Saturday, October 23, 2010

Lelaki dan blue

Posted by salafus-sholih at 5:22 PM


Blue, suatu istilah yang tak perlu diperkenal lagi. Ianya cukup sinonim dengan kaum lelaki pada masa kini. Mereka tidak kira pelajar sekolah, kolej dan universiti, baik penganggur dan pekerja awam, kesemuanya pasti cukup mengenalinya.

Mereka yang terjebak bagaikan seorang penagih dadah. Sekali terpaut, jiwa bagai meronta-ronta untuk mengaut buat kali seterusnya. Jika dahulunya untuk mencari blue, mereka perlu meredah hiruk pikuk kota dan menyusuri jalan petaling. Tetapi sekarang tidak perlu lagi. Blue kini dapat diakses begitu mudah, hanya berada pada hujung jari mereka sahaja. Buatlah pencarian di mana-mana browser di internet, sekelip mata terpapar apa yang diingini. Tambah-tambah lagi dengan adanya telefon bimbit berkamera yang boleh memainkan video berresolusi 1024x768, mereka boleh saling bertukar-tukar informasi blue mengikut citarasa mereka dan boleh ditonton bila-bila masa sahaja. Dan yang paling penting adalah mereka tidak perlu lagi berdepan risiko dimaki hamun tauke jurujual VCD blue lagi!


Lelaki dan couple

Mereka yang terjebak dengan blue, pasti akan ber’couple’. Ini bukanlah suatu perkara yang memelikkan kerana bagi mereka, menonton blue sahaja tidak mencukupi. Menonton blue bagaikan menagih dadah seperti yang dikatakan sebelum ini. Pada mulanya mereka melihat gambar, kemudian menonton video, dan akhirnya sudah tiba masanya untuk mencari seseorang untuk dijadikan ‘kambing hitam’. Setelah berlaku declaration, maka bermulalah pemasangan strategi-strategi oleh mereka ini. Apabila mereka berdepan dengan couple mereka, mereka cuba mengimbas kembali aksi-aksi di dalam video blue yang ditonton tadi, cuma kali ini wataknya cuba dikaitkan dengan pasangannya itu. Dan sekali lagi, bayangan mereka ini masih belum memenuhi kehendak nafsu mereka lagi.

Pada zahirnya, kaum lelaki tampak seorang yang mengambil berat, sering bertanya khabar, memuji-muji kaum hawa supaya dapat meruntum jiwa mereka. Mereka akan berlakon watak ‘lelaki paling baik di dunia’ dan ianya memang terbukti berjaya. Tidak hairanlah apabila ditanya pada kebanyakan para wanita diluar sana, masing-masing mengaku memperoleh pasangan couple terbaik dan kononnya tiada lagi lelaki lain yang dapat menandingi pasangan mereka itu. Bagi lelaki tersebut, tidak kira gelaran ‘baik’ diperoleh atau tidak, mindset mereka memang sudah ditetapkan sejak awal-awal lagi dan misi mereka harus dicapai secepat mungkin. Mereka cuba mencuba sehingga apabila berjaya menguasai perasaan pasangan mereka, maka bertindaklah mereka! Setelah habis diperalat, dikatakan telah puas, maka ditinggallah kaum wanita yang malang tadi. Jika kaum wanita itu ‘bernasib baik’, sampailah mereka ke jinjang pelamin walaupon telah dipalit dengan aksi-aksi yang menjijikan tadi . Dan kita pula terpedaya dengan 'kebahagian' pasangan couple itu.


Jaga pandangan

Menjadi lumrah, antara kaum adam dan hawa saling menegur. Kaum adam kini cukup prihatin dalam menjaga soat aurat. Mereka menegur wanita yang selalu memakai sendat. Mereka menegur muslimah yang bertudung tetapi mendedah dada. Ya, satu tindakan yang terpuji, namun yang tidak enaknya selang beberapa lama kemudian, mereka mula membuka leptop dan menonton koleksi video 3gp. Dan setibanya seorang wanita yang terdedah auratnya, mata mereka tidak berkelip-kelip. Mungkin mereka telah lupa, Allah SWT berfirman:

“Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman agar mereka tundukkan pandangan dan memelihara kemaluan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang mereka lakukan.” (Surah al-Nur: 30)

Jadi, apakah bezanya kaum lelaki ini dengan muslimah yang tidak menutup aurat tadi, sedangkan mereka sendiri tidak melaksanakan perintah tuhan sewajarnya? Mereka seolah-olah mencari alasan untuk memuaskan nafsu serakah mereka sendiri disebalik kegagalan kaum muslimah tidak menutup aurat. Bagi mereka, apabila kesemua wanita di muka bumi ini menurut perintah menutup aurat dengan sempurna, barulah mereka hendak bertindak menjaga pandangan yang sepatutnya. Dan adakalanya, mereka membuat lawak disebalik peringatan yang diberi Rasulullah SAW:

"Jangan kamu ikuti satu pandangan dengan pandangan yang lain, kerana yang pertama bagimu ( diampunkan) dan tidak bagi yang kedua" (Riwayat Ahmad, Abu Daud)

“Ala... baru sahaja pandangan pertama, rilekslah... tak berdosa pon”. Itulah kata-kata mereka dengan tersengih-sengih memerhatikan kelibat tubuh wanita yang dipandangnya. Langsung tidak mengalih pandangan mereka samaada pandangan pertama, kedua, ketiga dan seterusnya. Ternyata selepas itu mereka dihimpit bayangan jijik yang membuak-buak di pemikiran mereka dan seterusnya terpaksa mencari blue untuk menuruti ketuhanan nafsu mereka. Inilah akibatnya apabila hukum hakam tuhan pada mulanya dibuat gurauan, akhirnya memakan diri.


