Wednesday, September 15, 2010

Jahiliyah moden

Posted by salafus-sholih at 11:10 PM
Rasulullah SAW diutuskan oleh Allah di tengah-tengah antara masyarakat jahiliyah arab. Baginda berjaya membuang sedikit demi sedikit perangai jahiliyah mereka sehingga membentuk masyarakat berakhlak terpuji. Namun perasankah anda, masyarakat kita kini mewujudkan kembali perangai jahiliyah mereka dulu. Apakah persamaan masyarakat kita kini dengan mereka? Saksikan video ini.







48 comments on "Jahiliyah moden"

Anonymous said...

insaf skijap pas tgk video ni...

pelangi88 said...

..alangkah indahnya jika keinsafan itu adalah makanan rutin hidup ini..

salafus-sholih on July 25, 2010 at 8:26 PM said...

betul tu. harap sangat kita insaf terus. istiqamahlah dalam melakukan perubahan =)

Anonymous said...

salam wbt. saya sungguh teruja dgn semangat pemilik blog dan video, mujahid muda, berusaha menjernihkan iman dan islam generasi muda malaysia.alhamdulilah.iAllah, ada hati pasti terusik dgn teguran halus ini.NAMUN, di sudut hati muda,lembut dan basah milik gadis2 yg ingin kita dekati ini, pasti tercalit sedikit pilu apabila gambar mereka tercolet di video yg bakal meliar di alam maya. mungkin benar, niatkan utk membetulkan, namun cara mungkin boleh dihaluskan lagi, kerana ingatlah, dakwah itu IAlah lebih bermakna tanpa mengguris mana2 pihak.

CHEKSUE said...

JELEKNYA XBLE BUKA VIDEONYA....PRIVATE LAK...

am1403 on August 17, 2010 at 2:03 PM said...

assalamualaikum
asal xleh bukak video nie?
bleh x tolong beri penerangan tentang masalah couple sekrang?
hukumny haramkn.

fizah3309 on August 17, 2010 at 5:12 PM said...

kenape sy xleh tgk video kat sini? ape maksud ni "this a private video, please make sure you accept the sender's friend request'? semua video kat sini xleh tgk..
tapi video "dosa 24 jam di facebook" tgk kat facebook leh plak...knp ye?

Anonymous said...

mnta public kn video ni..
xdpt tgk la..
nk share d fb

Anonymous said...

kata nk berdakwah..tp buat private video pulak..apa daa...

bbpink_90 on August 18, 2010 at 10:16 PM said...

nk tg0k please !!

Anonymous said...

tak dpt tgok lah video ne . kasi share waa .

Anonymous said...

nak tgok jugak..ermm..

Eyra said...

kenapa video ini di 'privatekan'??? kami yang begitu teruja ingin mentransformasikan diri berasa sedikit terganggu dengan video yang saudara private kan... apa motifnya??? adakah kerana kedekut ilmu yang bermanfaat? wallahualam
maafkan sy...niat di hati sekadar ingin bertanya.. sy sebagai seorang remaja ingin share video-video yang bermanfaat di facebook sekadar sebagai peringatan... pahala saudara juga akan berlipatganda... whatever it is.. congrats to u ... u r an inspiration for teenagers now.. keep it up!

salafus-sholih on September 6, 2010 at 12:11 AM said...

salam. video ini diprivatekan buat sementara waktu atas alasan menjaga sensitiviti sesetengah pihak. Insyaallah dalam masa terdekat akan disiarkan semula setelah membuat sedikit pindaan.

jaime jo on September 18, 2010 at 12:38 PM said...

nice job.jazakallah khair

Mamat said...

klu ak xksah pn klu gmbr ak ade dalam video nie asalkan gmbr muka tu diblurkan...yg prasan gmbr korang ade dalam video nie xpyhla nak melenting. InysaAllah, korang akn dpt gk pahala jika org yg tgk video nie berubah & korang sndri pn berubah.

Klu xnk gmbr korang ade dlm video nie..jaga pemakain korang...

NuriN said...

Alhamdulillah.. dapat tgok.. :)
Menginsafkan.. hu3..

The Office Mice on September 27, 2010 at 4:35 PM said...

setahu sy yg ilmu agama x setinggi saudare, kite ni sbnrnye xblh nk aibkan org dgn cara ape sekali pon.. sy sentiase berpegang pd kata2, niat x menghalalkan cara.. walaupon ia memberikan pengajran pd org lain, tp adilkah pd org yg di jdkn contoh itu? bukan nk melenting, just, niat x menghalalkan cara.. mneghukum biar dgn cara allah, bkn cara manuasia.. waulahualam..

salafus-sholih on September 27, 2010 at 4:59 PM said...

