Monday, January 10, 2011

Dosa 24 jam di facebook [upgrade version]

Posted by salafus-sholih at 3:09 PM
Facebook merupakan sebuah laman sosial yang paling menonjol setakat ini. Namun sedarkah anda di sebalik penggunaan facebook, terdapat dosa yang berlegar-legar tanpa kira masa dan tempat, yakni DOSA 24 JAM?!!









155 comments on "Dosa 24 jam di facebook [upgrade version]"

gita said...

Mana penjelasannya? ☺

Perindu_Ilahi on August 15, 2010 at 10:20 AM said...

salam alaykum
terima kasih atas perkongsian ini.

bagi sy, jika kita pandai menggunakan facebook dengan sebaiknya,ianya juga dapat memberi manfaat.
contohnya kalo kita sebarkan benda2 kebaikan kat sana.

apapun segalanya terpulang kepada diri sendiri.setiap sesuatu itu ada buruk dan baiknya

wallahu'Alam..

Anonymous said...

Gita, watch the video... :)

islam mania on August 15, 2010 at 2:35 PM said...

terpulang pada kita..kita diberi pisau kita boleh pilih nak guna potg syur@bunuh orang..kita tanam anggur,nak jadikan arak@dimakan sbg buah..fb pun sama..

Anonymous said...

a'ah. btul tu. kn video tu kata pasal relate dgn gmbar2 mendedah aurat dan mengghairahkan... asalkan avoid letak gmbar2 mcm tu, gune la mcm biasa. bkn suh delete akaun fb pon. =)

salafus-sholih on August 15, 2010 at 6:38 PM said...

gita boleh baca artikel 'tabarruj di facebook', 'salah faham pemakaian tudung' dan menonton video 'jahiliyah moden' untuk lebih faham. =)

Anonymous said...

xtrase macam mengaibkan kn ke ekh??mungkin ade care lain ntuk tegur dgn care berhikmah.kan?? :)

Anonymous said...

kita ni kalau nak berdakwah ikutla ciri-ciri yang diterapkan Islam dan nabi. secara berhemah. bile mencuri gambar2 di fb,fs, etc. dan tulis caption yang cube dikaitkan dgn gambar yang sedemikian bukankah mengaibkan namanya?? mengape tak cuba private message dgn golongan yg sedemikian sedangkan cara itu paling dekat jika kita betul2 berniat mahu menegur?? kemudian disebar secara berleluasa dgn niat untuk memperingati tp secara tidak langsung telah membuka aib sesame manusia.

mungkin jika ada org yang tidak memahami pendekatan begini akan mengatakan Islam itu kejam kerana suka mengaibkan insan secara rawak. bukankah sedikit sebanyak cara saudara ini telah memburukkn nama agama yg pd mulanya cuba untuk berdakwah (jika itu niat sebenar).

juga, jika mahu berdakwah selarikan nasihat untuk kaum hawa dan adam. bukan hanya pandang segalanya terletak di kaum hawa. sebabnya, keadaan ini akan menyebabkan para remaja yang mudah memberontak semakin sukar untuk didekati kerana pada pandangan mereka, kesalahan hanya terletak pada kaum wanita.

maka, sebelum kita cuba untuk membuat sesuatu yang melibatkan agama, buat analisa terlebih dahulu. jangan ikut sesedap rasa, mengikut pandangan sendiri tanpa mendapat tunjuk nasihat dari yang benar2 pakar atau lebih memahami.

Anonymous said...

Salam..saya rasa pendekatan yang dilakukan bgus sbnrnya...sy sbg kaum hawa pun berasa gentar bile disuakn dgn video tersebut,

Alhamdulillah,masih ade yang prihatin akn nsb kami,hawa,yang sedia maklum sgt sukakn kecantikan,jgn risau,kita ni manusia yg x sempurna..mmg ade kekhilafannya..mmg nmpk aib..tp..sy memilih utk aib didunia,drp aib diakhirat kelak..malu dgn manusia tidak mengapa..mgkn bg sy..tp..silalah kaum hawa menilai dahulu sebelum berpakaian sedemikian,sbb...

Sudah semestinya berpakaian sedemikian mengundang tanggapan yg negatif dan secara tidak langsung,walau kita tidak berkate ape2 mengenai kaum hawa yg sedemikian,hati kite tentu terdetik,bhw pemakain itu mmg mengaibkn diri sendiri,jdnye,kitelah yg mengaibkn diri sendiri...

wallahualam..

Anonymous said...

Salam. memang susah nak puas hatikan semua orang. mesti ada sahaja yang tak kena. tak hairanlah orang yang buat siri the arrivals pon kena maki sana sini, diugut bermacam2. apa-apa pon teruskanlah berjuang dalam dakhwah ini.

Permata Umi Ayah on August 16, 2010 at 1:12 AM said...

salam..input yang sangat bagus..excellent..syukran kathiran...

Zylah Jo on August 16, 2010 at 1:41 AM said...

Astaghfirullah..

Syukran Syukran for sharing..
May Allah Bless your soul now and Hereafter..

ain on August 16, 2010 at 2:29 AM said...

sya rasa insaf sangat lepas melihat video dan baca artikel kat sini. Saya baru lepas delete gambar saya. kat akaun facebook

syukur kerana kawan saya pernah menyatakan mengenai perkara ini. Ternyata benar sekali. Cuma, tidak mahu terlalu direct, dia hanya katakan gambar perempuan boleh dimanipulasikan kerana kecanggihan teknologi yang ada,.

Sebenarnya. Ada satu masalah menghatui saya. Saya adakala tahu mengenai perkara itu salah,tetapi,saya kerap didesak oleh kawan2 (perempuan )supaya letak gambar kat facebook. Saya juga pernah dikatakan berfikiran tertutup dan kerana itulah tiada yang berminat untuk berkawan dengan saya.

Apabila saya sampaikan perkara ini,mereka mengecam bahawa saya terlalu tertutup. Akhirnya saya juga tersisih dalam kelompok kawan sendiri.

Mungkin,pengorbanan ini mengundang kebaikan. (pernah terfikir konsep tabaruj berlebihan) tetapi, saya di pihak yang berbeza. Bagaikan, semua itu terpaksa juga saya tempuh,kononnya kerana kesesuaian pada masa kini.

bagaimana? mohon penjelasna.apa yang patut saya lakukan kerana pendapat saya dengan kwn terlalu banyak berbeza.

salafus-sholih on August 16, 2010 at 3:22 AM said...

Salam. Semoga video yang tak seberapa ini mendapat manfaat bersama. Sangat berharap penggunaan facebook kita pada masa hadapan akan menjadi lebih bersih dari dosa berbanding sekarang. facebook tidak bersalah... ianya hanyalah satu medium. halal haramnya bergantung kepada diri sendiri.

salafus-sholih on August 16, 2010 at 3:23 AM said...

Kepada anonymous yang ke berapa... terima kasih beri teguran. Insyaallah pada akan datang, pendekatan dakwah akan dilakukan lebih lembut =)

salafus-sholih on August 16, 2010 at 3:27 AM said...

Ain: Ketahuilah... Rasulullah SAW pernah bersabda "Islam bermula asing, dan kembali asing. Maka beruntunglah mereka yang asing" (HR Muslim). Pada zaman sekarang memang sukar menegak sunnah seolah2 pada zaman permulaan Islam dahulu. Maka berusahalah saudari menjadi mereka yang asing =)

Anonymous said...

salam...tahniah untuk video yg sy kira mampu membuka sedikit kesedaran kpd masyarakat akn satu hal iaini dosa yg berganda..kdg2 tidak tahu bagaimana mahu menjelaskan kpd diri sndiri dan rakan2 bhw bahaya jika menaruh pelbagai gambar di fb...dengan video ini..cukup untuk menjawab persoalan sy dan rakan2...insyaALLAH...teruskan berjuang,,,
sy juga setuju dgn anda, zaman skrg mmg sukar untuk menegakkan perkara yang benar krn kita telah terlalu jauh dan tersimpang dr ajaran asal...itulah akibat dr tidak mempraktikkan yg benar dr awal2 lg..mudah2an dengan keihklasan perjuangan anda dpt mengubah sedikit corak pemikiran masyarakat islam..terutama saya..