Cabaran masa kini

Cuba bandingkan pemikiran anda dengan ayah-ayah, pakcik-pakcik serta datuk-datuk anda. Mereka memang jauh berbeza bagaikan langit dan bumi dengan anda. Jikalau dulu ayah anda mengenal erti seks ketika umur lewat belasan tahun, anda pula lebih advance, mungkin awal belasan tahun lagi. Tidak syak lagi, ini semua berlaku gara-gara perkembangan teknologi yang begitu pesat. Baik media cetak mahupun elektronik, kesemuanya menarik perhatian pandangan lelaki-lelaki. Lihatlah akhbar-akhbar tempatan, rancangan-rancangan TV, mahupun filem-filem wayang, segalanya dipenuhi gambar mendedah aurat. Setuju tak sekiranya dikatakan rating acara terjun dalam sukan komanwel baru-baru ini adalah paling tinggi berbanding acara-acara sukan lain? Kemudian, tatkala anda melayan aksi kuasa luar biasa yang ada pada watak-watak dalam drama bersiri Heroes, berapa banyak matakah yang tidak terkelip-kelip sangkut memerhati watak Claire Bennet? Ini tak termasuk lagi filem-filem Hollywood yang anda torrent sendiri, konon-kononnya ingin menikmati kehebatan jalan ceritanya tetapi berapa kalilah anda mengulang tayang adegan-adegan selitan yang menjijikkan? Ini semua kaedah alternatif bagi mereka yang menafikan menonton blue, tetapi cuba memenuhi hawa nafsu dengan cara tersendiri.

Inilah cabaran yang perlu ditempuh buat kaum lelaki masa kini. Lupakanlah segala hidangan-hidangan dunia yang memerangkap anda sendiri. Ingatlah, sesungguhnya perlakuan zina itu bermula dengan pandangan mata yang tidak dikawal oleh iman dan takwa. Bermula dengan melihat aurat wanita, ia membawa seseorang itu berkenalan dengan lebih rapat, menjalin hubungan dengannya, dan seterusnya berlaku perzinaan dan berakhir dengan pembuangan bayi. Berusahalah sedaya upaya melawan keinginan nafsu anda dan ketahuilah sesungguhnya melawan nafsu itu adalah seolah-olah seperti sedang berjihad. Jadi, janganlah menjadikan kaum muslimah, teknologi dan sebagainya untuk dipersalahkan dalam mengabaikan hukum menjaga pandangan. Rasulullah SAW bersabda:

Orang yang berjihad ialah orang yang melawan nafsunya” (HR Tirmizi)

Maka, sudah tiba masanya masing-masing memainkan peranan! Disamping kaum muslimah menjaga pemakaian mereka, kaum muslimin haruslah menjaga pandangan pula. Marilah kita sama-sama bergerak ke hadapan untuk menuju kesudahan yang baik. Tinggalkan segala kemungkaran dan jangan memenangkan pujuk-rayu dan dorongan syaitan. Sentiasalah ingat pada Allah SWT dan insyaallah hati pasti tenang, seterusnya kita tidak akan mencari sesuatu yang lebih gembira daripada ini.



(Bukan semua lelaki adalah bersifat sedemikian seperti yang diceritakan di atas. Namun untuk mencari lelaki yang bukan bersifat demikian adalah sangat sukar pada masa kini)

161 comments on "Lelaki dan blue"

Anonymous said...

em..dunia dunia.

Adlin Nazifa Mahadi on October 23, 2010 at 10:18 PM said...

suka article neh!

Nicholas Wong Eei Hui on October 24, 2010 at 1:23 AM said...

masya allah :) ..

zacky786 on October 24, 2010 at 1:32 AM said...

yerpp .~
laki mmg xdpt lari dR "blue"
thnks for this post..

Anonymous said...

Kenapa lelaki jer yang nak dikaitkan dengan blue? Perempuan pon ada jugak yg tgok ok.. Satu lagi, x smua laki tgok blue ya.. Actually kat UiTM jengka berlambak budak ppuan kantoi simpan CD blue... Patutnya topic nie bukan LELAKI dan BLUE tetapi, LELAKI, WANITA dan BLUE...