Ya, kita sama2 tak punye ilmu agama yg tinggi. Sebab tu kita perlu rujuk yang lebih arif. Jadi saudara/i boleh baca pandangan ustaz zaharuddin di sini, http://salafus-sholih.blogspot.com/2010/08/pengumuman.html. Mungkin saudara/i tersilap paham mengenai definisi pengaiban yang sebenar atau berasa janggal dengan kaedah penyampaian yang cukup asing ini. Wallahualam

Anonymous said...

maaf klu sy juga tergolong daripada jahiliah moden tp sy igin juga bertanya.
menatapkan mahupon memaparkn diri dihalayak rami dgn mempamerkan kecantikkan yg dikurniakan dgn keadaan sederhana juga dikira jahiliah ke?
mcm mn lak tuntukan lumrah seorang gadis yg selalu igin kelihatan cantik dan tuntutan seorang nafsu lelaki yg igin melihat sesuatu yg cntik.cantik itu indah,indah itu menenagkan.knp kita harus meyembuyikkan keindahan yg dikurniakan.bg sy apa sahaja yg kita mahu lakukan haruslah bersederhana dari segi apa pon.jgn terlalu menunjuk jari kpd sesiapa tp meyedari diri dn menunjuk mahupon megajar org dgn adap tertip yg paling baik sekali.sepertimana nabi kita lakukan.
maaf jika sy ni juga tergolong daripada jahilian moden anda juka ade salah silap perbetulkanlah sy.

Anonymous said...

manusia lebih malu dengan manusia berbanding malu dengan Allah..xperlu ubah admin..saya sokong kalau xditutup muka mereka..dengan ini orang ramai lebih berminat nak tgk maka terus menarik lebih banyak perhatian dalam hal ini. sekian

Zack Goodies on September 29, 2010 at 2:11 AM said...

bukan salah teknologi...
tp diri sendiri...
kite seharus nye sedar yg facebook tu agenda yahudi...
tp Islam xsuruh kite mundur diri..
gune teknologi untuk manfaat diri...

Mark Zuckerberg kaya raya...
Facebook jadik kegemaran seluruh dunia...
yahudi adalah mak bapak dia...
dia plak katenye xde agama...
kite yg Islam xsalah kalo nk gune..
tp biar berpada-pada....

Anonymous said...

saya sangat suka video ni :)
saya sokong..teruskan usaha dalam berdakwah..

Anonymous said...

orang jahilliyah tu, perempuan sahaja ka? saya insaf menonton sehingga topik teknologi dikeluarkan dan seperti nak mewar-warkan hanya wanita saja pelakunya dan hanya melakukan dosa. seeloknya, tell the truth and the whole truth..

Anonymous said...

..dan tak seharusnya nak mengaibkan mana pihak..

ciKeju on October 3, 2010 at 7:47 PM said...

video yang bagus

Anonymous said...

video ini menggambarkan wanita islam modern skrg adalah wanita jahilliah dan menyarankan semua wanita duduk dirumah dan hindari diri dr teknologi modernisasi.kaum lelaki tidak tahu kah kebanyakan wanita sekarang byk menyumbang kepada ekonomi negara dah juga ekonomi rumah tangga .malah kebanyakan wanita sekarang mempunyai status kewangan melebihi kaum lelaki kerana kaum lelaki skrg lemah dah tidak mampu menjana sumber pendapatan mencukupi untuk keluarga mereka yang memaksa isteri untuk keluar bekerja utk mencari pendapatan.yg byk ada kat pusat serenti esp org melayu kita. walau sebaik mana seseorg wanita itu menutupi segala tubuh dan wajahnya, syaitan sentiasa cuba menggoda kaum adam dan hawa untuk melakukan maksiat.kesalahan janganlah diletakkan pada kaum wanita sahaja, dan lelaki adalah mangsa kepada wanita2 jahiliah modern ini. kaum lelaki sepatutnya lihat pada diri sendiri, kawal nafsu mereka dan tidak menyalahkan wanita shj.

