said...

Siri 6

Adam dan Hawa turun ke bumi
Adam dan Hawa kemudian turun dari Surga menuju ke bumi dan mempelajari cara hidup baru yang berbeda jauh dengan keadaan hidup di surga. Mereka harus menempuh kehidupan sementara dengan beragam suka dan duka sambil terus menghasilkan keturunan yang beraneka ragam bentuknya.

Menurut kisah Adam diturunkan di Safa (Srilanka) dipuncak bukit Sri Pada dan Hawa diturunkan di Marwa. Mereka akhirnya bertemu kembali di Jabal Rahmah setelah 40 hari berpisah. Setelah bersatu kembali, konon Adam dan Hawa menetap di Srilanka, karena menurut kisah daerah Srilanka nyaris mirip dengan keadaan surga.[4] Di tempat ini ditemukan jejak kaki Adam yang berukuran raksasa.

Di bumi pasangan Adam dan Hawa bekerja keras mengembangkan keturunan. Keturunan pertama mereka ialah pasangan kembar Qabil dan Iqlima, kemudian pasangan kedua Habil dan Labuda. Setelah keempat anaknya dewasa, Adam mendapat petunjuk agar menikahkan keempat anaknya secara bersilangan, Qabil dengan Labuda, Habil dengan Iqlima.

Namun Qabil menolak karena Iqlima jauh lebih cantik dari Labuda. Adam kemudian menyerahkan persolan ini kepada Allah dan Allah memerintahkan kedua putra Adam untuk berkurban. Siapa yang kurbannya diterima, ialah yang berhak memilih jodohnya. Untuk kurban itu, Habil mengambil seekor kambing yang paling disayangi di antara hewan peliharaannya, sedang Qabil mengambil sekarung gandum yang paling jelek dari yang dimilikinya. Allah menerima kurban dari Habil, dengan demikian Habil lebih berhak menentukan pilihannya.

Maka itulah serba sedikit jawapan yang dapat saya berikan kepada rakan2 sekelian...jika ada apa2 kemusykilan..maka jangan lah ragu2 untuk kita kembali kepada Al-Quran dan As-sunnah..rakan2 sekelian Islam itu mudah...sebenarnya apa yang telah dipaparkan di video tersebut semuanya telah telah tertulis dalam Al-Quran ditambah dengan Sabda dari junjungan kita Rasulullah S.A.W...kita cuma perlu rujuk dan fahami jika tak faham carila bujak pandai untuk menerangkannyajangan buat rumusan sendiri takut terpesong akidahnya...maka carila jawapan disitu insyaallah kita akan memperoleh kemenangan...amin...sekali lagi saya nak ulangi sabda Rasulullah S.A.W "Aku tidak meninggalkan kepada kamu melainkan 2 perkara iaitu Al Quran dan Al Hadis (sunnahku). Barangsiapa yang bertelingkah di dalam sesuatu perkara maka kembalilah kepada pertunjuk Al Quran dan Al Hadis” mudah kan Islam ni...dan selalu kita dengar para ulama berkata..Islam itu mudah...

Profesor Abdullah Taha on October 4, 2010 at 12:13 PM said...

salam.

utk makluman, saya adalah orang yang bertangungjawab untuk membuat tayangan multimedia ni.

Jadi bagi menjawab beberapa persoalan saudara-saudari sekalian.

Pertama sekali, sebagaimana yang anda semua tahu, saya telah pun menutup blog saya. Itu adalah ahrga yang paling mahal yang terpaksa saya bayar di atas beberapa kesilapan fakta saya, itupun jika ada di antara saudara-saudari yang memahami maksud posting terakhir dalam blog saya sekarang, brofat.blogspot.com.

Bagi menjawab persoalan syiah, saya tidak mengutuk syiah pun dalam video tu. Saya hanya menunjukkan pemimpin Iran yang bersalaman dengan Bush. Saya juga menunjukkan gambar Najib bersalaman dengan Bush. Najib seorang ahli sunnah, adakah saya mengutuk semua ahli sunnah? Dalam video itu saya tidak kutuk syiah ataupun sunnah. Saya hanya menyebutkan beberapa peribadi daripada syiah dan sunnah, bukan keseluruhannya. (saya hairan bagaimana pemimpin umat islam masih boleh berbaik dengan kafir harbi)

Berkenaan watak hitler pula, bagi saya hitler bukanlah seorang yang baik. tak kisahlah, dia ada benarkan tentera dia beragama islam untuk solat atau bergambar dengan ulama islam, tapi tindakan dia membunuh orang-orang awam dalam peperangan dan penyeksaannya adalah tidak boleh diterima. tambahana pula hitler bukanlah seorang islam. memang ada saya terima banyak email yang cuba nak kaitkan hitler dengan islam, tapi saya rasa itu tidak patut. Kalau anda kata dia bunuh yahudi kerana yahudi jahat, itu adalah tindakan yang tidak tepat langsung. Rasulullah pun tak pernah menzalimi orang yahudi. setiap tindakan rasulullah ke atas orang Yahudi adalah kerana orang yahudi yang menzalimi umat Islam kerana mengkhianati perjanjian dan lain-lain. Jadi tindakan hitler membunuh orang awam, termasuk yahudi adalah tidak boleh diterima sama sekali.

berkenaan "nama-nama" itu, saya pernah diberitahu oleh guru saya, Allah mengajarkan cara untuk hidup di dunia (termasuklah dengan mengajar kepadanya nama-nama setiap benda di dunia). Ia bukan hanya merujuk kepada nama-nama benda yang fizikal sahaja (termasuk kentut), tapi juga konsep-konsep keadilan dan lain-lain (sebab ayat quran tu bagi tahu "nama-nama KESELURUHANNYA". Maka setelah Nabi Adam belajar mengenai apa itu keadilan dan segala-galanya, maka sebab selepas itu barulah baginda boleh hidup di dunia dengan selamat berdasarkan perintah Allah.

Profesor Abdullah Taha on October 4, 2010 at 12:15 PM said...

mengenai segala teori-teori konspirasi, memang saya mengaku saya banyak terpengaruh dengan kajian mereka. Sebenarnya saya tidak berniat untuk melibatkan diri dalam perbincangan mengenai konspirasi pun ketika saya mula menulis blog dulu (jika anda sempat baca posting-posting saya mengenai sistem-sistem kehidupan manusia), namun entah macam mana, saya terjatuh juga dalam kancah pengkajian mengenai konspirasi. segala pengkajian mengenai konspirasi itu cuma teori (boleh jadi betul boleh jadi salah), maka saya rasa saya telah melakukan satu kesilapan besar apabila menjadikan sesuatu yang tidak pasti sebagai sandaran kepada setiap pengkajian dan perbincangan.

jadi nasihat saya kepada mereka-mereka yang telah terkena pengaruh "kajian konspirasi" ini, saya nasihatkan anda semua kajilah terlebih dahulu semua teori-teori terbabit. Ini kerana, yang mula-mula mengkaji mengenai konspirasi ini pun adalah orang Kristian, salah seorangnya adalah William Guy Carr (kalau saya tak silap, pengarang buku Pawns In The Game). Jika ada orang Islam yang mengkaji mengenai dajjal pun, sebahagian daripada mereka pasti akan mengikuti rentak pengkajian William. Tapi saya tidak kata salah, cuma jika anda betul-betul kaji mengenai para pengkaji konspirasi di barat pun, anda akan dapati banyak unsur-unsur kristian (sebab diorang nak kata yang agama kristian tu agama betul) dalam pembongkaran mereka.

Berkenaan kedudukan sebenar keadaan manusia suatu ketika dahulu, apa yang saya tunjukkan dalam persembahan multimedia tersebut ada rujukannya, begitu juga dengan orang yang tidak bersetuju dengannya, mereka pun ada hujah dan rujukan masing-masing. Jadi saya menghormati pandangan kedua-dua belah pihak yang mengkaji mengenai perkara ini. Saudara leokid, anda pun mempunyai hujah anda dalam hal ini, tapi saya rasa anda pun hanya baca daripada rujukan anda mengenai hujah-hujah tersebut, bukannya anda yang mengkaji (maafkan saya kalau saya salah). Saya suatu masa dahulu pun pernah berpegang pada pendapat yang mengatakan Nabi Adam bukan manusia pertama. Tapi disebabkan terlampau banyak hujah daripada pelbagai pihak, maka mulai sekarang saya tidak mahu menyebelahi mana-mana pihak lagi.

Jika anda mempunyai bukti yang menunjukkan bahawa semua yang saya tulis itu satu pembohongan, saya minta maaf banyak-banyak, (saya memang dah tak nak tulis pasal konspirasi lagi dan bukan itu pun niat sebenar saya waktu first buat blog dulu). Dan jika anda mempunyai bukti yang dakwaan saya betul, maka sandarkan terus kepada rujukan anda.

Saya minta maaf jika saya telah menyusahkan anda semua. jika ada yang masih ingin meneruskan pengkajian mengenai teori-teori konspirasi, anda boleh rujuk terus kepada mereka yang bertanggungjawab. saya dah tutup blog saya dan menarik kembali semua kenyataan saya (apa lagi yang saya boleh buat).

selepas ini saya tidak ingin menjawab, membahas apa-apa lagi mengenai konspirasi dajjal. Kepada mereka-mereka yang menyokong saya, terima kasih saya ucapkan, tetapi janganlah anda anggap apa yang saya cakap semua betul sebelum anda sendiri mempunyai bukti. (saya lebih suka anda menganggap saya salah sebab saya tak nak anda menyandarkan semua hujah itu kepada saya lagi. Jika anda kata saya cuba berlepas tangan, well, secara kasarnya macam tu lah).