Itu sahaja.. Harap admin blog nie berhati hati semasa menulis tajuk.. Pape pon suka bace blog nie.. penuh dgn keinsafan :)

Anonymous said...

btol la apa yg di katakan...lebih ramai lelaki yg tjebak dgn blue. kebanyakkan punca mslh sosial berasal dr lelaki, perempuan menjadi alat...x salah pun tajuk tu.

yu ya on October 24, 2010 at 8:16 AM said...

like the post..
just to let u know, perempuan pun sama jek..
malah lebih teruk dari lelaki pun ada..
i experienced it myself recently!

zt-zati on October 24, 2010 at 8:41 AM said...

tau xpe..
dunia skrg dgn dunaia dulu memang banyak perbezaan..

hamba Allah yg lemah said...

salam..
actually perempuan and lelaki same jep..
same2 lemah sebab tu Allah ciptakan dua jantina untk saling ingat mengingati dan saling lengkap melenkapi..
kenape nak saling salah menyalahkan?

thousandsjoke on October 24, 2010 at 11:34 AM said...

Betul tu..
sekarang tidak kira jantina sama je
bagus info ni
http://jutawanrolution.com/khairul87.html

Anonymous said...

Dia buat artikel ikut isu topik yg dia nak kupas. Nak buat artikel pendek kenalah isunya lebih fokus. Tak perlu nak pertikai isu topik yang beliau kupas. Lu nak ikut topik lu, lu buat la sendiri Lelaki, Wanita dan Blue ke haper...
Kang dia buat artikel panjang2 kang lu org jugak malas membaca! Pantang nampak topik BLUE je tu.

Anonymous said...

mohon share......

ابو محمد عبد المهيمن الجاني لربه on October 24, 2010 at 3:50 PM said...

hahaahah

Anonymous said...

wlaupon sy pmpuan,sy ta ley slhkan llk sepenuhnye sbb punca llk naik syahwat kbykannye drp wanita..pd sy,seorg pmpuan yg hormat diri dy sendiri dy akan hormat dn patuh dgn hukum Allah,slh satunye,menutup aurat dan jauhkn diri dr amalan jahiliah spt bersolek berlebih-lebihan..bgitu juga llk..

Irnie on October 24, 2010 at 9:13 PM said...

teguran umpama ubat. pahit tuk ditelan bg yg sakit. tapi yg nk sembuh dr sakit pasti takkan byk beralasan.

dunia sekarang penuh dgn org sakit, ada yg sedar, ada yg tak mahu disedarkan, ubat boleh dapat di mana², antara nak dgn tidak je mencarinya.., dan antara yg nk sembuh dgn tidak.. :)

lucunya, yg tak sakit pn leh rajin cari tempat adanya ubat, utk lepas dr tanggungjawab..

salafus-sholih on October 25, 2010 at 12:37 AM said...

Artikel ini ditulis berdasarkan kisah nyata yg berlaku di persekitaran remaja2 lelaki. Saya tidak masukkan kisah perempuan kerana tidak mengetahui perihal mereka. Silalah berkongsi jika ianya juga berlaku.

Pieja on October 25, 2010 at 1:43 AM said...

trime kasih...bagus kupasan kali ni..menarikkkk

elyas said...

blue tu ape?

Jimie SC on October 25, 2010 at 2:52 PM said...

apela yg dipertikaikan lg si anoymous tu...org kupas bendalah ni bkn nk ckp sape slh cme utk sedarkan diri kita. lgpn bknye SS mention nama ko yg tgk blue tu...

adoii..xphm tul ak..

Anonymous said...

jgn sebut Masyaallah kalo lihat benda2 mungkar..maksudnya"Apa yang Allah kehendaki", seolah2 menyatakan 'apa nak buat, dah takdir buat maksiat/jahat'. Sebaik2nya hendaklah kita berlindung dengan Allah dari kemaksiatan tersebut dan juga beristighfar.“Astagfirrullahhalazim” (Aku memohon ampun kepadamu Ya Allah)
Didalam scenario kita di Nusantara, perkataan Maa-Syaa-a-Allah ini menunjukkan keta'juban atau terkejut atau sesuatu yang mengemparkan. Di negara Arab, perkataan Maa-Syaa-a-Allah disebut sebagai menandakan kegembiraan. Keadaan dan suasana perkataan Maa-Syaa-a-Allah digunakan dengan pelbagai maksud. Akan tetapi, maksudnya tidak berubah :- dari segi kegembiraan pun ia merupakan "Apa yang Allah kehendaki" dan juga terperanjat juga merupakan "Apa yang Allah kehendaki".
jgn slh gunakan ayat MaasyaaALLah..
ubah mindset..:)

Anonymous said...

jangan slhkn lelaki semata-mata...
lihatlah zaman skarang
bgaimana pemakaian seorang perempuan itu.
bukak citu,bukak cni.
lelaki dan blue sgt sinonim kerana lelaki tidak malu untuk mnyatakan bhawa dia tgk blue.
perempuan juga ade yg tgk blue,tetapi mereka ini mlu untuk mnyatakannya.dont judge the book by it cover.

Anonymous said...

Assalam semua..marilah kita sama2 bermuhasabah dan menginsafi perbuatan kita..Astaghfirullahal 'azim...

elyas said...

BLUE TU APE!!?? jawab lah aku... -.-

Anonymous said...

blue tu biru laaa. tu pon nk tanya

Anonymous said...

tibe2 bile bce artikel nih rase mcm benci plk kat laki nih kan..mnyusahkan..

elyas said...

aku tau la blue and biru tu warna... bodoh...-.- tapi ape yang dimaksudkan bile dia ckp blue ni...