Zinedine Zaiddin on August 16, 2010 at 5:41 AM said...

Syukran jazilan wa khairan kathira..

Alhamdulillah ketemu jua sesuatu yg cukup sesuai untuk dihidangkan pada ummah generasi zaman kini, terutamanya berhubung dengan tutup aurat, gambar2 dalam FB..

Izinkan saya berkongsi video ini untuk dimasukkan ke dalam blog, dan akan dikreditkan kepada blog ini. Semoga lebih ramai manusia beroleh manfaat. :)

bilamasa on August 16, 2010 at 6:00 AM said...

terima kasih dengan video yang disediakan. Semoga bermanfaat.

Minta izin share dlm blog sya..terima kasih.

Anonymous said...

syukran diatas perkongsian. amar makruf nahi mungkar... Semoga lebih banyak peringatan yg dpt dikongsikan.

Anonymous said...

salam,
mintak izin untuk dikongsikan..
terima kasih..

Xen on August 16, 2010 at 10:25 AM said...

salam~
minta gmbar yg ada dlm video ni "diblur" kan lebih di bhagian mukanya..ianya bagus utk dijadikan pngajaran.tetapi ianya juga mengaibkan ssorang yg brada di dlam video trsebut kerana gmbar yg diblur masih lagi jelas.

CARA BARU EMBED VIDEO DARI YOUTUBE

faridah said...

salam..
mmg video nie menakutkan kaum hawa. saya sendiri yg bertudung pon,dah men'delete' album gmbr sya dlm fb saya. nie pon husband yg tnjuk video nie masa lps sahur tadi,terasa sedih & takut dengan dosa yg x sedar nie. terima kasih kerana anda juga mendpt ganjaran pahala krn telah menyedarkan sya sbg slh seorg umat NYA yg lalai ini. mohon izin untuk sya share kan video nie ke wall fb saya. terima kasih dan hati saya amat tersentuh melihat video nih..

PutRi on August 16, 2010 at 11:32 AM said...

Salam,
Lpz tgk video ni kat FB Imam Samudera, saya trz cek gambar dlm fb...terima kasih tuk peringatannya...

Anonymous said...

Niat dah bagus... Kalo sendiri buka aib pun dah berdosa? Camne kalo org lain buka aib yg lain ( rujuk vid dan hadis ) .. Siap close up etc.. Lagi ler kalo gambar curi x izin? Pengajaran tu penting... Sama mcm yg dok tayang kat fb... Niat nya mungkin baik tp terjatuh ke maksiat.. Takut jugak video nie niat / sbb yg baik ... Takut salah jg cara penyampaian..

Anonymous said...

syukran...
perkongsian yg baik dan bermanfaat...mg kita sama2 menuju ke jalan yg lurus untuk mencapai keredhaan Allah...
Firman Allah : 'tunjukkanlah kami jalan yg lurus. iaitu jln org2 yg Engkau beri nikmat kepadanya, bukan (jalan) mereka yg dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yg sesat'.amin.
(surah al-fatihah: 6-7)

Anonymous said...

nak minta izin kongsi video ini ye...syukran..

Anonymous said...

mengapa perlu mengaibkan org?perluke post gmbar2 kaum hawa?nasihat itu baik..tpi sudah lari maknanya sbb mengaibkan org pada waktu yg sama..x perlu mengaibkan org..sudahla ramai yg tgk video saudara..
tahniah skali lagi sbb sudah berjaya mengaibkan kaum hawa.
lagi satu..mengapa perlu tuding jari kepada kaum hawa sahaja?

Anonymous said...

Adeh... kenapalah ramai pandai mengkritik ja. Snang korg g wat video tu sndiri la. ikut citarasa sendiri... korg ingat boleh letak segala2nya dlm satu video? dah la nak sesuaikan ikut muzik latar belakang, pastu ade limit durasi lg. kalau nk letak semua susahlah... ini bukan tulih artikel yg leh wat berjela2 5 m/s utk puas hati korg. phm la skit. buang ego tu

Anonymous said...

ego apenye?nasihat dia baik..memang patut dia wat camtue..kasi insaf..jiwa aku pun terusaik gak..
tpi tak perlu letak gmbar tue semua..memang x perlu!kalu kita yg jadi tuan empunya gmbar tue..ape yg dia rase?and org len bleh amik video tu and bleh wat khianat..tuan empunya video kena beware sikit

Nasa said...

nauzubillah minzali...

Anonymous said...

da lama dlete sume gambar2 sndiri kat fb.
alhamdulillah.

anyway, nice sharing. ;)

Anonymous said...

moral of da video...tak yah sebok2 nk ltk gmbr kter.ltk je gmbr ank kucim ke ank ayam ke....

Anonymous said...

Read http://www.jihad-watch.org to get the truth

Anonymous said...

thumbs up to this video's creator ;)

Anonymous said...

saudara pencipta video ni tak terfikir ke apa perasaan orang yang gambar dia terpampang dalam video?dahla curik gmbar orang tanpa izin.walaupon bukan gambar saya,tapi gambar2 tersebut tidak di'blur'kan dengan cukup.terlalu mudah nak cam orang dalam gambar tersebut.lagi satu,saya tak rasa benda ni isu yang besar.saya tak nampak pon mana yang 'sexy'nye pada gambar tersebut.salah lelaki jugak yang suke 'imagine' lebih2 pada badan perempuan tu.percayala,kalau lelaki dah gatal,perempuan tu tutup dada pon die boleh bayangkan jugak macam mana bentuknya.

rahsia said...

hmmm ... kdg kdg terfikir jugak ... ape yg best sgt letak gambar sendiri kt facebook ... karang gambar tu org buat sihir karang baru tau

Anonymous said...

lepas ni nak buat video pasal ape?DOSA 24 JAM GOOGLE?DOSA DI SHOPPING MALL?DOSA DI TANDAS?wow.rupanya memang mudah nak buat dosa.memang mudah nak masuk neraka.mungkin kita semua patut duduk dalam hutan.senag sikit nak elak dosa.

Anonymous said...

senang la cakap nak guna in a positive way.. kalau iman tak kuat.. terjerumus jugak.. sebaik baiknye hindarilah perkara yg boleh melingkupkan iman tu..

tapi nak ckp berfb ni dosa mmg salah la.. sbb dia salah bila disalahgunakan..

Anonymous said...

salam wbt. saya sungguh teruja dgn semangat pemilik blog dan video, mujahid muda, berusaha menjernihkan iman dan islam generasi muda malaysia.alhamdulilah.iAllah, ada hati pasti terusik dgn teguran halus ini.NAMUN, di sudut hati muda,lembut dan basah milik gadis2 yg ingin kita dekati ini, pasti tercalit sedikit pilu apabila gambar mereka tercolet di video yg bakal meliar di alam maya. mungkin benar, niatkan utk membetulkan, namun cara mungkin boleh dihaluskan lagi, kerana ingatlah, dakwah itu IAlah lebih bermakna tanpa mengguris mana2 pihak.

Anonymous said...

kalau pembuka blog ni ikhlas knape link dgn iklan nuffnang? cube tgok ape ade dlm iklan nuffnang tu... kalau facebook di pertikai, yg dalam iklan nuffnang???

Anonymous said...

agaknya nak dapat ranking tinggi dalam nuffnang untung2 jadi kaya... smbg dari yg diatas

Anonymous said...

nampak sangat tak ikhlas.
sambung dari atas jugak.

Hamba Allah said...