Profesor Abdullah Taha on October 4, 2010 at 12:16 PM said...

kepada admin blog ini, saya mohon maaf banyak2 kerana saya tidak mempertahankan anda. Saya nasihatkan anda, anda masih boleh memperjuangkan Islam dan menghapuskan kemungkaran tanpa mendalami teori konspirasi pun sebenarnya. Ini kerana segala propaganda mereka itu memang jelas2 bertentangan dengan Islam. Ini bermakna, jika anda memang mengamalkan Islam secara keseluruhan, anda akan terhindar secara automatik daripada segala konspirasi mereka walaupun anda tidak pernah mendengar teori kosnpirasi pun. Malah para pengkaji konspirasi tidak menyediakan penyelesaian pun kepada setiap teori mereka. mereka hanya mengkritik itu dan ini. Menyedari hal itu, saya bertindak melepaskan diri saya daripada pengkajian mereka. Saya sekarang sedang berada dalam group mereka-mereka yang sedang mengkaji mengenai konsep Islam secara menyeluruh. mereka telah menyedarkan saya

Nasihat saya, jika anda ingin post sesuatu, eloklah ia memang original anda punya, sebab anda yang akan bertangungjawab (walaupun anda sudah minta izin).

Kepada para pengkaji teori konspirasi, saya rasakan ada banyak kekurangan dalam tindakan anda. Ini kerana, saya lihat para pengkaji konspirasi cuba bongkar imej "topeng" para pemimpin yang kononnya dianggap sebagai musuh dalam selimut. Nampak macam baik, tapi jika kita lihat sejarah, Nabi Muhamad tak pernah bongkar pun nama-nama orang munafiq kepada seluruh kaum muslimin, walaupun baginda mengetahuinya. Malah penjaga rahsia Nabi, Huzaifah pun tidak mendedahkan siapa musuh dalam selimut umat Islam walaupun telah didesak berkali-kali oleh saidina Umar. Jika ada pemimpin yang kita rasakan munafiq pun, eloklah kita tegur dia.

Sumber : http://mahal82.wordpress.com/2009/02/22/58/


Jadi berdasarkan teguran yang saya terima dan saya dapat menerimanya, saya lebih suka bersangka baik dengan setiap pemimpin Islam (kecuali jika dia sudah secara jelas menunjukkan perhubungan mereka dengan kafir harbi).

Saya memang menyesal bercerita mengenai teori-teori konspirasi dajjal dan telah pun menutup blog saya. Malah ramai yang minta copy artikel saya mengenai konspirasi melalui emel tapi saya tak bagi. Bayaran yang mahal yang terpaksa saya bayar di atas kesilapan saya ialah, saya terpaksa tutup blog saya.

Profesor Abdullah Taha on October 4, 2010 at 12:19 PM said...

kesimpulannya, jika anda jumpa saya suatu hari nanti, ataupun blog saya, saya tidak akan lagi bercerita mengenai konspirasi2 dajjal, tetapi saya akan bercerita mengenai penyelesaiannya. Maka sama ada konspirasi itu betul-betul wujud atau tidak, ia tidak penting kerana jika anda mengamalkan Islam, musuh-musuh pasti dapat dikalahkan kerana Allah sudah berjanji bahawa tipu daya mereka adalah lemah. Tipu daya mereka hanya menjadi kuat kerana kita jauh daripada Islam. Misalnya mindcontrol dalam media-media. Jika anda mengamalkan Islam, pasti anda akan selamat daripada menonton filem-filem mereka, kerana dalam filem mereka, perempuan-perempuan semua tak pakai tudung, bagaimana umat Islam boleh menonton filem yang menunjukkan wanita tidak menutup aurat?

Saya memang sentiasa ingin mengalahkan musuh Islam, tetapi saya ada pendekatan baru (ada orang tunjukkan saya satu jalan baru). Maka bagi saya, pendekatan mengkaji konspirasi dajjal itu adalah tidak berapa berkesan, tambahan pula para pengkaji konspirasi tidak menyediakan penyelesaian pun. tahu kritik je.

Kesimpulannya, bagi pandangan saya sendiri selaku pembuat tayangan ini, tayangan ini tidak membantu langsung dalam usaha amar makruf nahi mungkar (kecuali sedikit).

Minta maaf banyak-banyak semua. Komen saya pun tak tersusun sebab sibuk skrg.

yang ikhlas - brofat (bunyi macam wasiat sebelum mati je XD) nama-nama benda yang fizikal sahaja (termasuk kentut), tapi juga konsep-konsep keadilan dan lain-lain (sebab ayat quran tu bagi tahu "nama-nama KESELURUHANNYA". Maka setelah Nabi Adam belajar mengenai apa itu keadilan dan segala-galanya, maka sebab selepas itu barulah baginda boleh hidup di dunia dengan selamat berdasarkan perintah Allah.

mengenai segala teori-teori konspirasi, memang saya mengaku saya banyak terpengaruh dengan kajian mereka. Sebenarnya saya tidak berniat untuk melibatkan diri dalam perbincangan mengenai konspirasi pun (jika anda sempat baca posting-posting saya mengenai sistem-sistem kehidupan manusia), namun entah macam mana, saya terjatuh juga dalam kancah pengkajian mengenai konspirasi. segala pengkajian mengenai konspirasi itu cuma teori (boleh jadi betul boleh jadi salah), maka saya rasa saya telah melakukan kesilapan besar kerana melibatkan diri dalam pengkajian tersebut, maka demi menebus kesilapan saya, maka saya telah menutup blog saya. Saya tak nak jawab persoalan mengenai pertubuhan-pertubuhan sulit itu lagi.

jadi nasihat saya kepada mereka-mereka yang telah terkena virus "kajian konspirasi" ini, saya nasihatkan anda semua kajilah terlebih dahulu semua teori-teori terbabit. Ini kerana, yang mula-mula mengkaji mengenai konspirasi ini pun adalah orang Kristian, iaitu William Guy Carr (kalau saya tak silap, pengarang buku Pawns In The Game). Jika ada orang Islam yang mengkaji mengenai dajjal pun, sebahagian daripada mereka pasti akan mengikuti jejak William. Tapi saya tidak kata salah, cuma jika anda betul-betul kaji mengenai para pengkaji konspirasi di barat pun, anda akan dapati banyak unsur-unsur kristian (sebab diorang nak kata yang agama kristian tu agama betul) dalam pembongkaran mereka.

Profesor Abdullah Taha on October 4, 2010 at 12:19 PM said...

Berkenaan kedudukan sebenar keadaan manusia suatu ketika dahulu, apa yang saya tunjukkan dalam persembahan multimedia tersebut ada rujukannya, begitu juga dengan orang yang tidak bersetuju dengannya, mereka pun ada hujah dan rujukan masing-masing. Jadi saya menghormati pandangan kedua-dua belah pihak yang mengkaji mengenai perkara ini. Saudara leokid, anda pun mempunyai hujah anda dalam hal ini, tapi saya rasa anda pun hanya baca daripada rujukan anda mengenai hujah-hujah tersebut, bukannya anda yang mengkaji (maafkan saya kalau saya salah).

Saya bukanlah berlepas tangan terus dengan segala dakwaan saya, tapi saya hanya menunjukkan apa yang saya dapat. Jadi jika anda mempunyai bukti yang menunjukkan bahawa semua yang saya tulis itu satu pembohongan, saya minta maaf banyak-banyak, (saya memang dah tak nak tulis pasal konspirasi lagi dan bukan itu pun niat sebenar saya waktu first buat blog dulu).

Saya minta maaf jika saya telah menyusahkan anda semua. jika ada yang masih ingin meneruskan pengkajian mengenai teori-teori konspirasi, anda boleh rujuk terus kepada mereka yang bertanggungjawab. saya dah tutup blog saya dan menarik kembali semua kenyataan saya (apa lagi yang saya boleh buat).

selepas ini saya tidak ingin menjawab, membahas apa-apa lagi mengenai konspirasi dajjal. Kepada mereka-mereka yang menyokong saya, terima kasih. Tetapi janganlah anda anggap apa yang saya cakap semua betul sebelum anda sendiri mempunyai bukti. (saya lebih suka anda menganggap saya salah sebab saya tak nak anda menyandarkan semua hujah itu kepada saya lagi. bukan berlepas tangan, cuma disebabkan bukan saya yang mulakan teori ini, maka saya rasa lebih baik jika anda merujuk terus kepada orang yang mula-mula atau yang serius mengkaji mengenai konspirasi dajjal)

Minta maaf banyak-banyak semua.

Profesor Abdullah Taha on October 4, 2010 at 12:21 PM said...

haha, komen yg aku tulis tu aku tulis kat notepad, pastu copy paste, entah macam mana blogspot ni tak reti susun elok2

so korang pandai2 la susun mana yang atas mana yang bawah

Anonymous said...

the-brofat... tahniah aku ucapkan.. apa yang ko buat memang membuat org terfikir... benar menurut sumber yang aku dapat nama nama yang di sebutkan tu bukan lah nama manusia tp benda , yang terdapat di bumi sebelum kedatangan nabi adam ... para malaikat tidak mengetahui hal ini, sehingga allah mengajar nabi adam mengenai nama nama tersebut dah diterangkan pada malaikat.. namun yang tidak percaya adalah iblis kerana menganggap manusia nih lebih rendah martabat darinya... ape pun banyak yang minat vdeo nih... tok d kaji dan di nilai,, credit tok ko yer...

Anonymous said...

salam.
Betul apa yg the-broFat kata:
p/s: Segala kandungan di dalam video ini melainkan ayat Al-Quran dan Hadis, boleh jadi benar atau tidak benar.

Di sini saya nak mengajak kalian smua berdo'a jauh dari fitnah al-masih dajjal yg diajar oleh rasulullah s.a.w kpd kita smua umat nabi muhammad s.a.w.Harap kita smua dapat amalkan.