Anonymous said...

kl x silap pornografi kot elyaz..sy pon x sure..tp kl in context this artikel sy rse ni lah mksudnye kan..kl salah betulkan..x sure

ramawan said...

ade orang nak jadi ustaz kat sini..huhu

hajar aman shah on October 26, 2010 at 12:48 PM said...

salam, mohon share dan diterjemahkan untuk saudara islam kita yang tidak berbahasa melayu. JazzakAllahkhairan untuk pendedahan dan kupasan untuk pedoman ini. MasyaAllah, dengan lengkap insyaAllah...

Anonymous said...

sorry to say..tp mmg semua kwn laki yg sy knal tgk blue..n ppuan plak minoriti je..itu pn sbb laki diorg yg ajr..jd pk la sdri eh..

Anonymous said...

aaahh.bangang sume nk slhkn laki!pmpn lg byk nafsu dr laki.agak2 ah sket wehh.

pensel kayu on October 26, 2010 at 6:21 PM said...

Allahu Allah..

nasfu x bleh dijaga dgn nafsu
http://www.youtube.com/watch?v=ShqG96i5btk

salafus-sholih on October 27, 2010 at 1:39 AM said...

salam, harap sangat baca sampai habis dengan teliti. Baca ayat terakhir artikel tu. Bukan nak menyalah sepenuhnya pada lelaki, tetapi mengharapkan kita semua laki perempuan saling melengkapi antara satu sama lain dengan satu tujuan, amar makruf nahi munkar.

Terima kasih kpd yg memberi pandangan, support link dan sebagainya. Dan kepada hajar, terima kasih kerana tolong terjemahkan ke english =)

kamal ghazali on October 27, 2010 at 7:38 AM said...

salam,satu artikel yang baik untuk dikongsi...semoga membawa manfaat buat semua. Sokong محمد زهراوي,bak kata Ustaz Azhar Idrus dalam kuliah beliau...nafsu tidak boleh dibendung dengan nafsu,jalan yang terbaik adalah dengan mengingati Allah s.w.t(berpuasa)

soutulmujahid.com on October 27, 2010 at 2:40 PM said...

salah satu faktor adalah ketiadaan Khilafah utk membendung aktiviti maksiat ni dgn menutup semua laman2 lucah di dunia ni

satu lagi, bila tiada Khilafah, org payah utk berkahwin.

masa zaman Umar Abd Aziz, beliau siap tawarkan bantuan utk pemuda-pemudi yg x mampu utk berkahwin.

jadi, apa lg, TEGAKKAN KHILAFAH SEGERA!!!

Anonymous said...

i like this article..
.sbb tugas laki bimbing perempuan...lau laki bimbing leklok pmpuan akn ikot jgk lame klmaan...mcm suami bmbing isteri...abg bmbing adik...lau abg,ayh or suami truk cmner dgn nsib pompuan lak...sy bkn nk tunding jari kat llaki...pompuan pown samer..tp sy bg pndpt coz sy pompuan..
kpda llki..bmbing lah wanita ke arah yg bnr..sbb pompuan ni lmah n mudah hyut dgn pjuk rayu llki...bkn sy nk kate laki teruk tp kiter same2 lah mngur agar hdup direhai Allah..
llaki plak jgn la amik ksmptn kat pompuan...mntg2 pompuan mudah termkan pjuk rayu...akhirnya terhasil la ank lua nikah...gara2 laki jgk...lau laki bimbing pompuan xkan terjd hal ni..mmg la ade pompuan yg kai sexy2..tp sbg llaki jgn la pndg lame2 yg leh mnikkan nfsu..ni x...mkin nk tgok...mkin xpuas n tgok ag...

فرح أبو طاهر on October 28, 2010 at 9:46 PM said...

A very nice article. lucky to find this site.very useful...insyallah i'll try to digest the information this blogs give me try to become a better Muslim. mohon share..

Anonymous said...

memang bezt...artikal nie mnarik...

Lulu Syifa on October 30, 2010 at 12:16 PM said...

Korang ni bodoh lah nak bertekak kat sini. Aku x salah kan laki atau perempuan. Malah, dua2 mmg salah. Ok dis is my 1st time bkk blog ni. N i admit aku salah seorg permpuan yg seksi kat luar tu yg bnyk goda2 lelaki. N aku dlm proses nk berubah. Sebab tu aku terbukak hati nk baca blog2 mcm ni. Dalam isu mcm ni, kita kena terima kesilapan kita. Maybe kali ni SS nk fokus kat lelaki. Lg pun, lelaki kan yg bakal memimpin perempuan. Korg pun tau perempuan ni insan yg lemah n patut di bantu. So, aku harap lah bnda ni x perlu nak gaduh2. Untung2 lah ada org nak bukak kan mata kita. Nmpk sgt ko ni narrow minded. Lg pun, lelaki lg mudah berfikir berbanding perempuan yg suka ikut kan nafsu ni. So, ko pikir baik2, ko marah2 mcm ni ko tu laki ke perempuan. Dari ko nak menyalahkan pihak2 tertentu, aku rasa, better ko ni x yah baca blog SS ni. Buang masa ko je sbb x boleh menerima nasihat. Aku pecaya, bukan niat SS nak merendahkan kaumnya sendiri, just dia nak bantu korg fikir sebab korg adalah pemimpin bukan dipimpin. TQ!