Ikhlas x ikhlas bkn kita yg tentukan. Itu urusan Allah. Buanglah sikap bersangka burok tu... Janganlah apabila kita dah wat silap sesuatu, kita cuba cari kesilapan orang laen lak. seolah2 nk cover kesilapan diri. Bersangka baiklah sesama sendiri.

Anonymous said...

Assalaamu 'Alaykum waRahmatullah..

Perkara hukum boleh/patut atau tidak dipaparkan gambar2 wanita tidak menutup aurat walaupun utk tujuan dakwah, ada dibincangkan di sini:

http://www.al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=550190#550190

Selamat berkongsi. Wassalam

Anonymous said...

Mengarut! Saya cabar kamu tulis artikel seterusnya menunjukkan bukti bahawa wanita patut menutup aurat. Saya pernah mengaji Quran sepenuhnya dan tidak pernah ternampak satu ayat pun yg meyebut berkenaan topik ini.

Dah anda kata lelaki yg memandang aurat wanita akan ghairah??? Tolong la. Kalau muka buruk, sapa nak ghairah? Saya tengok kawan amoi saya yang pakai mini skirt pun tak de rasa ghairah.

The problem is not the way women display themselves. The problem is men not having the will power to not think sinful thoughts. Instead of blaming themselves, they take the easy way out by blaming the women. This is discriminating!

Anonymous said...

Astarghfirullahalazim..buat mengucap la orang yang bagi komen mcm nie..beringat2 la bila nak berkata-kata..tersilap kata buruk padahnya..kalau dalam al-quran menyuruh umat islam menunaikan solat sebagai kewajipan...dah tentulah menutup aurat juga wajib..waktu solat kan perlu menutup aurat..takkan lah waktu solat nak pakai pakaian yang mendedahkan aurat..ingatlah..aurat perempuan hanya muka dan tapak tangan..

setiap amalan bergantung pada niat!
sekiranya si owner nie berniat tidak baik..nescaya dia akan terima balasan atas perbuatannya..
tapi sekiranya niat dia adalah untuk kebaikan menegakkan agama..insyallah keberkatan yang akan diperolehinya..

tak salah untuk mengingati antara satu sama lain..tepuk dada tanya iman.

Anonymous said...

si anonymous yg kte mngar0t tu tunj0k aR mukE beB..
mengajiE quran k0n0n...mcm lA ko hayaTi taFsirnyE..
mnE k0 ltaK haDis2 dAN fiRman2?
taK g sk0Lah agaMe ker???

crayon on August 16, 2010 at 11:37 PM said...

video anda sangat 'super cool'.. saya nak linkkan video ni kat blog saya ya.. mintak izin..

PhenomenaL . on August 16, 2010 at 11:40 PM said...

assalamualaikum..
saudara kenapa private video ini..
boleh kah saya share?

Anonymous said...

empunya video nie mungkin berpuas hati sbb ramai yg view video mantapnya..
and pada masa yg sama..picture perempuan2 yg ada dlm tue..menanggung akibat..
kenapa tak ambik je gambar artis yg terdedah sna sini kat dlm fb diorg?lagi terang dan nyata aurat diorg..
ke takut kena saman?
mentang2 perempuan2 yg ade dlm video tue org tak kenal..senangla nk curik..tnpa mintak kebenaran..

Anonymous said...

alaa..
blurr kot..
*tp video tu hebat.. xkn nk private..just blur kan background n muka menjadilebih tebal je..

Anonymous said...

Salam. ustaz zaharuddin pun berdakwah guna video ni... Mcm mana tu?

Anonymous said...

zaman skrg mmg mcm nie ker? buat baik pun di marahi dan hina. sy kaum hawa xrsa apa2 pn bl tgk video itu, malah takut dan insaf adala. jgnla snctf sgt.. apala anon2 neh... kalo xsuka diam saja..

narra21 on August 17, 2010 at 1:38 AM said...

its all about we caantake in positive way or not...

sama dengan video ni,kite boleh terima atau tidak. Kita perempuan,kita rasa gambar kita dh lengkap sempurna. Kita bukan kaum adam.

Jadi, jangan disalahkan video ini.(mungkin ambil gambar tu sy boleh terima),tapi, cara kita melihat tu bagaimana.....

kita tak tahu,di sebalik gambar kita,mungkin kita dh terbuat dosa.Buanglah rasa ego,ni kawan 2 muslimah sekalian. Saya pun kaum hawa juga seperti kamu!

terima teguran dengan redha. Nasihat itu banyak caranya. Mungkin,kerana agak keras,sukar kita nak terima. Macam ni lah, kita ambil yang baik,ok...

Anonymous said...

assalamualaikum.. alhamdulillah video ini sdikit sbyk mginsafkan... saya sokong atas kprihatinan saudara.. ini adalah cara yg tbaik... saya tgk mahasiswi dan mahasiswa pon smkin mlupakan kejernihan dan kesucian Islam sendiri.... jika mslh yg kecil ini pun sukar diatasi bgaimana msalah besar sperti bzina dpt dbndung.
pokok pangkal nya masalah yg kecil nie sperti mnutup aurat mesti dpandg serius... mencegah lebih baik dri merawat...
kpd yang tdak puas hati spatut nya anda sdar atas ksilapan anda itu sendiri. terima dengan ikhlas maka anda akan mrasa nikmat ddunia an dakhirat...
jdikan iktibar atas pembuatan video ini..
jika x mereka ini tidak disdarkan

dan gmbr yg anda tyangkan d fb adalah tontonan public... faham2 lah... kalu x nak private or delete... (sokong dgn pjaungan saudara)

Anonymous said...

memang tak dinafikan,pasti ada yg mempersoalkan kesian kat pemilik gambar2 berkenaan..jika ada antara mrk yg melihat video ini,usahlah rasa malu dan memberontak kerana sepatutnya awal2 lagi kita sudah malu pada Allah utk berbuat sebegitu.jika anda rasa malu apabila gmbar2 anda didedahkan sebegitu,bermakna anda hanya malu kpd manusia,sedangkan anda sepatutnya mlu pada Allah.
Ketahuilah jika ramai wanita di luar sana yg insaf dan bertaubat setelah melihat video ini,maka anda juga akan memperolehi ganjaran daripada Allah..sesungguhnya keredhaan Allah yg kita cari,bukannya keredhaan manusia...

Anonymous said...

sgt mudah anda berkata2 kerana bkn gamba anda yg berada di dalam sane..setiap manusia pasti akan melakukan kesilapan terutamanya pd Allah..tp kita diberi peluang utk memohon keampunan dan bertaubat..Allah itu maha pengampun..tapi dosa pd sesame manusia..selagi kita tidak minta ampun darinya..dosa itu akn dibawa sehingga akhirat..mahukah kita ditahan dr masuk syurga gara2 seorg manusia yang tidak maafkn kita?

Anonymous said...

setuju dengan komen kat atas tu.tutup aurat x bermakna lelaki x ghairah bila tengok perempuan.x nmpk pon mana yang mengghairahkan pada gambar2 contoh dalam video.mungkin orang yang buat video ni yang ghairah sendiri bila tengok gmbar2 tu.

Anonymous said...

Salam. harap semua jangan maen ikut nafsu ja komen. bace post terbaru tu... pasal pengemuman. Baca pandangan ustaz zaharuddin mengenai isu pengaiban. lepas ni jangan banyak kritik ja lebih, tapi hasil umar makruf nahi munkar xda.

Anonymous said...

Saya pun setuju dengan orang yg setuju kat atas tu. Perembuan yang pakai burqah pun ada jantan yang ghairah melihat, semata-mata sebab perempuan tu tergoyang sikit badannya sebab nak terjatuh. Saya pernah dengar kawan saya dari Iran mengatakan yg perempuan nak tunduk sebab nak ambil barang terjatuh, kena berhati2 siapa di belakangnya. Kalau ada jantan, dia akan anggap perempuan tu nak goda dia.