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ

“Ya Allah, Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari siksaan kubur, siksa neraka Jahanam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah Almasih Dajjal.” [HR. Al-Bukhari 2/102 dan Muslim 1/412. Lafazh hadits ini dalam riwayat Muslim]

Anonymous said...

ape jawapan bg 'nama-nama' yg disebutkan tu?

research please said...

pkahwinan antara seorg muslim dan ahli kitab hanya dibenarkan pada zaman dahulu di mana kitab-kitab mereka belum dicemari tangan-tangan manusia...pada masa kini kitab-kitab suci mereka dahulu telah diubahsuai mengikut peredaran zaman dan hanya bersandarkan pengetahuan mereka yang sangat terhad..lalu pkahwinan sedemikian tidak lagi dibenarkan oleh Islam...seperti mana dahulu sembelihan ahli kitab boleh dimakan oleh muslim namun ahli kitab yang ada pada hari ini jelas berpegang kepada kitab yang telah jauh menyeleweng daripada bagaimana asalnya ia diturunkan justeru sembelihan mereka tidak lagi boleh dimakan oleh muslim.wallahuaklam.bertanyalah kepada yang benar-benar arif dan jangan menerima sebulat-bulatnya apa yang datang kepada kamu.do some research and pray that Allah will lead u the right way.dan please ada rasa tanggungjawab utk publish atau share kepada public utk pastikan kesahihan sesuatu penulisan/ terbitan utk menjaga kesejahteraan umat.

Anonymous said...

SEKIRANYA BETUL...KENAPE YOUTUBE TAK BLOK (HALANG) VIDEO NI...SILA JAWAB...

LydSunshine on October 4, 2010 at 5:05 PM said...

Apa benda la yg korang ni perdebatkan? Nama-nama la, Siapa manusia pertama la, video ni betul ke salah lah.... Takyah la fikir tu semua. Motif admin video ni hanya untuk mengajak umat Islam supaya berwaspada dan bersedia utk menghadapi akhirat dengan melakukan suruhan Allah [dan Rasul] serta meninggalkan larangan-Nya. Susah sangat ke? Pastu balik-balik, bergaduh sana, bergaduh sini juga kamu semua ni. Mmg tak mencapai target sungguh.

Fakta yang nak kena check balik dlm video ni : Kaabah tu dibina oleh Nabi Ibrahim, bukan Nabi Adam. Tapi apapun, video ni bagus la.. Saper nak percaya, percaya la, kalo taknak percaya pun dok diam2. Kitakan dah diberikan akal untuk membezakan diantara yang hak dan yg bathil dengan berpandukan Al-Quran.

Anonymous said...

adakah 'nama-nama' itu fasa-fasa ketamadunan manusia? Wallahhua'lam

Anonymous said...

hm?.. good video.. sbnrnya, persoalan nie timbul sejak sy mula belajar sejarah, ting 1 lg.. knapa org boleh pakai cawat je sdgkan nabi adam org pertama lahir, xkan die xtutup aurat? terjwb persoalan sy bile ade yg kate dunia luas.. ade yg ketinggalan, ade yg terkedepan.. tp, bile tgk video ni baru sy tau masjid al-aqsa da dibina sejak zmn nabi adam,.. maklumlah ilmu cetek.. pepun, percaya atau x hak individu.. asalkan kita amal makruf, nahi mungkar.. =)sufia

Anonymous said...

Salam.saya amat tertarik dengan perbincangan dalam forum anda sekalian mengenai tajuk ini. Apapun jgn emosi memberikan pandangan tp gunakan akal fikiran yg Allah berikan. sebaiknya kita perlu mantapkan ilmu di dada. Kita harus ingat setiap berita yg kita terima jangan terus diterima bulat2 tp kaji dahulu dan fahamkan.
Perkara ini Allah telah ajarkan melalui al Quran.
Allah yg lebih mengetahui
Wasallam.

Anonymous said...

tertarik dgn kate2 brofat "Maka sama ada konspirasi itu betul-betul wujud atau tidak, ia tidak penting kerana jika anda mengamalkan Islam, musuh-musuh pasti dapat dikalahkan kerana Allah sudah berjanji bahawa tipu daya mereka adalah lemah. Tipu daya mereka hanya menjadi kuat kerana kita jauh daripada Islam."

DINBRASCO on October 4, 2010 at 5:58 PM said...

Salida:Kaabah memang dibina oleh Nabi Adam, dibangunkan semula oleh Nabi Ibrahim.....(harap diperbetulkan)

Anonymous said...

Dajjal Al-Masikh, bukan Al-Masih, Al-Masih merujuk kepada Nabi Isa a.s., maaf jika salah

Anonymous said...

Info yang bagus.. Terima Kasih semua

Thanatos on October 4, 2010 at 7:02 PM said...

Orang Islam boleh berkahwin dengan orang Kristian?Kepale hotak kau,mazhab imam mana ajar?
Remove video ni,ia boleh mendatangkan kekeliruan!

Abdullah Imrran As-Sabar on October 4, 2010 at 7:04 PM said...

fahami artikel ini..sekiranya anda merasa diri anda seorang Islam yang beriman..baca
http://me.leokid.my/dunia-akhir-zaman

Leokid on October 4, 2010 at 7:08 PM said...

(1)

Assalamualaikum, akhi the-brofat.

Pertama-tama sekalinya, saya mohon maaf atas kekasaran dan kekerasan ayat yang digunakan dalam artikel saya tersebut. It's nothing personal, saya tak kenal pun akhi. Kalau adik saya sendiri yang buat video tersebut pun, akan saya gunakan tahap kekerasan yang sama. Kekerasan tersebut ditujukan bukan setakat untuk akhi, tetapi untuk para penggerak dan pendukung teori konspirasi (TK) yang lain.

InshaAllah memandangkan akhi telahpun membaca teguran yang saya sampaikan tersebut, maka saya akan edit artikel tersebut bagi membuang pernyataan-pernyataan yang ditujukan khusus kepada akhi.

Akhi the-brofat,

Saya memahami dilema dan perasaan akhi tatkala akhi berkeputusan untuk meninggalkan arena TK ini. Sama lah seperti yang saya sendiri alami. Suatu ketika dahulu, saya juga begitu berminat dan terpengaruh dengan TK. Zaman dahulu belum ada The Arrival, belum ada NWO. Masih terimbau dalam ingatan saya, ghairahnya bersembang mengenai Lautan Bermuda, Atlantis, UFO, Y2K dsb dengan rakan-rakan sebilik.

Leokid on October 4, 2010 at 7:09 PM said...

(2)

Zaman dah berubah, subjek konspirasi pun dah berubah. Namun konspirasi tetap konspirasi. Dari dahulu lagi orang berkonspirasi, namun tiada hasilnya sehingga sekarang pun orang masih tetap berkonspirasi. Setiap zaman, pasti akan ada sahaja subjek untuk dikonspirasikan.

Sama seperti akhi, saya juga akhirnya berpendapat - TK tidak kemana, tiada tujuan. Tiada solusi dicadangkan, hanya konspirasi dicanangkan.

Sehinggalah saya menjumpai penyelamatnya - kembali kepada alQuran dan Sunnah. Apabila saya memahami dan mengkaji alQuran, baru saya menyesal "kalaulah aku mengkaji alquran instead of TK sejak dahulu". Alhamdulillah, saya menemui jawapan kepada semua persoalan-persoalan konspirasi selama ini. Di dalam alQuran dan Sunnah.

Sekarang pun, orang ghairah bercerita mengenai subjek baru konspirasi. Freemason dan Illuminati, Bush dan Ahmadinejad dan Dewa 19 dan AJL dan itu dan ini dan segalanya, saya sekadar senyum sahaja. Kerana pertama, saya tersenyum kerana saya teringatkan diri saya yang pernah ghairah sedemikian suatu ketika dahulu. Keduanya, kerana saya tahu, datanglah 1001 macam konspirasi dan fitnah dajjal sekalipun, saya tidak takut kerana saya percayakan Allah, Muhammad dan Islam.

Apapun, terima kasih kerana menerima teguran saya dengan hati yang terbuka. Benarlah seperti yang akhi katakan,

jika anda memang mengamalkan Islam secara keseluruhan, anda akan terhindar secara automatik daripada segala konspirasi mereka walaupun anda tidak pernah mendengar teori kosnpirasi pun

Semoga lebih ramai pendokong TK menyedari akan hakikat tersebut. Sekian, wallahua'lam. Wassalam.

Thanatos on October 4, 2010 at 7:12 PM said...

Aku rasa video ni antara salah satu taktik Zionis membuat sesuatu fitnah menjadi fakta.Dalam erti lain [i]reverse psychology[/i].Dalam banyak2 yang betul dia selitkan satu dua benda yang besar pengaruhnya dengan akidah.Contohnya macam ni la,Islam boleh berkahwin dengan bukan Islam.Nak jadi Indon ke ape.Abis tu dapat anak agama ape tu?Ikut mak?Ikut bapak?Atau takde agama langsung?

salafus-sholih on October 4, 2010 at 8:18 PM said...

Terima kasih atas pandangan semua, terutamanya pandangan the-brofat dan leokid. Walaupon berbeza pandangan, yang penting kita hormati antara satu sama lain. Tidak perlulah kita mempertikai mereka yg mengkaji konspirasi dan yg tak mengkaji konspirasi. Masing2 ada peranan yang tersendiri. Anda tak boleh paksa semua engineer menjadi doktor dan sebaliknya.

Dalam usaha untuk mencari hidayah, terdapat pelbagai cara. Anda boleh menyeru mereka ikut cara anda, tetapi jangan mendesak mereka ikut cara anda seolah2 cara anda sahaja yg betul, cara yg lain pula tidak betul. Berdasarkan pemerhatian ramai, kebanyakan mula tersedar dari lena setelah mengetahui teori konspirasi, jadi kita hormatilah mereka. Tidak perlulah menganggap semua orang berfikir sebijik seperti anda. Jadi saya di sini menyeru pada kita semua, tak perlulah nak bahaskan siapa betul, siapa salah. Cukuplah selepas ini, kita kembali kepada Al-Quran dan Sunnah, sekaligus menyiapkan diri dalam menghadapi zaman akan datang.