Anonymous said...

^ agree 100%.

Farid_Lobak90 on October 31, 2010 at 5:12 AM said...

jazakallah khair Salafus-sholih..=)

mmg prkara ni realiti yg byk brlaku dlm prsekitaran kaum lelaki..kaum prmpuan pon mgkin ada..

xperlu para pennkomen nk brbalah menafikan prkara ni..

sama2 kita prbaiki iman dn taqwa kita..

insyAllah..

ali said...

insyaAllah...harap2 boleh berubah...

Noormaziera Mohd Nor on October 31, 2010 at 2:32 PM said...

syukran ya akhi atas cite ni....
free2 jguk lah blog saya...kalau da pape yg bertentangan harap diperbetulkan...saya masih lagi belajar tentang ilmu agama...pengetahuan saya masih cetek...diharap akhi wa ukhti sudi berkongsi cerita...

http://mazieramuizuddin.blogspot.com
La Tahzan.... Innallaha Ma'ana....

5-Zal said...

Org yg terjebak dgn `BLUE`adalah org yg hatinya berpenyakit iaitu penyakit syahwat.Jika x jaga pandangan akan terjerumus ke dosa zina..
Virus penyakit hati adalah dosa.."Tidak lurus keimanan seseorang sehingga lurus hatinya"..renung-renungkanlah...

Anonymous said...

ak keje format laptop..besenye customer minta suruh buat back up data..dgn jujur ak ckp customer pmpuan yg anta 70% simpan blue..de yg sampai 38Gb..masyaAllah..

Anonymous said...

the toughest war is a war with ourselves ..
a statement from someone who tried so much to win..
but when time passes,dat someone lost again ..:(

Anonymous said...

Wei, nape nk salahkn pmpn? Slahkn lelaki? Pttnya salahkan orng yahudi yg mula2 fkr nk buat bnda blue nie! Kalau bkn sb org yahudi. Yg nk rosak kn islam, tk ada nya kte nk thu pasal bnda kotor ni. Ish, fkr la sikit.

Anonymous said...

xyah nak salah kan sesaper....tgok diri sdiri dulu.....kuat kan iman anda tlebih dahulu....haha....

Anonymous said...

tak kisah la laki ke pumpuan..yg penting lepas bace atikel ni..kita sume sme2 dpt tingkatkan iman dan taqwa kita..insha Allah ye saudara saudari..

Anonymous said...

assalamualaikum

salafus-sholih on November 16, 2010 at 5:10 PM said...

jikalah kita asyik menyalahkan yahudi tanpa berusaha mengubah diri, tak guna juga. terima kasih kepada mereka yg berkongsi pengalaman. apa2 pon, masing2 muhasabah la diri ni (termasuk diri sendiri).

Anonymous said...

sedih2....wanita skrg dh jd alat pmuas nfsu je..mruah wanita dh xde hrga..last2 lelaki akn ckp "susah nk cari pmpuan yg msih dara skrg ni"..salah sape???kt luar sana,brapa rmai bapak yg rogol ank,abg rogol adik n byk lg kes yg mcm tu..spatutnya wanita d bela,bkn ke tu tggjwab lelaki..dunia skrg dh x slamat utk wanita..aku tkut jd wanita..

Anonymous said...

lelaki mmg...otak kotor gn bnda2 cmni je.asal kapel je nk seks..dia ingt bile dh jd awek dia dh boleh buat bnda cmtu la.bodoh pnye jantan..kcik2 xnk mam***...dh besar rogol ank org..kalau dh bangang tu bangang jgk la..

aunieZ on November 23, 2010 at 2:20 PM said...

bile tlis psl prmpuan..prmpuan mlenting marah n x stuju..ingt kn prmpuan je bgtu..rupenye laki pon mrah jgk ble ditegur..
yep btul..bkn sume laki mcm tu..dan mngkin ade juge prmpuan yg bgtu
mcm kes aurat prmpuan..msih ada yg perempuan yg tutup aurat dgn smpurna wlupun skrg kbnykn tidak..
bgtu juge dgn laki..msih ada laki yg suci drpd bnda2 cmni...
so sy pcya artikel ini dan artikel len2 ditulis bkn krna nk mnyalahkan ssape
tp hnya utk wt kte bfikir..apa yg tlah terjadi pd dunia skrg..dunia yg smkin dgn hri kiamat..dunia akhir zaman..dan ia telah pun tertulis dan digambrkan sejak 1400 thn yg lalu..
cuma skrg..spe yg btul2 kuat dpt mnghdapi nye...
x perlu la kte nk salahkan spe2 krana kte hmba Nya yg lmah tp yg pnting lemah itu bkn bererti kalah..lmah tak akan slama2 nye lemah..jd kte kna bgn perbaiki diri kte...wallahualam
betulkan sy jika sy salah..