Anonymous said...

sekadar berkongsi dgn anonymous yg mempersoalkan kewajaran fokus hanya kepada perempuan. Akal saya mengatakan ya, mengapa perempuan? Tetapi bukankah Allah pemilik segala rahsia-rahsia itu. Sudah tentu ada hikmah disebalik fokus ini. Sebetulnya tidak wajar kita mempersoalkan Allah. Lebih baiknya kita mempersoalkan kewajaran tindakan kita. Takut2 apa yg kita lakukan tidak mendapat keredhaan Allah. Wallahua'lam

Anonymous said...

tak usahlah cepat melenting krna bg sy video ini ditujukan tidak lebih hanya untuk menimbulkan kesedaran. Bukankah Allah Maha Mengetahui dan di Padang Mahsyar kelak segala yg kita lakukan di dunia akan dipertontonkan. Bolehkah di depan Maha Pencipta kita akan mempersoalkannya? Perasaan marah ketika itu hanyalah kpd diri sendiri dan rasa menyesal usahlah dipersoal lagi. Jadi jagalah akhlak dan perlakuan berlandaskan hukum agama. Jazakallah khair..

wanie said...

sekadar untuk kesedaran, bukan nak aibkan orang lain..kalau tak, sampai bila pun mungkin kita tak sedar apa yang kita buat tu salah. teguran boleh mengubah kita, hanya nak terima atau tidak. kalau tak terasa, kite tak kan rasa yang kita ni salah.

Anonymous said...

kpd anonymous yg nmpknya sprti mnyokong wanita...anda seolah2 tlh mggambarkn anda ni seorang wanita....sory but yes...i do not support u...though sy ni wanita..sy x kata wanita x brsalah...kaji shj ayat dlm al-quran yg mnyatakn kebanyakan penghuni neraka dmonopoli oleh wanita..agak2 lh kn ,kita ni trgolong x??????

Anonymous said...

apa- apa pun kita kena balik kepada hukum, semua suruhan dan larangan ada hikmah disebaliknya.jgnlah kita suka bercakap sehingga tergelincir akidah kita,wallahualam

Anonymous said...

salam
saya membaca setiap pandangan yang diberi, kesimpulannya jangan menunding jari menyalahkan orang lain, kan bagus kalau kita fikir cara untuk menyelesaikan permasalahan yang berlaku pada zaman kini. Sepatutnya kita umat manusia menjadi ahli pemikir bukan pengkritik. Ingat kembali asal usul kejadian manusia. Kenapa Allah menciptakan manusia? Manusia menjadi makhluk sebaik-sebaik kejadian kenapa? Tapi manusia ni mudah lupa. Lupa akan perjanjiannya dengan Allah. Allah menciptakan matahari, bulan , bintang, tumbuh-tumbuhan untuk sapa? Untuk manusia jugak supaya dapat hidup di muka bumi. Tapi yang membuat kerosakan keatas muka bumi serta pertumpahan darah sapa? bukan manusia?

Anonymous said...

How about we gives and take...kepada yang terasa dgn video nih...buat la video psl lelaki plak...khas untuk kaum lelaki jahiliyah...mungkin author ni tersalah lebih focus kepada sesuatu golongan sahaja...tapi maafkanlah die...niat die baik...kalo lelaki bole sembur depan-depan...habis kuat bertumbuk je...kalo pmpn nak nasihat kang kene hambur kata-kata makan dalam...nak hempuk dayus...itu la buat camni...bg saya la...bg penerima nasihat bersifat lah anda dengan sifat husnuzon...bersangka baiklah kepada yang menasihat...walau die seorang penjahat sekalipun...buang la ego...terima la apa jua nasihat walau apa pon niat disebaliknya selagi nasihat itu baik dan boleh dipertimbangkan oleh agama.

Anonymous said...

ada ksh abu hurairah ditugaskan menjaga gudang oleh Rasulullah SAW. Pada malam pertama datang seorang pencuri tetapi berjaya ditangkap abu hurairah. Bila dengar saja akan cerita sedih dari pencuri tu dan sebab ia mencuri. Dia pun dilepaskan. Bila dilaporkan kepada Rasulullah, baginda bersabda, "bohong akan dia". Malam kedua pun begitu. Sampai malam ketiga, pencuri itu kena tangkap, dan minta dilepaskan, tetapi abu hurairah tak nak lepaskan. Pencuri itu memberikan satu ayat kepada dia dan berkata, "Bila tuan hendak tidur bacalah ayat ini : (ayat kursi), maka tuan akan dipelihara oleh Allah, dan tiada syaitan akan berani mendekati tuan". Maka dia pun percaya dan pencuri tu lepas lagi. Kemudian Rasulullah sampai dan Abu hurairah pun ceritakan apa yang berlaku. Rasulullah bersabda "Sesungguhnya apa yang dikatakan itu benar, sungguh pun ia seorang pendusta". Abu Hurairah bertanya siapakah dia. Rasulullah menjawab, dia lah Syaitan!.
Sampaikanlah walaupun SEPOTONG AYAT