Jadi masalah sekarang ni bukan perempuan tak tutup aurat, masalahnya lelaki yg tak nak kawal nafsu sendiri.

Kenapa perlu kaum hawa bertanggungjawab atas kelalaian orang lelaki?

FYI - Saya lelaki.

Visi Sufi on August 18, 2010 at 11:40 AM said...

Syabas tuan...
Ramai kaum hawa yang terkejut bila tgk vdo tuan ni... dan saya yakin mereka yang terkejut ni mesti mereka yang mempertahankan perbuatan2 tak baik macam dalam gambar tu atau mereka sendiri juga ada paparkan gambar2 macam tu dalam photos fb mereka atau mungkin juga mereka ni adalah lelaki... opss... maksud saya jantan yang tinggi nafsunya dan tak suka bila ada org yg nak ganggu aktiviti2 utk mereka 'syok sendiri'...

lagu background tu tuan cipta sendiri atau ambil dari mana ye? lagu background tu amat sesuai sangat lah dgn slideshow tu...

teruskan perjuangan tuan...

mukasurat17 on August 18, 2010 at 6:52 PM said...

saya tak berapa pandai bab agama ni...

tapi setahu saya...

NIAT TAK MENGHALALKAN CARA. saya rasa awak lebih paham ayat ini.

wallahu'allam.

Anonymous said...

assalamualaikum..
saya tersentuh melihat video ini...niat yang baik untuk berdakwah..
walau bagaimanapun, saya tidak bersetuju dengan cara tuan yg mengambil gmbr2 org lain dari fb tanpa kebenaran...tidakkah itu lagi mengaibkan orang? saya tahu kebanyakan gambr 2 tuan ambil dari mane..tp kenapa tuan x ambil je gmbr wanita yg terang2 mendedahkan aurat..
sepatutnye tuan menegur dengan cara yang lebih lembut dan berhemah, msg private mereka ini bukan dengan mendedahkan aib mereka kepada org ramai..
saya tahu niat tuan baik..tetapi pendekatan yang digunakan slah..

Anonymous said...

salam. kepada anon atas ini, sila baca post 'pengemuman' terlebih dahulu. jgn lah snang2 kata pendekatan yg ni salah la, cmni btul la. sdangkan pendekatan usul fiqh pon xpnah blajar. rujuk pandangan ustaz zaharuddin ttg hal ini. die paling arif dalam hal ini berbanding anda. wassalam

Anonymous said...

salam..
saye as kaum hawa pun baru2 ni tertengok gak video ni..
and i think it's really give a big impact to me and my friends..

sometime kite x sedar the thing that we do wrong is wrong when others also do the same thing..

contohnye,cam x tutup aurat dengan betul..
we know that it may be wrong...
but when we look on others and surrounding yg menghalalkan cara,sometime we tend to ignore the supposed thing that should be done by right..

and skang ni da terlampau banyak dosa yg melibatkan wanita...
so if there is people that try to show you the right way,why do we need to against it?

lebih baik malu sekarang daripada dihukum dengan lebih teruk di Akhirat kelak...

sama2 lah kita ambil iktibar..
don't just blame on others..
lagi2 if da tau diri kita salah...
sama2 perbetulkan diri di bulan puasa yg mulia ini...
insyaAllah..

Anonymous said...

wei!! ape kutuk x tentu psal nih!!!
video nih ptot djadikan pgajaran untk kite,,
same2 lah hayatinye,,
aq respect gler dgn org yg wt video nih!!!
troskan prjuangan anda!!!

Anonymous said...

salam...
aku rasa komen2 org yg x puas hati dgn video ni...
mgkn sudah terbiasa dgn pendedahan2 seperti ini... maka bila terbiasa dgn pendedahan ini, hati mereka akan hitam... bg la seeribu dalil naqli dan dalil aqli, maka xkan mudah untuk mereka terimanya...

Anonymous said...

salam..
kenape nk rase malu klu wajah dyorg ditontonkan kt fb tu?
lupe ke biler kt akhirat nanti, akan dipertontonkan semula ape yg kite dah buat spnjg kite hidup depan sekalian manusia?
nak malu skrg ke or nak malu kat akhirat nanti?
ditegor salah, xditegor salah,,nauzubillah.

Anonymous said...

there's no privacy in fb, patutnya smua dh tau bab tu sblm register ~

Anonymous said...

gamabar yg d'gunakan boley jika niat kita sbagai
pengajaran tp bkn niat m'ngaibkan . .
tankz k'atas saudara yg buat video niew . .
bnyak input dan manfaat yg kiter dpat m'lalui video niew. .
so , sape rase dy kaum hawa tutup lh aurat . .
klau x ler cube wat slow2x . .
n sape rse dy pena wat cam uh dlam video x payah nk mara2x . .
bnyak pahala un2k sape yg sebarkan dakwah islam d'muka bumi niew . .
that's all . .
shukron ya anta . .

Anonymous said...

Kepada mereka yang gambar2 nya telah dijadikan contoh dalam video tersebut, janganlah cepat meatah hendaknya.Manatahu, disebalik ketidak puasan hati anda, terdapat seribu hikmah disebaliknya.Mungkin pahala menjadi milik anda, kerana secara tidak langsung telah menyedarkan ribuan kaum hawa..yang selama ini secara tidak sedar melakukan kesilapan..terima dengan positif ya.

cahayachenta on August 22, 2010 at 2:20 PM said...

salam...

saudara, terima kasih krn sudi membuat video ni... sy sndiri pn tak pernah terfikir dgn semua tu dan lepas melihat video ni terus saya check balik gambar2 saya dan kebanyakannya telah sy delete... terima kasih krn mengingatkan..

dan kepada yang mengutuk, kita doaakn supaya pntu hati mereka turut terbuka... insyaAllah...

cikdida said...

salam~
mcm mne nak tgk vid ni?

Anonymous said...

salam.. kepada wanita / perempuan y marah, geram, malu dah sebagainya dengan penggunaan gambar anda di dalam video ini. satu soalan saya ingin bertanya, kenapa anda tidak marah, geram atau malu pula dengan meletakkan gambar anda itu di fb?
bukankan itu y anda inginkan, iaitu mempertontonkan keayuan dan kecantikan anda kepada seluruh dunia... fikir2kanlah

Anonymous said...

salam..
bakpo la payoh pehe sek mun nie...
ore wat jahat mun maroh...
ore wat baek mun maroh...
skure2 tuan buat video ada usaha jugok nok wat ngisaf sek mun...
nok wi nasihat kow sek mun...
ish...nie nok kecek hudoh nie...
mujur bule poso...
doh mun pehe agama gak..
mun buat la video...
ak nk tgk..
starow mano baek gak...
bajet hebat kow heh...

sori Tuan Blog...
kecek kasar..
kawe sokong demo..

Anonymous said...

facebook dah di fatwakan haram oleh ulama' ahlussunnah. Refer di sini http://aa.trinimuslims.com/showthread.php?t=7921

salafus-sholih on August 24, 2010 at 8:21 PM said...

Salam. Thanks kepada anonymous atas ini, yang berkongsi info mengenai fatwa menggunakan facebook. Dan kepada anonymous atas lagi ini, saya tidak faham loghat klate. boleh translate kan? hehe

zayrie said...

Assalamu'alaikum..

Syabas dan tahniah kepada pembuat video. Inilah cara dakwah zaman moden (pandangan peribadi). Zaman skrg kalo nak bg nasihat, berkias2, lembut2 dah takde erti. Dgn Selamber bole lak sound " Kubur asing2, ko pehal?" Sbb kubur asing2 la nak kena bg nasihat dan ingatan awal. Kalo satu kubur leh gamaknya nak tolong2.

Pasal isu aurat, mmg ada ckp tgk tak ghairah la, apa la tapi ketahuilah sesungguh minat/nafsu seseorang lelaki x sama. Ada suka tgk part tertentu, ada yg suka tgk cara berpakaian yang tertentu. Tak sama..jadi jaga lah aurat anda.