Anonymous said...

benar..
article ini mmg sdikit sbnyk dpt mnyedarkan ramaja2 zaman skrg yg mudah terjebak dgn kancah maksiat..

hebahkan!

Syaza Nasrin on November 23, 2010 at 11:07 PM said...

minta izin nak copy dan paste dekat blog. saya akan letakkan credits kepada blog ni. terima kasih :D

Unknown on December 3, 2010 at 3:52 PM said...

assalamualaikum,,,penuh informasi...sye setuju dgn ape yg di perkatekan,,,

najwa on December 7, 2010 at 3:40 PM said...

smua ni fitrah cz mnusia dciptakan ade nfsu....
tp xpyh la nk tgok bnde yg bkn2...
sme2 kte ingt akhirat kelak saat kaki tgn mata akn bkata ape yg dlkukan....
ramai bkata alasn nk bljr...
usah bmbang..yg haram jd halal..gnjaran phala bgnda mnunaikan tggugjwb suami isteri...MAHA KUASA dgn izin Allah SWT...da khwin auto pndai2 sndri nk bt bnde alah tutttt....
my brothers n sisters...KEEP EEMAN STRONG!!

Anonymous said...

harap maklum...x semua bercouple nk buat benda terkutuk tu...

Abdullah on December 8, 2010 at 4:11 AM said...

siapa sebenarnya admin salafus sholih ni ye?

syazana on December 10, 2010 at 11:49 AM said...

seronok baca artikel ini.
bagus lah!

Anonymous said...

comment anonymous (59)
xperlu nafikan, memang itu fitrah manusia..nak xnak memang akn 'ter'-fikir tentang itu.lagi2x la bile ad pasangannye.kalau x 'buat'pun, kte pasti ke perbuatan kite X MENJURUS ke arah itu. better elakkan. alasan 'kami boleh kawal nafsu' sgt lapuk. manusia bukn malaikat.

syafiq said...

minta izin share yer...

Anonymous said...

sokong lulu syifa..

penulis ni bukan menyalahkan 100% lelaki..Dalam konteks blue, MAJORITI lelaki memang tengok cite blue. Nak cari yang tak tengok, aihhh memang payah. Macam juga dalam konteks AURAT. Lelaki pun ada jugak tak tutup aurat sepenuhnya. Cuba tengok bila main bola ke..futsal ke..even ramai gak yang relaks tak pakai baju depan perempuan ajnabi. Sedangkan aurat lelaki dari paras pusat ke lutut. tapi ramai je yang terdedah pusat dan lututnya. TAPI, kenapa bila sebut pasal AURAT, selalunya tertumpu pada wanita? Sebab AURAT WANITA lebih kompleks berbanding lelaki. Itu semua sebab Islam nak jaga wanita daripada mata buas lelaki.

OK kat atas tadi kate wanita lebih banyak nafsu berbanding perempuan. Lelaki ada satu je kan? Tak kan tak tahu Lelaki nafsunya terarah pada seks. 9 nafsu wanita bukan tentang seks semata-mata..adehhh..

Yang nak condemn tu, kalau rasa ilmu agama tu tak tinggi mana, duduk diam2 la. berterima kasih pada SS sebab kupas pelbagai isu dalam blog ni.

Anonymous said...

Salam.Saya rasa tak payah lah nak peningkan kepala SS lagi.Cukup-cukuplah tu dengan menuding jari kat orang(lelaki or perempuan).

Satu jari kita tuding kat orang,empat jari lagi menuding ke arah kita.

Sebaik-baiknya kita insafilah diri setelah kita mengetahui kebenaran.Saya pun dalam proses nak berubah ni.Biarlah dengan iringan doa kita diberi kekuatan untuk tidak teruskan perbuatan ini.

Harap maaf jika tersalah bicara.

IsKaNdAr on December 21, 2010 at 3:26 PM said...

sye berkapel tdk prnh sesekali tdetik dlm hati sya yg nak melakukan hal2 tersebut...
walhal,keimanan sya lebih meningkat...dye mengingatkan sya s0lat dan sebaliknya....

btw, ske syt yg last sekali dalam kurungan tuhh...

Anonymous said...

tchh......tngok blue ni sbb nk belajar..kang dh kahwin, x tau mende la nk buat... -joke-

Realiti Dunia...x de sapa yg tahu...walaupn artikel ni disebarkan, namun x kn mngubah dunia, sama seperti peperangan...kerana, smua sudah ditentukan, ditakdirkan,& ditulis di Luh Mahfuz

hahaha said...

aku tgk blue maen raba2 ok je bahagia je. tak de cinta2 palsu pon. karut je.

anti playboy said...

betullah 2 apa yg penulis tulis..tepat sekali..

Anonymous said...

asalamualaikum(salam sejahtera ke atas kamu)

Anonymous said...

jikalau rahsia mengetahui bahawa ianya ialah rahsia yg dipunyai oleh Sang Pencipta...pastinya rahsia akan mengetahui kedudukannya yang mulia...sudah tentu...sebuah rahsia akan dibelai dan dijaga rapi oleh Pemiliknya...namun..kegagalan rahsia mengenal siapa rahsia...menjunamkan kedudukannya ke lembah hina dina..