Mulia on October 7, 2010 at 8:42 PM said...

bagus video ni..mmg fesyen2 skrg ni boleh dikatakan sbg fesyen zaman jahilliyah..yg terasa tu mengaku je la kesilapan dan usaha supaya menjadi yg terbaik..kan elok berubah jadi yg lebih baik..takkan marah kut nak berubah jadi baik..sebenarnye syaitan tu goda wanita dan juga lelaki..masing2 kene sedar akan godaan ni. pompuan di goda untuk menunjukkan kecantikkan, lelaki digoda untuk melihat kecantikkan..tak salah mengkagumi kecantikkan, tapi siapalah kita untuk mencabar nafsu, lebih baik bersederhana. ape itu fesyen sederhana, tanye lah ustaz atau ustazah..allahhua'lam

Anonymous said...

ramai yg lalai dgn godaan dunia yg sementara ini.sedangkan di akhirat yg kekal abadi.ingatlah wahai wanita....kitalah yg paling ramai menghuni NERAKA....buatlah apa yg ALLAH TAALA perintahkan....

Anonymous said...

terima kasih kerana menyedarkan saya. Harap menjadi iktibar kpd semua muslimat.

Anonymous said...

Video ni baik untuk menyedarkan kaum wanita, namun begitu banyak faktor juga yang menyebabkan wanita jd begitu... patut dikupas segala faktor yang menyumbangkan kepada keadaan sebegini. Lebih baik video ni menyentuh jahiliyah moden secara holistik dan bukan sahaja kepada skop yg kecil. 'serba serbi tentang Wanita' sentiasa dijadikan alasan kepada kelemahan lelaki.

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt... sy sgt menggemari blog ini krn isi kandungannya yang menginsafkan dan menyedarkan. Namun, di sini saya berharap agar blog ini menjadi lebih universal. Maksudnya tidak memfokuskan kesalahan dan kekurangan wanita sahaja, sedangkan lelaki juga tidak lari drpd melakukan kesalahan. Apa kata kalau saudara juga membuat video untuk menyedarkan kaum Adam tentang peranan dan tggjwb mereka.
1. Misalnya menyentuh perihal aurat, mmg tdk dinafikan banyak wanita yg mendedahkan aurat, ttp sebenarnya lelaki juga sama mendedahkan aurat mereka misalnya ketika bermain bolasepak. Ramai yang memakai seluar pendek di atas lutut ketika bermain bolasepak. Kdg2 ad sesetengah yg bermain bola sampai tak sedar azan maghrib tlhpun berkumandang.
2. Banyak lelaki yang bergelar ayah,abang,suami,adik, etc tdk menjalankan tanggungjawab dgn baik. Kebanyakan menganggap remeh tugas mendidik anak dan isteri. Salah & silap mereka tidak ditegur seeloknya.
3. Ad juga lelaki yg pndg remeh psl kewajipan solat jumaat. Ramai yg pg lambat, dan bnyk jugak yg tak pg lgsg.
4. Zina dan anak haram takkan berlaku tanpa perempuan dan lelaki. Selain mengingatkan wanita bahana zina, lelaki juga perlu dingatkan tntg perkara ini. Isu buang anak kbnyakan berpunca dr sikap lepas tangan lelaki, walaupun tidak dinafikan perempuan juga bersalah. Tapi seolah2 kesalahan itu hy dipikul oleh kaum perempuan. Yang ditunding jari biasanya perempuan.
5. Sy pnh terfikir;kita asyik mempersoalkan kalo isteri tak tahu memasak, tapi pernahkah kita persoalkan kalau si suami mampu tak jadi imam solat bg keluarga?
Jd, sy amat berharap agar blog ini turut memperingatkan kaum Adam ttg kewajipan mereka & seterusnya mmbimbing mereka mjd pemimpin yg adil bg kaum Hawa. Isi blog ini cukup bernas dan amat saya gemari, dan sy berharap pemilik blog akan mengambil langkah untuk membuat video bg menyedarkan kami sebagai Kaum Adam.

salafus-sholih on October 10, 2010 at 3:36 AM said...