Last sekali, knp 2/3 isi neraka adalah wanita? renung2 kn la..Bkn sbb wanita lebih ramai dari lelaki? (zaman skrg maybe la..tapi dlm neraka tu ada umat dari zaman Nabi Adam lagi tau)

wallahu'allam

Anonymous said...

salam...
ana just nak share citer ngn antum...
ana stdy sek agama dlu n pkai tdung labuh...
rmai org anggap org bertdung labuh ni 'kuno'...
sbb tu student sek agama pun bla dah kuar sek trus tkr identiti....padahal kn 'Al-ilmu bila amaleen kasy-syajari bila thamareen'....
ana bkn byk ilmu sgt pun tp juz nk amalkn apa yg dah belajar dlu...hem...cara berpakaian muslimat skg merupakn mslh umat...rmai yg xsedar, n bg mrk the latest fashion is the important one...xsalah klu nk 'up to date' dgn fashion, but make sure pakaian antunna menutup aurat mengikut cara islam...pnah seorang wanita ni ditegur ttg auratnya...tp dia bls dgn berkata,"LA IKROHA FIDDIN" (TIADA PAKSAAN DLM AGAMA,(2:256)...tahukah antum ayat tu ditujukan utk non-muslim?...so, klu dah islam kna ikut syariat islam...berpandukan AL-QURAN & SUNNAH...
Ada sebahagian muslimat yg mendedahkan aurat dgn alasan takut xdapat jodoh...tp kan ALLAH dah janji perempuan yg baik utk lelaki yg baik, bgitu jga sebaliknya...???!!..knp msh ragu2??
so, fikir2knlah wahai muslimat sekalian....
msh ada masa utk bertaubat..d bln yg mulia nih...ingatlah kaum hawa,secantik mana pun fashion pakaian kita skg,tp "PAKAIAN TERAKHIR KITA TTP SAMA IAITU KAIN KAFAN BERWARNA PUTIH"
Wallaua'lam....

Anonymous said...

asalamualaikum,
sebenarnya x payah nak bertengkarlah hal ini..facebook diciptakan untuk kegunaan manusia dan di cipta manusia yang dianugerahkan tuhan akal fikiran untuk berfikir mencipta bagi kebaikan sejagat..kenapa nak salahkan facebook?? kalau nak bagitau hal dosa dan pahala...Tuhankah kita yang berani menentukan??kalau nak tegur katakan "WANITA JANGAN MENDEDAHKAN AURAT NANTI BERDOSA" kan senang cakap ja macam tu...tak perlu selindung dgn contoh gambar orang dah berbaju tu...itu mengaibkan orang dan orang yang mengaibkan itu kan juga berdosa...Kalau nak berDiplomasi lagi cakap macam ni"WAHAI KAUM HAWA INGATLAH KAMU BAHAWA KITA TAK BOLEH LETAK GAMBAR DALAM FACEBOOK"TAPI LETAKLAH DALAM YOUTUBE YANG LAGI CANGGIH PENDEDAHANNYA"NAPA YOUTUBE TAK BERDOSA YA???

Anonymous said...

Salam, anon di atas. sebelum komen mngikut hawa nafsu... sila baca artikel 'pengumuman: penarikan semula video' dan baca pandangan uzar tu. ko tu blaja takat mana skang? dah abih kaji usul feqah sume ka belom? ssh btul nak mnerima kbenaran kalu dah tekena kat batang idung sniri. nauzubillah... bwk2 la bertaubat sbelom tlambat.

Anonymous said...

yup...setuju ngan hamba ALLAH di ats....
jgn ska nk salahkan pihak len...
muhasabah diri dulu....

si petah berbicara on September 5, 2010 at 1:26 PM said...

kenapa video tu dah tak dapat play??
nak tengok..

Anonymous said...

dosa & pahala kat tgn tuhan......bila mati baru tahu aibkan org tu apa hukumnya....

apa pun gambar video tu tetap kategori aibkan org...suka ke tak suka itu hukumnya....

kebanyakan org yg menasihati sekarang ni lebih kepada 'mengumpat' sesetengah ja yg boleh di pakai yg lain lebih sudu dari kuah...ilmu tak seberapa becakap pom pang pom pang

*muhasabah diri dulu sebelum menasihati org*

salafus-sholih on September 16, 2010 at 5:19 PM said...

Sesiapa yang ingin memberi komen mengenai isu 'pengaiban', diminta untuk membaca pandangan Ustaz Zaharuddin di sini terlebih dahulu. http://salafus-sholih.blogspot.com/2010/08/pengumuman.html. Harap sangat tiada lagi perbincangan dibuat mengenai isu ini lagi. Sekian, harap maklum.

Anonymous said...

alamak . private la pulak .

Anonymous said...

salam.saya nie xmahir sngt dlm bdang it. cuma ap yg sy ingin kongsi ialah keikhlasan hati seseorang.ikhlas nie xdpt dibuat buat n ia lahir dri hati yg mulia. jika seseorang itu mempunyai hati yg ikhlas dlm ape jua bidang.isyaAllah akan turuti dia jalan Allah. dan perkara2 seperti ini xakan berlaku lgi..sama2 lah kita berdakwah untuk melahirkan hati yg ikhlas.InsyaAllah Allah yg maha pemurah lgi maha penyayang akn mengurniakan keikhlasan dlm hati kita.

Anonymous said...

private kn gmbr pon x boleh ke???

salafus-sholih on September 30, 2010 at 10:31 AM said...

Terima kasih kepada anonymous yg bagi pndangan. Berkenaan private gambar, merupakan langkah yg baik tetapi sekadar mengurangkan risiko sahaja. Empunya badan yang dapat melihat gambar private tersebut masih boleh save gambar2 tersebut ke dalam komputer dan disebarkan kemudian. Jika mampu, singkirkan sahaja gambar2 yg mendedah aurat. Wallahualam

Anonymous said...

sebenar nya facebook open... sungguh luar biasa..

Ina Affandy on October 3, 2010 at 4:21 PM said...

mcm mana nak hendak liat ni video....

Ilyana Z Fauzy on October 4, 2010 at 2:01 PM said...

I can't c the video... :~(

abenz said...

salam...kini sy tidak dpt melihat video ini...seperti telah d removekn..jika masih simpan video ini...boleh x d share atau d sendkn pd email sy.... e_peace87@yahoo.com

Anonymous said...

salam , jika kte meletak gmba kte d fb dgn memekai tudong labuh pon ta bole ke ??? arap blz !

Anonymous said...

ada alternatif lain...

tegok video tu kt sini http://www.youtube.com/watch?v=-732Vf9L55A

Anonymous said...

alaa .... private la pulak .

Anonymous said...

pada saya apa yg saudara buat tu betul.kalau saudara dikatakan mengaibkan org lain saya kira itu juga tidak salah...masalah dgn masyarakat kita sekarang ialah "aib tak bertempat"...tp jika itu yang perlu dilakukan kerana kebaikan , saya setuju.apa2 pun masyarakat (termasuk diri saya sendiri mudah lupa dan lalai)...

todd said...

salam...

nk suggest stu bnda kt sini... niat dh bgus utk berdakwah amar makruf, nahi mungkar...

tp cara 2 yg xkne... xelok klo dlm dakwah 2 kita dok tunjuk yg negatif je... 2 xkne, ni xkne... cth: if u do this, u go to hell n the society as well...

cuba tunjukkn yg positif lak... cth nye pe insentif utk org2 amalkn gaya hidup islam... pahala 2 dh konpem tp cmne lak ngn tangible results... positive results that people can see n feel in immediate terms... the people only wants to see the good things not the bad ones...

dlm dakwah pn de unsur2 marketing... kita nk promote idealogi islam as the way of life... in marketing terms, even though the idea is good but the marketing is terrible xkemana gk...

skrg ni islam mmg kne bantai kaw2 kt barat psl our marketing of the idea is terrible plus the misinformation spread by their media makes it even worse... people are misinformed of what islam is... they think that islam is the harbinger of doom... therefore we have to change our approach... think of a new marketing strategy to spread islam... repackage the idea...

owka on October 6, 2010 at 6:49 PM said...

minx izin share...
suda sewajarnya anda berbuat demikian..