Cik Wawa on February 11, 2011 at 8:12 PM said...

hidemichi: i setuju dengan U!
terbaik laa topik ni... i like! c;

Anonymous said...

relex la....blue ja....korng bising its not realy much....ak jamin...abis baca bloq n...x kira laki or ppuan bantai tengok blue...but realy....klau nak salah laki ok la...tp bnyk laki blh jd mcm n pasal ppuan gak...blue is juz penghibur hati lg pun...lagi pun u guy's are taking about a minority of boy fucking around...but wat ur are realy doing is generalizing the men...that's is wrong in its own right...ak n laki...so realy i don't care wat u gurls think...klau x suka laki ko layan blue jadi la lesbo or cari la laki yg x penah layan blue...klau x puas atas pelamin problem korng la..but yg ak tau la laki akan berubah bla kawin its only at the interval of life when men goes for his nafsu..there's alot of more problem in this world and ur righting about men looking at porno...lol...memang laki n akan jadi pmimpin...and it is a lot of pressure...but non of u guys are giving any slack to us...and the more u talk more it will fall to death ears...try another technique then down grading Adam's son...pleaz try a different approach maybe watching the arrival and seeing how he use's its word and clips to let us awake from the wrong that we have done would help u blogger write something worth while reading....

Anonymous said...

apa la dok komen byk2 sgt...baca,faham&insafi saja la..appaaa laaa....

Anonymous said...

benar sekali...hikhik

Roy Shafizan on February 23, 2011 at 7:25 PM said...

nauzubillahimin zalik..semoga Allah permudahkan hidup kita semua dalam memelihara pandangan dan hati kita supaya tidak mudah dirobek syaitan laknatullah..Allahuakbar!

Anonymous said...

janganlah kamu mencaci maki dunia.Ia adalah sebaik² kenderaan.Dengannya orang dapat meraih kebaikan dan selamat dari kejahatan.

Anonymous said...

setuju....

Anonymous said...

bodoh, takkan blue pun x tau ape....blue tu benda2 lucah-porno- macam redtube, youjizz, spankwire, xhamster, xvideos, brazzers... dan macam2 lagi

Vgulz said...

bkn bodoh la...juz nk tw yg btl mksud nye..

Leeya Lee on March 14, 2011 at 10:50 PM said...

suka post ni..sbb ada sstgh glongn yg anggp melihat dan tidak melakukan bukan perbuatan yg salah...terima kasih atas perkongsian ini

Anonymous said...

PERHATIAN!!!!!!!!!!! SAYA MOHON JASA BAIK TUAN ADMIN TOLONG BUANG COMMENT KE-79 SEBAB TAKUT SAPE2 BUKAK WEBSITE YANG ANON TU CADANGKAN!! BAHAYA!!
:O

Bahar on March 28, 2011 at 10:56 PM said...

mohon copy artikel saudari.

Anonymous said...

aih, SS. SS pun tau ye Claire Bennet? hamboi. haha just kidding. neway, gud article. saya percaya hampir kesemua orang lelaki kat malaysia ni tgk blue. samada sengaja atau tak sengaja. dan macam yg SS cakap, dia mcm dadah. dah start, susah nak berhenti. in the end, kamu kena lawan diri kamu jugak. nak dengan taknak je.

Ayu on April 13, 2011 at 1:25 AM said...

Suka artikel nie.... Moga kita mendpt panduan...

Anonymous said...

lelaki mudah terjebak ngan blue sb perempuan...orang perempuan slalu memakai pakaian yang ketat dan nipis sehingga menanmpakkan aurat dan menimbulkan kehairahan lelaki..jd renungkanlah wahai kaum hawa...auratmu lebih sukar dijaga daripada kaum lelaki

Anonymous said...

sya setju pdapat kommen no 82, agar kommen no 79 di delete...bahaya pada yg tk penah terjebak..minta jasa baik admin

salafus-sholih on May 12, 2011 at 6:51 PM said...

Okey, cadangan diterima.

Anonymous said...

muhasabahla diri balik..
1 jari kita menunding pada orang lain..
4 jari lagi menunding kepada kita..
kalau macamnila pemikiran manusia..
memang tak salah kenapa kita acapkali dijajah kerna tak pernah akui kesilapan sendiri..
sebaliknya hanya mencari salah orang lain..
saya bukan sempurna....

sinar ilahi said...

hmm..setuju dgn lulu syifa . hmm moga Allah membantu kamu dalam mncari jalan yg diredhai..SS,xdelete lg pown comment yg brkenaan tu..hm..moga segale artikel mmberi manfaat..amiin..tq krn mmbuat blog ini..

Anonymous said...

admin tlg delete comment yg ke 79 tu!!!!ksian kt yg x penah terjebak..

M. Lutfi on June 23, 2011 at 3:27 PM said...

Nice..
kira tersangat baik tak taw blue tu apa...
Soleh betul..

naqib on July 30, 2011 at 10:58 PM said...