Dan kepada Ginosaji, janganlah sempitkan pemikiran anda. saya sarankan anda memahami istilah salafus sholih terlebih dahulu. boleh tengok di sini http://salafus-sholih.blogspot.com/2010/06/pengertian-salafus-sholih-2.html. Selepas ini, jika ada komen yang tidak berhujah secara ilmiah atau bersifat provakasi, sy tidak teragak2 untuk delete. Sekian, wassalam

k said...

@ginosaji: rasanya saudara kena selidik dulu sebelum hendak berhujah..mengaji bagi habis dulu..
:)

Anonymous said...

baru aku paham dari mane datangnye freemason.

Anonymous said...

salam sejahtera semua!!!
intipati yg hanya kite perlu amik pakai dcni hanyalah huraian pada masa ke-4.., perbanyakkanlah amal soleh

aimandj on October 4, 2010 at 9:55 PM said...

adakah sya patut mempercayai video ini? tolong terangkan pd saya

salafus-sholih on October 4, 2010 at 9:58 PM said...

Jgn terlampau taksub. kedua2 pandangan sama ada yang menyokong dan yang menentang teori ini mempunyai hujah masing2. setelah anda menilai kedua2 pandangan barulah membuat keputusan. Sila baca artikel 'Panduan Memahami Ilmu Teori Konspirasi' dulu.

Ahmad Salihin said...

Assalamualaikum,

Aku harap dengan link ini korg dpt menilai mana yg baik mana dan mana yg buruk...

Aku harap kte semua mengambil inisiatif untuk tidak menilai sesuatu tanpa usul periksa..

Aku harap kte semua dpt mencari lebih byk maklumat dan sumber2 lain mengenai sesuatu fakta.

Aku ingin berpesan, kita harus merujuk kembali pada guru-guru yang murshid utk menilai suatu ilmu supaya kita berada di atas jalan kebenaran yang satu.

http://me.leokid.my/dunia-akhir-zaman

Anonymous said...

Salam,

Betul kata Ahmad Salihin. diminta jgn baca pandangan sebelam pihak shj. minta baca pandangan harun yahya juga

ZAMAN BATU: SATU PEMBOHONGAN SEJARAH, KARYA HARUN YAHYA. http://www.harunyahya.com/malaysian/buku/zaman_batu/zaman_batu_01.php

ada 63 m/s semuanya, baca sampai habis baru cerita. okey?

Anonymous said...

-rujuk saje kat Al-Quran dan Hadis kan senang.
-video ni cuma pendapat saja.ambil yang jernih buang yang keruh.
-pembuat video kan dah mintak maaf kalau silap.
-jangan bagi comment tak masuk,buat sakit kepala aje.
-video ni kasi orang ramai sedar je.
-sebenarnya banyak pendapat lain pasal hari kiamat,hitler,atau lain2.
-ni cuma salah satu pendapat.
-untuk buang keraguan bagi sesiapa tak ada ilmu.
-kalau ragu rujuk je kat Al-Quran dan Hadis.
-kiamat dah dekat,so cepat2 bertaubat.

afieSyarafi said...

video nih sebagai pedoman dan peringatan kepada umat2 islam supaya bersedia untuk menghadapi akirat..x payah lar buang masa berbahas sapa betul sapa salah..dan x suruh pon percaya bulan2..sy suka video nih sebab ia telah menyedarkan sy..apa yg dikatakan oleh SalidaSunshine memang sy sokong sangat2.."Takyah la fikir tu semua. Motif admin video ni hanya untuk mengajak umat Islam supaya berwaspada dan bersedia utk menghadapi akhirat dengan melakukan suruhan Allah [dan Rasul] serta meninggalkan larangan-Nya." senangkan?? x payah fikir banyak2..orite?? SEMPOI~

Anonymous said...

nama2 tersbut mungkin nama2 25 org rasul....dan dlm vdeo ni mgtakn islam boleh kawin dgn kristian...mgkin org kristian yang msuk islam

Anonymous said...

(Perbetulkan saya sekiranya salah)
Salam pada semua, sama ada perlu percaya atau tidak, dgn terbitnya video ini, ia merupakan suatu tamparan atau tumbukan untuk sedarkan kita dari LENA dlm kehidupan fasa 4 ini. Ingatlah "SYAITAN ITU ADALAH MUSUH KAMU YANG NYATA" Dia (syaitan) lebih advance dalam merancang untuk menyesatkan kita, sebelum kita mencari perisai. Kembalilah kpd AlQuran & Sunnah Rasulullah SAW (nasihat untuk diri saya), jadikan AlQuran/AsSunnah panduan hidup kita. Sama-sama lah kita bangun menyambut seruan Allah, "Taatlah kpd Allah dan taatlah kpd Rasul dan Pemimpin dikalangan kamu".
Janganlah kita mendabik dada," AKULAH YG BENAR", Takutlah kepada Allah dan Bersatu menegakkan kalimah Allah. ALLAHU AKBAR 3X ...wallahu'alam.
Mohon kemaafan dari Mao Ann.

Anonymous said...

aku kdg2 confius dgn video nie, bkn x nk percaya... aku x phm ape yg dimaksudkan dengan "nama-nama" die terangkan pn x jelas. dalam al-quran aku x pernah dgr pn....urmmm...x taula kl ayat2 tersebut dicipta oleh si pembat video nie... tp certain2 aku percayala mcm dajjal ke ape... cme nye aku nk tahu sape si pembuat video nie...

Anonymous said...

saya pernah bertanya cikgu pasal sejarah yag kita belajar kat sekolah tu (yang ada zaman pra-sejarah:peolitik dll) dan kaitannya dengan zaman nabi2. Kita sedia maklum nabi adam adalah manusia pertama dan sudah ada ketamadunan pd masa itu... tapi ape yang mengecewakan saya adalah cikgu x beri sy fikir sedalam itu... sudahnya..sampai sekarang saya x paham kaitannya.. saya rasa banayka kali juga saya bertanya soalan yg sama pd setiap cikgu yg saya jumpa.. semua beri jawapan yang sama.... harap2 dengn menonbton dan bacaan ini saya dapat fahami ape yang membelenggu fikiran....

fiqoe on October 5, 2010 at 2:28 PM said...

bole x video ni di translate kepada bahasa inggeris? so, most of the people around the world can understand what this video is all about.. :)

Anonymous said...

bagus sebenarnya video ni..tapi tulah agak kompius sedikit, coz skrg fitnah berleluasa dgn bebas.

So adalah lebih baik kita menilai & mengkaji.
Tak payah nak kaji teori konspirasi ni pon xpe coz didepan kita masa skrg ni dah mcm2 boleh tgk, cuma kbnykan kita je buat2 xtau.
Sbg contoh
Wanita tak bertudung & paling penting skrg ni aku pasti kebanyakan kita telah terlibat dlm sistem riba iaitu pinjaman kereta,rumah & kad kredit.

So tak payah nak kaji pasal presiden iran yg dikata berkonpirasi, paling penting skrg ni kaji mcm mana nak memperbaiki diri utk menghindarkan diri dari riba.

Unknown on October 5, 2010 at 3:34 PM said...

------to all bro's n sis's -----------

salam,sejarah ni ade betul n ade yg tak tepat je....seperti nama-nama yg diperbahaskan disini... ia berupa ilmu yang di ajarkan kepada nabi adam,tidak kpd iblis(yg kemudian tambah hasad)dan tidak juga kepada malaikat......2nd tentang tamadun manusia,apabila Allah s.w.t turunkan nabi adam ke bumi dengan ilmu-ilmu(nama) yang diperlukan...ketika itu,dan ilmu-ilmu tetap di ajarkan Allah kepada manusia seperti kisah habil dan qabil yang akhirnya suatu jenis ilmu dari burung gagak(tak tau tamadun) cara nak urus jenazah!!!jadi asalnya ilmu jerrr.......then penyembah syaitan pulak dpt ilmu gubahan dr syaitan,manakala ttg ahmadinejad ni....kita sangka baik jelaaa,tp berwaspada takleh percaya sangat jgk,sebab dia syiah.....cite ttg sejarah dunia ni......tahukah kita sejarah islam?????????? spt
bila tertubuhnya agama syiah dan ahlus sunnahnya wahabi..........yg berlainan dari ajaran ahli sunnah wal jamaah yg asal!!! peranan besar yahudi di zaman rasul s.a.w sampailah ke freemason.... dua-2 pun same jerrr....tolak tambah,dua-2 ejen yahudi arab saudi dengan iran same jerrr cuma berlainan agama,jd kalau ibn baz dan hassan al-bana tu tak pernah nak cuba bersatu dgn syiah kot,kalau boleh mmg depa dah pancung smua...tp tak brani lol! brp byk org syiah kene bunuh bom dari wahabi(jgn lupa,balasan org syiah pun power) jd yg penting kita balik kepada ajaran yg sampai kpd kita sebelum sejarah ni dibikin utk kite!!! ahli sunnah yg asal bermazhab imam syafie,bkn syiah(iran) atau ajaran wahabi(saudi mohd abd wahab,hassab al bana dan ibn baz)

Anonymous said...

encik salafus,,ana nk tnya pasal zaman dinosour la,,wujud kah dinosour??agak kelakar,,tp penting untuk org lain tau,,,

Anonymous said...

ini semua duniawi,,,blog ini,,teori ini,,semuanya duniawi,,,duniawi ini lah konspirasi a.k.a fitnah dajjal,,,terkejut???sibukkan diri bincangkan masalah ini lah yang jadi duri dalam daging,,,mengelirukan minda yang betul@sahih dan minda yang memang xbetul,,berhenti bincang,,,bole jd kita bunuh membunuh kalau terus bincang hal duniawi ini,,,perasan tak kita sekarang asyik bincang hal ini sampai lupa tanggungjawab sebagai hamba Allah,,,ada sesuatu yang tak kena dengan semua ini,,,sekadar ambil tau bole,,tp jgn smpai terlalu obses,,tukar blog ini jadi "panduan menjadi islam akhir zaman",,,

Ahmad Salihin said...