Anonymous said...

tq for sharing.. hehehe... dosa xsemestinya di fecebook..

saya nak berubah said...

alaa..nk tgk video...

Anonymous said...

Kelakar kan manusia ni. Buat dosa, tak tahu lak malu ngan Allah. Tapi pandai pulak bercakap tentang aib diri kat sini. Double standard? Kalau malu, jangan buat. Orang tegur suruh belajar. Hujah zaman sekarang yang standard untuk menghalalkan yang batil: 'Manusia bukan tuhan, jangan pandai2 nak jatuh hukum.' Kalau tak nak orang lain menghukum, apa kata kita semua belajar semula hukum-hukum Allah, terima kesalahan kita, nilai / hukum diri sendiri, bertaubat, dan cuba nasihat orang2 lain pulak. Yang haram tetap haram, so tak payahlah nak cakap pasal 'kenapa perlu mengaibkan orang'. Biar malu di mata orang, jangan malu di pandangan Allah. Tak malu betul manusia ni...

Nur Akhmalina said...

Manusia memang macam ni , sukar menerima kelemahan diri sebab sifat ego mereka . Apa yang tuan blog ni cuba sampaikan ada benarnya . Sepatutnya sebagai kaum hawa , kita berasa segan apabila ditegur kaum adam tentang aurat kita . Tapi , cuba ambil yang POSITIF dan fahamkan apa yang cuba tuan blog sampaikan . Niat dia baik mahu mengingatkan kita . Terima kasih tuan blog , saya insaf ..

Anonymous said...

ana ijin copy video dan artikelnya ya akhi..Jazakallah Khaeran

salafus-sholih on October 27, 2010 at 1:30 AM said...

erm. bagaimana mahu copy? video ini ditarik buat sementara waktu la =)

Anonymous said...

TAHNIAH...SEMOGA ALLAH MERAHMATI USAHA ANDA. JANGAN PEDULI KATA-KATA ORANG YANG MASIH LAGI CUBA UNTUK MEMBELA DAN MEMBERI RUANG KEPADA MEREKA YANG TERJEBAK DENGAN DOSA-DOSA UNTUK MENAFIKAN PENDEKATAN DAKWAH ANDA.
TERUSKAN USAHA ANDA. KAMI MENYOKONG PENUH USAHA DAKWAH ANDA INI. ALLAHU AKBAR....ALLAHU AKBAR...ALLAHU AKBAR.

Anonymous said...

Assalammualaikum semua!Saya sangat menyokong atas apa saja usaha yang membawa kebaikan untuk kita semua.Apa yang di paparkan adalah untuk peringatan dan kesedaran...Yang baik jadikan teladan,,yang buruk jadikan sempadan!Renung-renungkan..

NS said...

aku sokong..

utamakan malu kat ALLAH tuuu..

apela korg ni..

Anonymous said...

setuju!malu sekarang lebih elok drpd malu di hadapan ALLAH di akhirat kelak....orang tegur supaya berubah....sudah banyak nasihat2 disebarkan mengenai ini...tapi still xberubah....atas sebab sayang saudara sesama ISLAM,mungkin ini berjaya mendorong seseorang individu utk muhasabah diri?serta dapat berubah ke arah yang lebih baik....jadi jangan terlalu fanatik mempertikai soal aib....siapa tahu ,mungkin lebih banyak individu yg tergerak hati utk berubah melalui cara ini~

abc on November 3, 2010 at 12:43 PM said...

HMM TK TAU la nk kata apa.. btol lah tu.. islam awal2 dulu asing, nanti akn kmbli asing. smoga kita dpt brda dlm golongn yg asing itu. apa2 pun, Allah yg mngetahui sglanya. mgkin yg bikin vdeo ni tk terfikir psl mengaibkan org dlm vdeo tu.. niat beliau cuma nk bgtau ttg dosa yg kita dh buat mlalui account kita, tk kira la fb ke, myspace ke, twitter ke, whatsoever. takkan lh beliau sngaja nk malukan kaum islam sndiri kan.. korang ni kalau time orang lain terbuat salah sket cepat je tengok. salah sendiri siapa mau nengok? nak suruh Allah je tengok dosa kau hari2? hmm tak kesahlah tu. yg pnting kpd yg bikin vdeo tu, bsabarlh, mgkn ada pihak lain yg hntr private msg kat anda caci maki hamun anda, kami yg mbaca blog anda ni tk tau, tp akan sntiasa ada yg tahu. kita semua tahu tu. so sabar jelah ye. Alahhh kiamat pun dah tk lama lagi dahhh. Sabar mnunggu hari kiamat.

Bertaubatlah..... said...

Kembalilah kepada ajaran Islam yg sebenar wahai saudara dan saudariku sekalian.... Sesungguhnya setiap apa yg kita lakukan akan diminta pertanggungjawabannya... Usahlah terpedaya dgn konspirasi yahudi dll, jgnlah mengikut hawa nafsu... Sesungguhnya setiap perkara yang ada dlm Islam itu lebih indah jika ingin dibandingkan dgn perkara-perkara yg berbau hanyir keduniaan. Tidaklah dunia itu kecuali tempat permainan yg sia2 kecuali bg mereka yg berjaya menjadikan dunia itu sbg ladang akhirat....

Nor Lyana on November 13, 2010 at 7:57 PM said...

saya xdpt tgk video tu nape? blh tlg saya x.dia kata private

Anonymous said...

fb membazir masa :)
melalaikan..dan sesungguh nya sebarg benda yg melalaikan adalah haram :)

kalau dgr music x igt Allah pun dah kira lalai taw
so, fikir2 kan lah
wallahualam :)

Anonymous said...

assalamualaikum wbt,
takutilah Allah dlm perkare solat,takutilah Allah dlm perkare solat.:) sesungguhnye hakikat solat itu dpt mencegah perkara yg mungkar..(maaf,lari dr tajuk,hee) papepun, sesungguhnya,FB mmg membuang mse n melalaikan,TPI mendtgkan pahala klau kita tau menggunakannya dgn niat menyampaikan yg haq.

kite sentiase dberi 2 piihan,baik n buruk,so pandai2lah memilih jln hidup yg bermoral n beragame,krn hidup ini hanyelah sementare,tiade yg kekal kecuali Allah swt!

sesungguhnye,kejayaan hanye dlm agame,taat perintah Allah swt,dgn care Rasulullah saw.
salam kemaafan.

Anonymous said...

(sambungan dr yg atas :p)
"dan tetap tekunlah kamu dlm memberi peringatan,kerane SESUNGGUHNYE PERINGATAN ITU MEMBERI FAEDAH KEPADE ORNG2 YG BERIMAN" az-Zariat:55

"kamu(wahai ummat Muhammad) adelah sebaik2 umat yg dlahirkan utk ummat manusia(krn) kamu menyeru manusia membuat kebaikan n melarang dr kemungkaran serte kamu beriman kpd Allah swt" Ali-Imran:110

utk tuan blog'jln salafus soleh': jgnlah anda merase sedey n jauh hati dgn segale ne- comments krn msih ramai yg mengalu2kan perjuangan anda.(Rasulullah saw n sahabat2, Allah swt uji lebih teruk lg dr kite,so byk2 la besabar).InsyaAllah,maybe in future,tegurlah dgn perasaan kasih syg n belas kasihan,semate2 krn Allah swt. Pasha solafus soleh!gambate neh!!:)

Bila waktu telah terhenti,teman sejati hanyela amal..
-binti mustaffa kamal-

Anonymous said...

salam. admin, thanks so much. you dont know how much this means to me. please continue your da'awa work, hanya Allah jua dapat membalasnya. saya doakan kesejahteraan admin, dunia dan akhirat. walaupun saya lihat ramai juga pengkritik, tapi kuatkan hati anda untuk menegakkan agama-Nya. saya menyokong sepenuhnya usaha anda.