Salam, memang dalam perancangan untuk mengupas isu2 membabitkan lelaki. Insyaallah... akan berusaha ke arah itu. dan terima kasih atas cadangan semua =)

Anonymous said...

wasalam..perempuan kalo nk bersolek bkn x blh..cuma biarlah dirumah shj atau majlis tertutup yg tidak melibatkn lelaki..krn kecantikan anda bkn lah hak laki2 yg berada diluar utk melihat..dan antara tanggungjwb isteri ialah menghiaskn diri utk suami..jd bersoleklah masa itu..bkn dpn org lain..bersabarlah wahai kaum wanita..ikutilah apa yg tlh disyariatkn..patuhilah kpd ibu bapa dan suami..insyaAllah kamu akn msk syurga..krn Allah tlh mudahkn caranya..tp gara2 ikutkn nafsunya..tu yg ramai menjadi penghuni neraka..wallahu a'lam

Ghza said...

Bertaqwalah kita dgn sebenar2 taqwa, semoga kita semua dirahmati olehNya.
Pd pendapt peribadi sy mgnai topik ini, tak perlulah kita pergi jauh untk mrungkainya. Cukp dgn asas agama Islam yg kite plajri dari kecil lagi.
Menjalankan apa yg dperintahkan dan meninggalkan segala yg ditegah oleh Allah. InsyAllah selamt kita didunia dan akhirat. Tak perlulah kita berbalah mengenai apa yg sudah tentunya salah. siapa yg salah ttp salah tak kira kaum,bangsa mahupun jantina. Apabila kita bt salah atau berdosa segeralah kita meminta pengampunan dariNya. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun.
Mengnai video yg dikatakan hanya fokus dp satu jantina sahaj pula, bg sy sbnarnya saudara admin ini sayangkan kamu. sygkn perempuan2 diluar sana, sygkn ibunye,sygkan adik2 perempuannye. mengapa sy kata bgitu?
mungkin apabila beliau trdgar atau trbace ayat pd prmulaan video ini beliau takut kalau2 ibunya,adik-beradik perempuan, kwn2 permpuan dan perempuan2 seagama akn msuk neraka. Jd beliau ingatkan kepada kamu untuk kamu berubah.
Tidakkah kamu melihat dari pandangan positif?

Anonymous said...

salam..
aduhai..saya seorang perempuan dan penah mengalamii zaman jahililah...sy berterima kasih dengan video ini..kerna video ini membuatkan sy tersentak dari alpa dengan keseronokkan dunia...syukran jazillan..sy amat-amat berterima kasih, kerna kesedaran ini sy mula berubah dan sy mengharapkan keampunan dari Allah agar setiap dosa saya yang lepas di sebabkan terpesona dengan khayalan duniawi menyebabkan sy seolah2 seperti seorang wanita jahililah di zaman moden ini. syukran jazillan kepada pembuat video ini. Anda berjaya menyedarkan tentang kesilapan sy. Dan kini, jiwa sy hanya pada Yang Satu dan tidak pedulik tomahan dan ejekkan orang2 sekeliling saya di sebabkan perubahan saya..doakan sy istiqamah di atas perubahan saya..jiwa sy kini tenang...hati inginkan nikmat bermujahadah di jalan Allah dan ingin mengecapi kenikmatan cinta hanya untuk Kekasih Allah..Rasullah...doakan sy..syukran syukan jazillan.....kerna berjaya menyedarkan sy....doa kan sy tergolong di kalangan orang2 yang solehah...amin......salam

Anonymous said...

salam.

btul tu. stgh org lelaki mliht gmbr2 wanita ni. kita x tau ape yg laki tgk.

pngalaman saya sekelas dgn majoritinye lelaki, ramai antara mrka yg asyik mliht gmbr2 wanita di fb n laman siber lain.

rubi on May 6, 2011 at 3:16 PM said...

Blah2 that blah2 this... tunjukanlah cara dan contoh yg betul seorg muslim. seumur hidup ni saya x jumpa lagi gaya hidup yg sesuai dan mgikut hukum syarak. ajar dan tunjukan contoh utk hidup sebagai seorg muslim pada masa kini"simpan perempuan bawah katil?". ajar satu-satu. kita tiada pemimpin dan idola seorg muslim sejati. bagaimana masyarakat nk amalkan? jikalau tiada contoh di depan mata? sebab itu cara hidup islam musnah.bagi saya satu nama yg saya bleh contohi,(yg masih hidup dan berada bersama kita pada waktu kini)

qudwa on May 12, 2011 at 6:47 PM said...

tenqiu for the video...best..^^

ukhwah.fillah on January 25, 2012 at 12:00 PM said...

minta share ya? terimakasih

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

jalan salafus sholih Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Deluxe Templates