Video ini memang bagus untuk menyedarkan kita bahawa Kiamat itu memang sudah dekat.

Tetapi sekiranya ilmu yang disampaikan itu kabur dan tiada background yang kukuh, apakah nilai ilmu yang kita dapat itu berkualiti?

Sekiranya kita betul-betul pencinta ilmu dan ingin menyampaikan yang betul kepada generasi seterusnya, kita akan melakukan research sedalam mungkin untuk mencari sesuatu ilmu itu.

Anonymous said...

pengeluaran video ni merupakan sesuatu yg menarik..membuka minda..
tp sy pnh menonton satu projek video di gelarkn "wake up project" diproduksikn oleh rakyat amerika syarikat...

wake up project nih ada 3 bhagian iaitu
1..the arrivals
2..the divine books
3..phase 3

klw sy telitikn antara video buatan bro than video buatan noreaagaa nmpknya terdpt byk perkara yg bercanggah..contoh nya dari konsep

illuminati/masonry/anti christ/judaism/

so sy harap penjelasan admin...utk memastikn tidak berlaku percanggahan antara umat islam...kerana era ini merupakan era of the great deception....

myrayza on October 5, 2010 at 7:03 PM said...

Terima kasih kerana berkongsi satu video yang hebat.

Bio-HasTu on October 5, 2010 at 7:52 PM said...

salam saudara..Alhamdulilah,tahniah kepada saudara yg berjaya mympaikan dakwah dlm video2 ini.tapi syg,knape x paparkan video mgenai kaum lelaki?tgklah dunia skrg,teruknya kepimpinan dan sikap lelaki,langsung x mncontohi nabi,..tggjawab mereka dilalaikan,!cuba buat 1 video utk myedarkan mereka.bukanlah hanya kepada muslimah sahaja.Jika lelaki pun teruk,perempuan pun akan jatuh..inilah fenomenanya,,apabila lelaki hilang tgjawabnyer.......kerna kamu adalah lelaki.batulah saudara kamu...

kita semua tertipu said...

dinosaur tidak pernah wujud pada pendapat saya, semua itu hanyalah khayalan dan ciptaan saintis terpesong dan knp ia balik2 disiarkan dlm televisyen? pada pendapat saya, ianya hanya utk meyakinkan kta bahawa zaman batu wujud...Wallahualam..tp yg mmg tercatat dlm Al-Quran, Nabi Adam A.S. mmg wujud dan juga para nabi2 yg lain..itu smmgnya benar..Astaghfirullah kta tertipu selama ini dgn sejarah dan juga konspirasi yahudi..mmg benarlah bangsa itu bangsa yg terlaknat di sisi Allah S.W.T.

Anonymous said...

video ni padat, ringkas dan mudah difahami...sangat memberi kesedaran pada semua..sy rase org2 yg baru masuk ke blog ni sila baca dr mula hingga abis..sbb sume solan2 anda berulang2...dan soalan2 itu telah dijawb oleh saudara2 kita yg ade..utk soalan last berkenaan dinasour..ye mmg dinasour wujud...wujud sebelum zaman manusia.

Anonymous said...

It is clear that the posted video has utilized the so called forced perception method. This is obvious when the first clip is harping on the history issue which has been convincing in nature. Then the second clip comes out to be like "truth + perception + coincidence= half baked theory" A cunning concoction of personal view (clip2:11:24). The neutral presentation approach is evident in the first clip but somehow in the 2nd clip, distortions are vivid. The presence of personal view is disguised when coincidental events are put together. Please take note that I do not argue the verses of the Holly Quran or the disputed historical time-line in the clips. My point is to highlight that interpretation of such events are supposed be strongly linked with viable sources taken from those who know the Quran. When Saddam Hussein is portrayed as a "33rd Freemason" follower or whatever the alleged position he'd shouldered during his tenure as the president of Iraq, don't you guys suspect something amiss? How on earth can we verify that? Is it Ok to accuse someone as the follower of satanic cult? Allegation should be accompanied with hard to dispute facts.Beyond reasonable doubt. Don't simply join the bandwagon and neglect thorough research of your own pertaining to the matter. Thank you.

pentafsir alam on October 5, 2010 at 11:43 PM said...

tak semestinya yang kita tak tahu itu tak benar...mengapa melatah?kaji lah sumber.

antaranusa said...

http://riwayatmelayu.blogspot.com/2010/08/topsecretfile-no-0003393775-hidden-race.html
sejarah sbnar asal usul melayu...jgn percaya dgn teori siam anai-anai..

Anonymous said...

Salam sejahtera keatas diri kamu semua yang ikhlas.
saya sudah lihat part 1 (1/2) dan info ini kurang tepat dalam 5 minit pertama, PEMBETULAN adalah seperti berikut :
1. orang purba memang wujud tetapi amat berbeza dgn manusia dari Adam & Hawa; orang purba mengikut sejarah pengalaman para malaikat bahawasanya sikap sifat oran...g purba ini akan lebih membawa kerosakkan dan menumpahkan darah dan orang purba ini seperti binatang iaitu kurang akal dan sebab itulah para malaikat menyuarakan pendapat mereka; ternyata Al'Lah telah jadikan manusia kali ini iaitu Nabi Adam adalah berbeza dengan orang terdahulu dari Nabi Adam kerana kali ini Al'Lah berikan lebih akal dan Al'Lah mengajar kepada Nabi Adam tidak seperti orang terdahulu yang tidak di ajar oleh Al'Lah dan kurang akal; orang terdahulu adalah seperti binatang tetapi bukan berupa monyet dan bukan evolusi dari monyet seperti Charles Darwin katakan itu memang tidak benar dari segi itu iaitu manusia evolusi dari monyet; manusia terdahulu tinggal bersama dinosaur iaitu binatang purba dan zaman itulah yang telah menyebabkan Arab dan negara-negara lain kaya dgn minyak sekarang ini; ketika itu khalifah di dunia adalah jin dan Azazil adalah "umpama nabi bagi jin" ketika itu dan sebab itu Azazil tinggal di Arasyi bersama para malaikat; maka tamadun manusia bermula dari Nabi Adam yang berilmu kerana Al'Lah telah ajarkannya dan akal yang lebih, oleh itu Manusia pertama yang berakal bukan binatang adalah Nabi Adam sebagai khalifah dunia...dan orang purba bukan khalifah kerana mereka adalah seperti binatang dan tidak diajar oleh Al'Lah dan amat kurang akal dan ketika itu jin adalah khalifah dunia; maka sesudah nabi Adam setiap tempoh waktu akan ada Nabi dan Rasul sebagai PERINGATAN kepada umat manusia akan tanggungjawab mereka sebagai khalifah di dunia. Sekarang Azazil diberi nama Iblis oleh Al'Lah iaitu suatu nama yang buruk. (panjang lg ni ....lain kali je la...)
2. nama-nama yang diajar oleh Al'Lah kepada Nabi Adam adalah nama-nama benda yang belum pernah wujud lagi sebelum itu iaitu benda-benda akan datang contohnya seperti helikopter, kapal terbang dan sebagainya yang para malaikat pun belum pernah tahu, dengar ataupun lihat sebelum itu...(now you know...)
3. Babylon dan Mesir ...kemajuan yang amat luar biasa iaitu terlalu laju kemajuannya adalah kerana zaman itu adalah zaman banyak guna sihir iaitu ilmu komunikasi dgn jin iaitu mkhluk yang advance dan sudah established; dan ilmu sihir iaitu ilmu bagaimana hendak berkomunikasi dgn jin ini di turunkan oleh malaikat Harut dan Marut di Babylon di atas perintah Al'Lah sebagai ujian dan dugaan kepada manusia hinggalah sekarang (salah satu ujiannya ialah ujian siapa sekutukan Al'Lah) sesudah Babylon tersebarlah hingga ke Mesir dan para firaun mengamalkannya - sebab itu Nabi Musa diberi Mukjizat bg melawan sihir firaun.

p/s : jangan tolak bulat-bulat sesuatu info kerana kita tak suka seseorang itu, tetapi gunakan akal untuk bezakan yang mana benar dan yang mana bohong atau di ubah suai atau silap yang tidak sengaja kerana kurang ilmu...contohnya seperti kitab bible, kita tahu ia diubah tetapi tidak semestinya tiada kebenaran langsung dalam kitab itu, cuma kita kena siapkan diri dgn ilmu al-quran dan jati diri dan ikhlas mahukan kebenaran dahulu sebelum kita dapatkan ilmu dalam kitab-kitab yang lain.

dari Hamba Al'Lah, قصد حريم بن عبدال رزاق

Anonymous said...

aku tak setuju 100% ngan vid tu pon wpon aku sindri pon share,

sbb msg dia ::::>nk ingatkan kiter yg kita ni umat akhir zaman n dunia ni ibarat hiburan dan permainan maka dgn itu jgnlah kita leka n berseronok2...

sbb kiter sumer pon tahu, arrivals etc etc sumer bukan org pro yg buat...

yg mane kiter TAHU n boleh dterima, kita ambil.. yg mane tak boleh dan TAK TAHU/ tahu dan takleh terima tu... kita jgn ambil... ilmu tu luas... tak mampu kiter nk serap semua, kita ambil iktibar je lah...

wpun kdg2 takat vid tunjuk mende2 yg nk jatuhkan org, kiter tak tgk keadaan sebenarkan.. sbb tu lah, jgn terima 100%... just ambil iktibar supaya kita tak leka....