Anonymous said...

post 46,

terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata tak leh nak tarik balik pon. kalo anta tuh sudah habis mengaji alquran, benar2 kah anta telah paham ape yang disampaikan didalam Alquran tersebut. sekarang ini ramai sahaja yang belajar agama namun tidak paham langsung apa yang diajarkan. Paham yang bagaimana kita nak capai? paham lah dengan hati. Bak kata pepatah melayu yang saya tak setuju, ikut kata rasa binasa, ikut kata hati mati, sepatutnya ikut kata dunia, binasa, iut kata nafsu, lesu ikut lah kata hati kerana disitu lah kata sebenar2nya namun kata hati mana yang boleh diikut? hati yang bersih lah jawab nya. Rasullullah meletak kan aqidah terlebih dahulu didalam hati para sahabat baru disampaikan seruan ibadah kepada mereka, percaya kepada kata2nya dan percaya kepada kitabullah. Baru lah amal2 ibadah diserapkan. saya insan yang lemah lagi dalam ilmu tetai perkara begini tak boleh dipandang enteng kerana ramai sudah golongan ini wujud di dunia, ramai berkata ia aku sudah belajar agama tetapi kemana agama itu boleh membawa mereka

Anonymous said...

salam...
video masih private ye?

Anonymous said...

sngat t'kjut lepas tgok benda ni..sy memang x sangka langsung..syukur sy tahu lbeh awal..lau x.. x t'tnggung la dosa ini..good job..continue ur good work..insafkan lbeh ramai orang macam sy ni

Anonymous said...

salam.
knp xbleh tgk video tu?

salafus-sholih on January 1, 2011 at 9:48 PM said...

Insyaallah... dalam proses menyiapkannya.

nadia.mustafa0206 on January 3, 2011 at 9:10 AM said...

minta izin download untuk tujuan baik dan motivasi.

SYUNA Holdings ltd on January 11, 2011 at 10:50 AM said...

dengar kata,facebook akan dimansuhkan..ermm..papepun, sape2 yg b'minat nk buat side income, disini ader kerja sambilan..sila ke link ini..
http://syunaholdingsltd.webs.com/

Anonymous said...

Salam,x pe...jgn risau kpd pemilik blog ni..klu hati x ikhlas trime hkikt kebenrn,mmg mcm2 sengaje dsalahertikn...ala biaselh 2..yg pnting Allah s.w.t meredhai ape yg kte lakukn..manusie mmg kejm,tp Allah s.w.t x kejm..kte idup pun untk Allah,bkn utk mnusie...bnde2 mcm 2 lah yg ptut didedhkn,ape yg nk tkutkn,awk yg ltk gmbr awk kt fb,ble org gune gmbr awk,awk nk mrh plak,dh tau fb 2 mmg less privacy,mmg dh tau laman2 mcm 2 seng nk copy,dh nsib awk yg jd mangse nk wat cam ne?klu x awk mgkn org laen n klu x org laen, mgkn org pnye org laen..hakikt nye sme jek...tp yg slamatnye org yg x buat dose tabarrujlah...btul x?so i2lah pngajarnnye......apa dah...itupun x bleh tangkapkah?

Anonymous said...

salam
subhanallah...
terima kasih kerana mengingatkan insan yang terlupa dan terleka...
video ini telah membuka mata saya

Anonymous said...

salam..alhamdulillah.terima kasih kerana mnyedarkn sy.

syabas kerana "berkata benar walaupn pahit"

smoga Allah bukakn pintu hati rakan-rakan yang tak boleh terima mesej vdeo ni satu hari nanti. x susah pun delete gambar tu. :)

janganlah pertikaikan keikhlasan orang kalau tak boleh terima mesej vdeo ni ya. :) kepada pemilik blog, teruskan usaha anda. may Allah bless u.

Mahmud Bukhari on January 23, 2011 at 6:56 PM said...

Katakanlah: "Sesungguhnya aku berada di atas hujjah yang nyata (Al Quran) dari Tuhanku, sedang kamu mendustakannya. Tidak ada padaku apa (azab) yang kamu minta supaya disegerakan kedatangannya. Menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah. Dia menerangkan yang sebenarnya dan Dia Pemberi keputusan yang paling baik". (Al-An'aam: 57)

Anonymous said...

pompuan skang jahil.. tak elok pompuan senyum2 manje dlm gamba.. malu lah lelaki tgk.. pakai tudung tapi renung camera mcm nk ape je.. ngan mulut itiknye.. elok la buat vid mcm ni... itu pon bukan ramai yg berminat nk tgk.. sbb hati tu tertutup nk tgk menda betul... aku sebagai pompuan sndri pon malu tgk gamba kawan2 bertudung tapi posing mcm nk menggoda.. pastu nak show off yg dia tu fashionista.. heh!

ps: FB iluvislam pon dh byk kali post link pasal gamba wanita dlm FB ni...takde pon gamba2 cume artikel... takde gak yg bminat nk baca.. share link apetah lagi!... cara ni lah yg terbaik!!! bile dh buat mcm ni baru la nk heboh aibkan org.. aku tak cam sorang pon gadis2 dlm vid tu.. ekceli yg melatah tlebih ni bukan ade gamba dia dlm vid ni.. tp dia mmg suke nk show off gamba poyo dlm fb n tak mahu terima kebenaran... heh!

fendi on February 1, 2011 at 9:30 AM said...

saya tidaklah belajar mendalam bab2 agama tapi saya selalu menghadirkan diri ke majlis ilmu dan bergaul dgn org2 alim ulama, dlm majlis ilmu tersebut ada dikatakan beberapa keadaan yang dibenarkan syariat untuk membuka aib – sebagai mana dinyatakan oleh Al-Imam Al-Ghazali di dalam “Ihya’ Ulumiddin“ dan Al-Imam An-Nawawi di dalam “Riyadhus Solihin“ - iaitu :

1 – Mengadu mengenai kezaliman seseorang .
2 – Sebagai cara untuk mengubah kemungkaran dan MENASIHATI SESEORANG MEMBUAT DOSA .
3 – Untuk memohon fatwa mengenai sesuatu hukum dan permasalahan .
4 – Menyelamatkan orang-orang Islam daripada kejahatan seseorang dan menasihati mereka .
5 – Membongkar penyelewengan seseorang yang melakukan kefasiqkan dan bid’ah secara terang-terangan .
6 – Untuk lebih memudahkan pengenalan

Anonymous said...

As salam, kepada anonymous yang tak puas hati terhadap video di atas. Come on la, cuba la makan saman sikit bab-bab agama ni. Atau sendiri terasa dengan gambar-gambar yang dipaparkan di atas? Niat menegur pun sebab kita perihatin sesama kita. Saya pun dah delete gambar-gambar yang expose aurah. Aataupun kalau saudari-saudari berat sangat nak delete gambar, why don't you guys change your privacy settings. As simple as that. Saya ni remaja juga, tapi betul la, dapat apa pun expose gambar-gambar macamtu. its useless!

alfablue7 on February 17, 2011 at 1:32 AM said...

aku tak percaya baca komen2 yg berbunyi jahil seperti "x ghairah pon tgk perempuan x tutop aurat jd knp mereka perlu tut" and "takde dlm al-quran psl ppuan kna melabuhkn tudung". Ya tuhan dh akhir zaman sgt dh ni. aku pon x ttop aurat, tudong atas dada jgk. Ya tuhan aku pohon Kau bg la aku hidayah..

alfablue7 on February 17, 2011 at 1:35 AM said...

lagi satu, biar la tuan blog ni nk dpt duit dr nuffnang pon!!!! HALAL kot!!!!!