Anonymous said...

salam sejahtera ke atas diri kamu semua yang ikhlas.
saya sudah lihat part 1 (1/2) dan saya dapati info ini kurang tepat dalam 5 minit pertama, PEMBETULAN adalah seperti berikut :
1. orang purba memang wujud tetapi amat berbeza dgn manusia dari Adam & Hawa; orang purba mengikut sejarah pengalaman para malaikat bahawasanya sikap sifat oran...g purba ini akan lebih membawa kerosakkan dan menumpahkan darah dan orang purba ini seperti binatang iaitu kurang akal dan sebab itulah para malaikat menyuarakan pendapat mereka; ternyata Al'Lah telah jadikan manusia kali ini iaitu Nabi Adam adalah berbeza dengan orang terdahulu dari Nabi Adam kerana kali ini Al'Lah berikan lebih akal dan Al'Lah mengajar kepada Nabi Adam tidak seperti orang terdahulu yang tidak di ajar oleh Al'Lah dan kurang akal; orang terdahulu adalah seperti binatang tetapi bukan berupa monyet dan bukan evolusi dari monyet seperti Charles Darwin katakan itu memang tidak benar dari segi itu iaitu manusia evolusi dari monyet; manusia terdahulu tinggal bersama dinosaur iaitu binatang purba dan zaman itulah yang telah menyebabkan Arab dan negara-negara lain kaya dgn minyak sekarang ini; ketika itu khalifah di dunia adalah jin dan Azazil adalah "umpama nabi bagi jin" ketika itu dan sebab itu Azazil tinggal di Arasyi bersama para malaikat; maka tamadun manusia bermula dari Nabi Adam yang berilmu kerana Al'Lah telah ajarkannya dan akal yang lebih, oleh itu Manusia pertama yang berakal bukan binatang adalah Nabi Adam sebagai khalifah dunia...dan orang purba bukan khalifah kerana mereka adalah seperti binatang dan tidak diajar oleh Al'Lah dan amat kurang akal dan ketika itu jin adalah khalifah dunia; maka sesudah nabi Adam setiap tempoh waktu akan ada Nabi dan Rasul sebagai PERINGATAN kepada umat manusia akan tanggungjawab mereka sebagai khalifah di dunia. Sekarang Azazil diberi nama Iblis oleh Al'Lah iaitu suatu nama yang buruk. (panjang lg ni ....lain kali je la...)
2. nama-nama yang diajar oleh Al'Lah kepada Nabi Adam adalah nama-nama benda yang belum pernah wujud lagi sebelum itu iaitu benda-benda akan datang contohnya seperti helikopter, kapal terbang dan sebagainya yang para malaikat pun belum pernah tahu, dengar ataupun lihat sebelum itu...(now you know...)
3. Babylon dan Mesir ...kemajuan yang amat luar biasa iaitu terlalu laju kemajuannya adalah kerana zaman itu adalah zaman banyak guna sihir iaitu ilmu komunikasi dgn jin iaitu mkhluk yang advance dan sudah established; dan ilmu sihir iaitu ilmu bagaimana hendak berkomunikasi dgn jin ini di turunkan oleh malaikat Harut dan Marut di Babylon di atas perintah Al'Lah sebagai ujian dan dugaan kepada manusia hinggalah sekarang (salah satu ujiannya ialah ujian siapa sekutukan Al'Lah) sesudah Babylon tersebarlah hingga ke Mesir dan para firaun mengamalkannya - sebab itu Nabi Musa diberi Mukjizat bg melawan sihir firaun.

p/s : jangan tolak bulat-bulat sesuatu info kerana kita tak suka pada seseorang itu, cuma kita kena guna akal (bukan perasaan semata-mata) bagi memastikan yang mana satu benar dengan yang bohong dan yang mana satu yang diubah atau yang silap kerana tidak sengaja kerana kurang ilmu atau sengajakan, contohnya seperti kitab bible dimana kita tahu bahawa ia diubah akan tetapi tidak semestinya tiada kebenaran dalam kitab itu, cuma sebelum baca kitab yang lain, perlulah persiapkan diri dengan baca kitab al Quran terlebih dahulu bg memperkuatkan jati diri dan mestilah ikhlas untuk mencari kebenaran, setelah itu barulah boleh membaca kitab-kitab yabg lain dengan persiapan asa yang disebutkan tadi. Kawal marah, kawal perasaan, ikhlas dan jujur pada diri untuk mencari kebenaran bukannya nak cari kesalahan semata-mata, kerana jika terjadi begitu maka akan terlepaslah maklumat yang benar di dalam sesuatu kebenaran itu.

dari Hamba Al'Lah, قصد حريم بن عبدال رزاق

todd said...

history is written by the victorious...

Anonymous said...

skang ni bab adam sebelum adam, manusia purba, bateri, etc etc tu bg aku kiter tak perlu pk pjg2 sgt kot???

yg aku risau tu bile kiter post vid tu... takut terfitnah pemimpin2 mcm yasser arafat, saddam, ahmadinejad ngan siaran al jazeera... itu yg aku nk tahue kesahihan citer tersebut...

lini, klang...

Anonymous said...

korang mmg suke pening2 kan pale korang kan... ape susah... korang kene ingat ni je:>>>>>>

ape2 yg mmpunyai kuasa besar, zalim dan menyebarkan kekufuran berleluasa, menutup kebenaran itu lah fitna dajjal... wat pe pening2 pk TK la... freemason la... illuminati la... kalau dh penyebar kekufuran, zalim, n semua yg buruk2 tu, itu la fitna dajjal...

ape pun vid yg tak bape nk tahu kesahihannye mmg bg bukak mata org.. rmi hy terima msg tu, tak pk sgt dh nama2 la... batery la... Teori tu teori ni..

hahahaha.. ape pun nk elak dr fitna dajjal, bc n kalu leh hafal surah Kahfi... esp ayat 1-10...

Anonymous said...

VIDEO INI MEMANG TELAH MEMBUKA MATAKU !
TERIMA KASIH .

Anonymous said...

...YG PELIKNYA APA KERAJAAN KITA DAH BUAT..? TAKKAN BUAT BODO AJE...? ATAU MEREKA TU GENG DIA JUGAK..?

Anonymous said...

Video ini memberi byk kesedaran & logik nya ttg pembohongan sejarah yg kita pelajari selama ini. tanpa kta sedari, sedikit demi sedikit kita ditipu dan ditindas oleh kuasa besar. Yg nyata pada hari ini, kita sudah pun dijajah dari segi ekonomi, budaya & agama. Saya suka part pebentangan zaman batu paleolitik,neolitik & mesolitik...byk memberi makna & logik nya nyata sbb AL-QURAN panduan hidup kta...

Jd mengapa mesti kita mengikut sejarah & teori dari mereka?????...fikirlah..

Anonymous said...

ada sebilangan pembaca tak mau fikir maka tercapailah agenda mereka iaitu melalaikan dan terima sajalah tanpa sedar mereka telah terjerat.....dalam al-quran kata-kata Al'Lah menyuruh kita berfikir selalu (kepada orang tidak mahu berfikir / tidakkah kamu berfikir dan lain-lain)dan perkara ini perlu difikirkan supaya tidak terjerat. JANGAN BACA KALAU TAK MAU BERFIKIR PENING - PENING KEPALA...itulah orang yang tidak mau dan tak boleh terima info yang bertentangan degan lifestyle mereka....Al'Lah tidak boleh di perbodohkan, di manupulasikan lebih-lebih lagi manupulasikan niat....ternyata ramai oraang telah terjerat dan tak mau berfikir...leka, lalai, wake up!
ramai orang baca al quran tapi tak faham isi kandungnya iaitu apa yang disampaikan....Al'Lah suruh Iqra supaya kita tahu isi nya apa yang nak disampaikan tetapi kita iqra tak faham faham upama nyanyi tak tau maksudnya atau isinya....kasihan mereka ini semua tergolong orang - orang yang rugi....tak mau belajar sejarah buang masa konon...tak tau sejarah maka sesat dalam diri hilang jati diri maka senang musuh nak pengaruh....tak hairanlah penghuni syurga hanya 10% sahaja dari jumlah keseluruhannya....wake up! ikhlaskan diri jika benar-benar mau cari kebenaran bg yang tidak mau janganlah menghasut orang yang mau cari kebenaran...kritik lah dengan konstraktif, ini tidak, suruh kita jagn fikir buat pening kepala konon....wake up! jgn terjerat!!!!

-Rose Jasmine- on October 6, 2010 at 3:39 PM said...

Sebab tu ilmu amt penting utk kita bezakan mana betul mana tidak..dan pada sya sebelum terima maklumat itu bulat2 itu bukanlah yg terbaik...gunakan akal..rujuk pda buku yang memberikan manfaat dan mereka yg lbih arif..sya mungkin antra mereka yg tidak thu apa2..i just read..n then try to search kebenarannya..klu jawapan itu masih kabur..jln terbaik pulang padaNYA..dan baiki diri sendiri mungkin itu lbih baik...

admin123 on October 6, 2010 at 4:42 PM said...

Nak tanya The Brofat.. adakah terdapat dalam video tersebut fakta2 yang jelas silap..? Jika tidak ada.. nescaya video ini amat baik untuk disebarluaskan...

Anonymous said...

Askm,

Terima kasih pada Insan Kerdil kerana memberi perspektif islam kepada asal usul kejadian manusia.

Sy ingin minta Insan Kerdil hubungi saya di ambo77@gmail.com untuk satu persoalan terhadap tulisan beliau.

Wassalam

orekito on October 6, 2010 at 7:26 PM said...

Saya nak tujukan komen ini kpd saudara brofat.blogspot.my,, anda tidak perlulah menutup blog anda, video ttg dunia akhir zaman ini adalah satu teori dan pendapat anda (mungkin betul atau tidak). Saya dah baca penulisan leokid ttg bantahan dia terhadap teori ini, saya rasa penulisan dia pun bukannya boleh diterima dan banyak yang saya curigai.. so takperlulah anda tutup blog brofat.blogspot.my tu..

Anonymous said...

saya baru saja baca komen Insan Kerdil tadi dan saya setuju 99% dgn pendapatnya...cuma pada pengetahuan saya dan maksudnya, Al'Lah telah mengajar kepada Nabi Adam nama-nama yang belum wujud lagi sebelum itu, sb itulah para malaikat tidak tahu nama-nama itu kerana belum pernah lihat sebelum itu. Nabi Muhammad sendiri dapat lihat benda-benda masa depannya tetapi tidak diajar ketika itu nama benda masa depannya itu, hanya melihat sahaja (tapi masa itu para malaikat sudah kenal akan benda-benda itu.)
dari Hamba Al'Lah, قصد حريم بن عبدال رزاق

Anonymous said...

saya setuju dgn orekito, takperlu tutup blog brofat...usaha brofat adalah usaha yang mulia dgn niat yang baik.
dari Hamba Al'Lah, قصد حريم بن عبدال رزاق

Anonymous said...

fakta yg dberikn kamu mmg bagus sekali..amat bgos n bnyk jgak kbnran..truskn usha n tlg jng ptus asa..Islam 4 ever

Nicholas Wong Eei Hui on October 7, 2010 at 4:15 AM said...

Allah huakhbar ...

wahai umat muhammad s.a.w !
bersatulah kita atas nama islam ,
dengan alquran dan sunnah nya ...

kita adalah umat yg terpilih dari 73 puak yang wujud di dunia ..

ISLAM will leads the world

farahfaizul on October 7, 2010 at 4:15 AM said...

Salam. HIDAYAH ITU DATANG DRI ALLAH, NABI S.A.W PUN TAK BOLEH BAGI, SEMUANYA, KESELURUHANNYA DARI BUKA MATA NAK BANGUN PAGI HINNGA KE KOREK HIDUNG PUN ALLAH YANG IZINKAN.TAKDE IZIN ALLAH,TAK MAMPU NAK ANGKAT JARI KELINGKING PUN. ALLAH DAH FIRMAN DALAM AL QURAN, SIBUK2 KITA KAJI SEMUA, SAMPAI KIAMAT PUN TAKAN DAPAT, SBB ALLAH FIRMAN,(lebih kurang bunyinya) "DISEBALIK RAHSIA YANG MANUSIA KAJI,ADA LAGI BANYAK RAHSIA YG MANUSIA TIDAK TAHU.GUA PUN BUKANNYA USTAZ/ALIM, TAK BELAJAR ALIM PUN, TAPI TAHU LAH SIKIT2. KALAU SALAH BETULKAN GUA. TAKDE KEJAYAAAN SELAIN DARI SUNNAH NABI S.A.W. IKUT JE LA KALAU NAK SELAMT DUNIAAKHIRAT. NABI CKP BERSUGI, SUGI LAH. NABI CKP PAKAI PAKAIN YG TAK MELABUHKAN HINGGA TUTUP BUKU LALI, IKUTLAH, NABI CKP SOLAT FARDHU JEMAAH, BUATLAH. MANA NAK? RM 1 KE RM 27? AND SATU LAGI, "KAMU TIDAK AKAN MATI SEBELUM KAMU TIDAK MENJADI SEPERTI DIA" ITU FIRMAN2 ALLAH KEPADA ORANG YANG CONDAMMED/KUTUK/MENGUMPAT/KATA BURUK/SANGKA BURUK/MAKI TERHADAP ORANG LAIN.(tak suka diam, simpan dalam hati, doa mintak petunjuk ALLAH) PENTING UNTUK TAHU KONSPIRASI INI KERANA...INSYAALLAH SENANG NAK TUHU TIPU DAYA MANUSIA, AJARAN2 AHLUL SUNNAH WAL JAAMAH SELEPAS BERSANGKA BAIK TERHADAP MANUSIA. NABI PUN DAH PESAN(lebih kurang bunyi) JANGANLAH KAMU MEMPERCAYAI ATAU MENDUSTAKAN KATA2 YAHUDI/NASRANI/MUNAFIK, SEBALIKNYA KATAKAN KAMI HANYA BERIMAN DGN APA YANG DI FIRMAN OLEH ALLAH DAN SABDAAN RASULULLAH.gua tulis banyak2 ni mcm ada je yg salah ni... ape2 pun yang buruk datang dari gua, yang baik datang dari ALLAH S.W.T. INSYAALLAH, ASSALAMUALAIKUM.

Anonymous said...

brofat tidak perlulah menutup blog tersebut sebaliknya teruskan memperjelaskan lagi secara detail tentang apa yang kamu terangkan...

dan cara yang terbaik buat masa ini untuk menyatupadukan umat adalah untuk tidak menjadi sombong...jadi seeloknya ajari lah melalui kreativiti anda supaya orang yang menonton video anda terhakis sifat sombong mereka...

Unknown on October 7, 2010 at 3:00 PM said...

Dan Malaikat menjawab
“Adakah Kamu ingin menjadikan di atas muka bumi ini orang-orang yang akan merosakkan bumi dan menumpahkan darah”

Apa yang dijangka oleh para malaikat telah pun terjadi. Manusia telahpun merosakkan bumi ini dan juga berbunuh2an, berperang sesama manusia.

So marilah kita kembali menjadi manusia dengan maksud ciptaan kita.

Anonymous said...

apa yg pnting bg kta skg ni adlah untuk fikir cmna untuk kmbalikan Islam spt zaman Nabi S.A.W dahulu...

melalui fikir risau kta zahirkn dngn mmbuat tndakan srta-mrta... dkwah org Islam dgn kalimah Iman...

skarang kta bnyak brgadoh dgn prkara yg lain.. bknnya fikir cmna lps ni untuk mghadap Tuhan..
skg ni puak kristian suma mmandang Islam dgn sehina-hinanya.. mreka x kesah pon jika kita b'perang, b'gadoh, b'tengkar krn mrka tau kta x kan dpt mengubah ap yg tlh mreka usahakn slama ratusan tahun...

apa yg prlu kta fikir skg adalah caranya tuk kuatkan Islam skg... mlalui fikir ni zahirkn prbuatan dgn lakukan Dakwah...

bce artikel kt link ni... bce prbualan antara serang budak ngan paderi... maaf jika ada ksilapan..

http://www.dinar-emas.com/vaticans.html#axzz11efh09A8

Anonymous said...

x sangka perancangan dajjal sangat diambil berat oleh mereka(dlm video tu) sampai betul2 nak pastikan dajjal dapat kawal dunia...memg sedih bila tahu orang2 atasan ni pun ada kaitan.

Anonymous said...

jgn bergaduh wahai saudaraku semua..itu semua xpenting, yg penting video ni telah bukak mata kalian semua bahawa pentingnya ISLAM di muka bumi ini..dan anda semua sudah tahu jadi persiapkanlah kita sebelum kita melangkah ke alam yg lain..yg penting apa yg bakal terjadi dan sudah terjadi dalam dunia kita hari ini telah dinyatakan di dalam al-quran..betul x hari ini, kita lebih mengutamakan bangsa kita MELAYU daripada agama kita..adakah melayu itu menjamin kita masuk syurga??atau sebaliknya..kesimpulannya, beramal lah kita sebaik mungkin, ikutlah ajaran yg ditinggalkan oleh Rasul kita terdahulu..peganglah pada al-quran dan sunnah, bukan sekadar pegang ttp fahamilah isi-isi kandungan..hari akhirat adalah kerja Yang Maha Kuasa, kita xpayah pening2..buatlah amal ibadat kita spt jnj kita kepada-Nya..

Anonymous said...

Teori darwin adalah penghinaan kepada manusia.......Yahudi kedegilan.....Kalimah jangan dilupakan..insyaalah

Anonymous said...

salam..boleh saya tahu perihal hadis dalam video "dunia akhir zaman" ni?? yang mengatakan tentang 5 fasa tersebut..dari mana saya boleh baca tentang konteks penuh hadis tersebut??

Anonymous said...

pegang kpda al-quran dn al-sunnah..

Syamil said...

Segala yg berlaku adalah ketentuan Allah..

syahriah on October 10, 2010 at 9:03 AM said...

Assalamualaikum

Tulisan sejarah bukan berdasarkan kepada fakta semata-mata. Unsur yang paling penting ketika menulis sejarah ialah ketika pentafsiran bahan sejarah. Akan ada unsur bias dan emosi dalam penulisan sejarah berdasarkan latarbelakang kita. Sebenarnya maklumat itu sama tetapi orang yang mentafsairkannnya berbeza itulah yang menyebabkan seolah-olah fakta itu tidak tepat sebab keadaan sumber yang terlalu sukar untuk mengikut kronologi. Tak salah membuat tafsiran dalam sumber sebab semua manusia tak sama dalam membuat petafsiran . Semuanya mengikut kajian masing-masing sama ada melihat dengan banyak sumber atau hanya berpegang kepada satu sumber. Tetapi kalau kita berpegang kepada cara penentuan hadis kita boleh gunakan untuk memtafsir fakta sejarah. Iaitu sumber yang paling baik dan shahih ialah cara menentukan hadis mutawattir iaitu disampaikan oleh 40 orang atau lebih tanpa ada perubahan dan tambahan dan itulah yang menyebabkan hadis tersebut yang paling betul dan tepat sama seperti yang disampaikan oleh nabi muhammad. Kalau kita jujur jangan terlalu mengikut emosi semasa membuat pentafsiran tetapi yang paling bagus ialah empati seolah-olah kita adalah masyarakat itu dan berada di zaman itu..... Allah sahaja yang lebih mengetahui setiap perkara yang berlaku dan berjayalah bagi orang-iorang yang berfikir.

terima kasih

Anonymous said...

sedikit persolan,,,
adakah lelaki islam boleh berkahwin dgn perempuan kristian?