Anonymous said...

usaha saudara ini untuk menegakkan akidah Islam di muka bumi cukup bermakna. Ya, sesetengah mungkin tidak dapat menerima pendekatan ini dengan alasan terlalu liberal atau (mengaibkan??? kalau sudah tahu mengapa tidak lagi mahu berbuat sesuatu??) atau sebagainya namun mereka harus menyedari akan kewujudan dan segala usaha saudara sebagai seorang muslim. Dan mereka harus bertanya kepada diri mereka sendiri, saudara sudah melakukan kewajipan sebagai orang Islam, mereka bagaimana?
(Tepuk dada tanya selera)

Anonymous said...

bru jewp trbka stu acc fb seowg gdis y hnya berbikini..........rasa malu,na marah n mcm2 ag ad dlm dri...ini la tnda kiamat suda dekat.....subhanallah

Anonymous said...

Bagi yang suka komen, anggaplah mesej ini dari Tuhanmu... untuk peringatan kepada kita yang sering lalai..

Memang apa yang disampaikan benar.

Anonymous said...

Ya Allah.....Bnyk sangat dosa2ku di bumi ni Ya Allah..aku bnyk mlakukan zina...tidak menutup aurat....ya Allah...AMPUNKANLAH DOSA2KU..

GURL

Anonymous said...

x pe..teruskan perjuangan..aib ke x..kamu da kabur2kan muka dia..kira ok la..tu..ad je jahil x tau labuhkan tudung paras mana..elok la buat cmnie..biar terbuka hati...hehe jangan pedulikan pandangan manusia..pedulikan pandangan Allah...kalau x buat cmnie nak harapkan siapa yang tegur lagi..x gtu..nasihat berhikmah pun dorg pndg serong2..ckp straight jela terus...lg senang...Asalkan niat kerana Allah...Allah pasti merahmati kalian..

JayJay said...

mmg terbaik la wat vid cmni. syabas! :D
gul sbnarnya ska upload pic lam fb sbb suka bla ada yg komen 'comelnya awk..', 'nice pic...', 'cutenya yunk!' dan plbagai lagi jnis komen yg bleh watkn mreka rsa cntik dngn rupa paras n bntuk bdn yg mreka miliki skang ini.. tmbah2 lagi bla laki yg komen.. :))

Anonymous said...

salam...terima ksih diats pengkongsian diatas...alhamdullilah,sya sdah mla delete gambar di FB...

zahidana on March 31, 2011 at 7:21 PM said...
This comment has been removed by the author.
zahidana on March 31, 2011 at 7:23 PM said...

Wah hebat juga blog ni ya.. dkt sejuta dah... ttg facebook berhati-hatilah terutamanya anak remaja yang masih mencari-cari.. tambahkan ilmu, sebarkan dakwah melalui facebook. gunakan dgn sebaiknya. ingatlah Allah memerhati apa yang anda lakukan...

http://rahsiarezeki.wordpress.com

Anonymous said...

Speechless....tak tau nak cakap apa...

aziah firdaus on April 14, 2011 at 2:55 PM said...

subhanaAllah..tp..kalau kiter private gmbr then ltak gmbr kartoon cmner ek??

Anonymous said...

terima kasih banyak.manusia kan sll slupa.so,sama2 kita saling pesan bpesan antara satu sama lain.tq.

Agus on May 11, 2011 at 11:04 AM said...

Mampir nich...
menarik sekali blog anda, dan saya sangat suka..
Salam....
oh ya ada sedikit info nich tentang bibit jabon dan kayu jabon semoga bermanfaat...

sinar ilahi said...

salam...menarik . hmm . dalam berdakwah.mmg byk ujiannya . teruskan niat sucimu salafus sholih ! semoga perjuanganmu dirahmati Allah.


P/s:spe yg buka blog nyh,cubela baca @ tonton dgn mata hati..bukn dgn perasaan amarah..jika ada yg dtegur trkena btg hdg sndri..bukalah pntu hati utk berubah..insyaallah Allah pasti bantu...

menuju jalan hidayah on June 24, 2011 at 8:39 PM said...

asalamualaikum soal kritik mengkritik ini tak heran langsung apa pun cara yg penting amal mahruf nahi mungkar zaman rasulullah usahanya pun tak disenangi oleh orang kafir apa lagi zaman sekarang islam yang tak suka macam macam kritkan saya tetap sokong usaha ini

Megat Marwan b Megat Nizar on July 19, 2011 at 4:47 PM said...

Teruskan usaha sahabat...moga Allah bersama mu...

Anonymous said...

assalamualaikum...
sy seorang pelajar lelaki berumur 16 thun..sememangnye sy ada kawan2 yg sebegini..bkn nk kate ape..kalo anda sume bijak mggunakan facebook gambar anda setkanlah sebagai privacy...dan biarkan ianya hanya boleh dilihat oleh org yg halal bg diri anda shj...bg yg mengutuk..bukalah pintu hati anda..jgn komen ikut amarah hati je...kadang2 kite kene fikir gak..ade bende yg kite seorang je kene faham dan ade bende kite kene same2 faham...kalo sume asyik salahkan org laen mcm mane bende ni nk selesai...igt!!..kite bknnye sempurna pon...lg satu kalo anda yg menentang org yg berdakwah ini maka samalah seperti anda menentang syariat allah...mmg laa gamba yg ditunjukkan agak jelas menunjukkan identiti..tetapi..itu mungkin kekhilafan yg tidak disengajakan..niat baiknye tk kan itu pon nk dipersoalkan??..kalo bkn creator ni yg wat video ni utk sedarkan anda..sape lg yg mahu menegur anda?? atau anda nk tggu seseorang dtg depan anda pastu tegur secare face to face..?? think it wisely..mungkin dsbbkan sy seorang budak berumur 16 tahun yg anda rase tk layak menegur..tp sy ckp ni berdasarkan ape yg dapat sy fikirkan rasional..tk tahulah bg anda yg sudah dewasa...sekian..

Santri T.P.I.N.I on October 6, 2011 at 1:54 PM said...

salam ziarah...mohon izin share video dalam entri ni. syukran

nur shahirah said...

sy s'bagai kaum hawa juga ada rasa b'tanggungjwb dgn masalah begini...sebarkanlah video DOSA 24 JAM D FB dgn semua org..insyaallah mereka akan sedar..sekian.-GG-

Anonymous said...

Anon 38..terase ker.....bagus admin blog..berkata benarlah walaupun pahit...........Allahuakbar

Anonymous said...

nk berdakwah tu bole..tp niat xmenghalalkn cara..
dr dok ambik gamba2 org tnpa kebenaran..better lg amik gamba dr katun..

kalo xreti lukis xpe..byk je katun2 skrg yg xtunjuk contoh baik..pkai tudung pon nmpk bonjol2..rajin2 selidik,jgn amik jln mudah gune gmba org len..

pd yg dok berfikiran camni "Kepada mereka yang gambar2 nya telah dijadikan contoh dalam video tersebut, janganlah cepat melatah hendaknya"..
ckp mmg mudah..tp kalo gamba kamu pon masuk dlm ni,for sure melatah..

xkene diri sndri mmg senang ckp ye x..

ape2 pon..niat xmenghalalkn cara..
curi harta dari org kaye bg pd org miskin pon ttp curi jugak..renung2 kn la..

Anonymous said...

terima kasih tuan blogger.. fb ni sbnrny lebih banyk buruk dri baik.. demi kebahgiaan diri sndiri dan maruah, lebih baik xyah bfacebook pn, kbnykn dlm dunia fb ni palsu.. pujian, snjungan, etc etc... marilah kita smua btakwa kpd Allah S.W.T. dgn sbnr'2nya.. Demi masa, sesungguhnya manusia dlm kerugian'

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

jalan salafus sholih Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Deluxe Templates