Syamil said...

kepada sesiapa yang masih jahil mengenai lelaki Islam BOLEH KAWIN ATAU TIDAK dengan perempuan kristian sila rujuk video USTAZ AZHAR ni..

http://www.youtube.com/watch?v=VCTiB42G0rY&feature=related

Anonymous said...

salamualaikum..

1)alhmdulilah..semuanya yang memberi komen didalam ni..mempunyai satu naluri juang sebagai parajurit islam akhir zaman...dan saya sangat gembira tentang itu, walaupun komennya kasar dan tidak tepat, tetapi mempunyai niat yang baik..

2)setiap manusia Allah kurniakan Akal..jadi gunakanlah Akal dengan berpandukan Al Quran.baru boleh dapat jawapan yang tepat dan memahami setiap yang kita sendiri ckp dan baca..

3) baca dengan teliti apa yang di komen oleh setiap saudara kita dalam forum ini dan memahaminya..supaya tidak ada penjelasan yang berulang ( melainkan memang disengajakan )

4)penjelasan saudara brofat telah tesangat jelas..tak perlu digembur-gemburkan lagi..melainkan memang ada makhluk yang berada dalam ni, sengaja melagakan umat sesama islam.

5)pesanan saya, dekati diri dengan Al Quran dan jadikan Al Quran sebagai penyelamat iman dan akhlak kita..dan saya menjemput semua saudara seislam semua ke halaman saya di dalam fb "jom taubat nasuha bersama al quran" dan "tafsir al quran vs terjemahan al quran"

"majulah islam untuk Allah"
wasalam..salamun....

Anonymous said...

VIDEO YANG MENARIK,..TETAPI TEREBUKTI VIDEO INI JUGA ADA UNSUR-UNSUR YANG MENYALAHI DAN MENGELIRUKAN,..MAKSUD SEBENAR'LELAKI ISLAM BOLEH BERKAHWIN DENGAN PEREMPUAN KRISTIAN',...BOLEH MENIMBULKAN KEKELIRUAN,..BAGI SAYA,..VIDEO INIPUN ADALAH KONSPIRASI BAGI MEMENINGKAN KEPALA UMAT ISLAM,...

Shrimp said...

Assalamualaikum...

mintak maaf saya nak katakan...kenape benda yang baik harus kita kutuk sedangkan benda yang jahat yang secara terang-terangan dikaca televisyen kita tak mau nak ambil tindakan dan tak ade yang menghalangnya....

Syabas kepada saudara brofat...usahakan dakwah ini lagi.....

Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
(petikan dari lirik dari lagu maher zain)

jika saya ade silap kata minta maaf,
yg kurang dtg dari saya,yg lebih dtg dari Allah...
assalamualaikum.....

Anonymous said...

salam...cari dokumentari the arrivals plak..bru tau byk ttg freemason

Wan Zaleha Zain on October 14, 2010 at 12:38 PM said...

Ya Allah, perlindungkanlah diri aku dan umat Islam dengan petunjuk hidayahmu.Amin.

Anonymous said...

" DALAMI ILMU AGAMA DULU BARU KOMEN , JANGANLAH KITE MEMBUAT PERSOALAN YG TDK JELAS SPERTI KITE MNCARI SETIAP KESALAHAN B'KAITAN VIDEO DI ATAS , SESUNGGUH NYE KITE HANYALAH MANUSIA BIASE YG SNTIASE MELAKUKN KESALAHN DAN JIKA AD SEBARANG KERAGUAN HENDAKLAH KITE B'TNYE KPD YG LBIH ARIF TTG NYE " SALAM ..

Anonymous said...

video td x smestinye kte patut pcaye 100%..
kte cme boleh ambik iktibar drpd vdeo tu..
wallahualam..

Jack danieL on October 15, 2010 at 3:37 PM said...

Assalamualaikum..
lepas baca salah satu daripada semua komen2 diatas..
seriously,ada satu komen ni yang agak pandai..
boleh ke dia ckp,btul ke nabi adam tu manusia pertama?

Anonymous said...

nak tanya, adakah awk mksudkan manusia pertama adalah Adam. Allah berfirman, dia akan turunkan seorang khalifah di muka bumi. khalifah = ketua. dlm pemahaman sy, mstilah ada umat ny, baru ada pembimbingnya. Dan Malaikat menjawab. ' adakah Tuhan nak turunkan manusia yg akan merosakkan muka bumi' dan Allah menjawab, sesungguhnya aku tahu apa yg kamu tak tahu. Malaikat tak kan tahu yg manusia akan merosakkan muka bumi kalau dia xpernah tengok. Adakah Adam manusia pertama? fikirkanlah

boleh saya tegur dengan baik,sedare ni ada akal..bukan takda..
so,gunakan lah sebaiknya..perbanyakkan baca dan fahami ayat Al-Quran dan maknanya..semoga sedare lebih memahami tentang apa yang sedare tak faham tu..

wassalam..

Anonymous said...

im very proud to admin,,sejarah yg kita study memang sengaja dreka sedmikian utk kptingan barat.kalau diikutkan ilmuan islamlah yg patut di agungkan dlm kemajuan tekng n penciptann tetapi ini tidak barat yg dapat nama...my sugg gener di sekolah patut jadikan al quran sbgai panduan dalm pdidikn....pengajian al quran...mansuhkN peddkn sekular ubah cara islam coz skular from barat...

salafus-sholih on October 16, 2010 at 10:11 AM said...

kepada anonymous yg keberapa tadi, komen anda sudah didelete kerana dikhuatiri mengelirukan ramai. janganlah disebabkan anda kurang membaca, maka anda tergopoh2 membuat pandangan yg kritikal. tidak smua org memiliki tahap pengetahuan spt anda, maka lebih baik anda membaca, membaca dan membaca utk meluaskan tahap pemikiran anda lg. insyaallah... akan mengubah persepsi sempit anda itu.

Unknown on October 16, 2010 at 10:48 AM said...

saya beserta kalian...sejak dr zmn sekolah dulu lg...hati saya mmng rasa pelik dgn zamn logam zaman batu ni...sampe saya sendiri terfikir apa para nabi cuma di tanah arab...habis asia waktu tu..msyrkt pake cawat n hidup dlm gua..mrk sembah apa?? takkan Allah biar mrk hidup mcm tu??? takde rasul n nabi ke dkt sini utk membetulkan org2 zmn batu n logam tu???

tapi betul sy mmg tidak begitu suka dgn zamn2 tu... zaman nabi Nuh sendiri sdh pandai buat kapal besar...n msyrkt nye yg pandai buat patung berhala biarpun mrk sembah berhala tu tp mrk sudah pandai mengukir...............

KENAPA MENURUT VIDEO NI...KAABA DIBINA OLEH NABI ADAM????? BUKAN NABI IBRAHIM KE? ATAU SAYA FAHAM LAIN TAK????

thcoxea on October 16, 2010 at 4:51 PM said...

Salam...sebelum itu terima kasih kerana melakukan kajian yg tak ternilai harganya..
sebagai umat islam kita patut berjuang seperti mana rakyat palestin hadapi kerana hanya mereka yang bersusah payah mempertahankan islam dari gangguan dajal. sedangkan dajal cuba merosakkan bumi secara keseluruhan untuk hapuskan umat islam.

berbalik dengan kajian diatas...inilah jawapan yang tepat bagi saya kerana setelah bertahun2 membaca sendiri buku mengenai dajal. Ianya sama seperti apa yang saya perolehi dan jawapan ini yang dinantikan.

semoga org melayu dan islam memgambil iktibar dan segera sedar dari kelalaian dunia sementara. di harap perjuangan islam ini bukan untuk segelintor masyarakat tetapi untuk semua org yang bernama ISLAM

Anonymous said...

saya menentang pendapat LEOKID mengenai komenyer"Contohnya seperti dakwaan “tiang obelisk itu tempat syaitan berkumpul”. Saya tertanya-tanya, bagaimana pembuat video itu tahu perkara sedemikian? Adakah pembuat video itu dapat melihat syaitan berkumpul di tiang-tiang?"

anta tahu sebab kenape dalam hukum haji diwajibkan melontar batu kat tiang2 Jamratul Qubra, Jamratul Sughra, Jamratul Wusta???....ape tujuan melontar 7 bijik batu ke semua tiang2 tersebut??...memang lar kite xnampak...itu sebab diwajibkan melontarkan batu pade tiang tersebut sebagai simbol menentang iblis lahnatullah...

wallahualam...

thcoxea on October 17, 2010 at 12:45 PM said...
This comment has been removed by the author.
thcoxea on October 17, 2010 at 12:48 PM said...

Salam....
dalam kenyataan Tokoh2 Islam seperti Sadam Hussien dan Pemimpin Iran, agak kabur kerana tiada bukti mengatakan mereka menjadi pengikut Illmunity hanya semata tanda dan simbol tangan yang dilakukan. tetapi tidak pula sy menyebelahi mereka ssungguhnya hanya Allah sahaja yang mengetahui hati mereka.

cuma kita sebagai umat islam jihad itu adalah wajib tak kira bagaimana caranya sama ada mengunakan tenaga, dan akal fikiran dan juga Ilmu. setakat ini kajian meluas dan jihad ilmu yang lengkap sy dapati hanya Harun Yahya sahaja. mungkin saya kurang membaca yang lain. tapi Alhamdullilah video ini banyak membuka mata masyarakat Islam.

Dan berharap akan ada lagi kajian terhadap 'Dunia Akhir Zaman' terutama pada bab mahluk lain pula seperti Yakjuj & Makjuj serta 'Mole People'.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 258   Newer› Newest»

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

jalan salafus sholih Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Deluxe Templates