Mengenai hal ini, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
“Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam Neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.” (Hadis Riwayat Al- Bukhari dan Muslim)

Hadis ini menjelaskan kepada kita apa yang disaksikan oleh Rasulullah s.a.w tentang penghuni Syurga yang majoritinya adalah fuqara (para fakir miskin) dan Neraka yang majoriti penghuninya adalah wanita.

Jadi ini terbukti perkara ini tidak seharusnya ditujukan kepada lelaki sahaja . Perempuan juga ada kelemahan dan kekurangannya . Kita hanyalah manusia biasa yg selalu melakukan kesilapan. Jadi bukan hak kita untuk menghukum sama ada lelaki atau perempuan samada baik atau buruk .

suriza said...

syukran utk pengisian..=)

Kumbang Jingga on August 1, 2011 at 10:49 PM said...

ubat utk penyakit ni senang je..kawin hehehehe

Anonymous said...

ape punya admin la...delete la komen 79 tu!! aku yg baru bace artikle ni dh mula bertanya-tnya dh tentang apa yg di komen oleh anonymous 79 tu..

delete la sebelum yg lain pon trut rsa apa yg aku rasakan..

Anonymous said...

Beragam rupanya umat Islam. Walhal punca ajarannya satu disokong satu lagi sumber ja.... Pasti ada ejen yang dah menyimpangkan ... nauzubillah...

Anonymous said...

ya saya setuju di dunia akhir zaman ni cabaran menentang nafsu syahwat lagi tinggi dari zaman dulu. walaupun saya bukan kaki tgk blue tapi kawan2 saya yg lain bercakap mengenai blue, kadangkala sewaktu saya memasuki bilik diorang tgh layan blue dgn saya sekali tertengok zzzzzz

Anonymous said...

klu muslimah masa kini menjaga auratnya secara tak langsung muslimin akan terpelihara pemandangannya...kerana tak ada apae yg nak di pandang...masalahnya skrg muslimah nie ingin kan perhatian dari kaum adam...apa yg ada di pamerkan supaya dapat perhatian.

4bu Dz4r on October 30, 2011 at 9:40 AM said...

MasyaALLAH,, artikel ini sangat baik.. Walalupun saya tak mengerti bahasa melayu/malaysia,, tapi bahasa2 yang digunakan dalam tulisan ini bisa dipahami.. minta izin copy boleh kah??

ijo90 on November 7, 2011 at 11:07 PM said...

walaupun Anonymous said nie mcm garang orangNye tp hati tetap sygkn umat islam..
sy doakn smoga smue diberi "Nur"..
Aminn..

Anonymous said...

Anonymous kt atas tu tak baligh lagi kot.. ntah paham tak apa yg ditulis tu.. hampeh..

Anonymous said...

..ulama' bersepakat mnytakan HUKUM jihad itu ada 2, fardhu kifayah dan fardhu ain kpd setiap umat ISLAM.bilamana hukum FARDHU KIFAYAH? iaitu ketika MUSUH di luar dari negara islam, belum lagi memasuki negara orang islam. tetapi hukum JIHAD menjadi FARDHU AIN kepada setiap orang ISLAM bilamana musuh masuk kedalam negara umat islam. Sedarkah kita peperangan oleh MUSUH ISLAM SEKARANG bukan lagi dalam bentuk bala tentera seperti zaman dahulu, tetapi berupa HIBURAN, BUDAYA, PEMAKAIAN, GAYAHIDUP MEREKA, yang bkn sj menyelinap masuk kedalam negara, kedalam masyarakat, bahkan kedalam rumah dn bilik kita tanpa kita SEDAR. Internet, tv, facebook, twitter, filem, bola, idola, rajalawak, mharjalawak,gangstarz (utk remaja), kilauan emas (utk glgn tua), angrybird (kanak2),adlah cntoh MEDIA snjata UTAMA mereka untuk meROSAKkan akidah umat islam supaya ISLAM mnjdi lemah. Mka wujudlah glngan murtad, anak luar nikah, gay, lesbian, budaya seks bebas, dn rmai yg lalai dgn DAKYAH mereka. JADI, HUKUM JIHAD UTK SETIAP ORANG YANG BERAGAMA ISLAM SEKARANG ADALAH WAJIB.JOM JIHAD!..

layyinuriza.. said...

salam,lelaki dan perempuan adlh sama sje..dua2 bsalah dlm hal ni..jgn mylahkn antara satu sama laen., sepatutnya kta saling mengingti antra satu sma laen..itulh yg seberna2nya dituntut oleh islam kita..

allahualam

Anonymous said...

insaf!!

Anonymous said...

gedebukkk..kene atas kepala ku....aku jugak yg terkene

Anonymous said...

sakit ati dpt lelaki cm 2...lelaki sukar d percayai...diorang cume nak syok jeer...tgu balasan allah atas org yg tlh dianiaya ni..

Anonymous said...

asal admin x delete2 lg komen 79 ue?? =="

Unknown on July 15, 2012 at 9:46 PM said...

betul tu,kesemuanya ini dari punca masalah sosial dan perkembangangan perkembangan terkini. ibubapa perlu kwal ank2 mereka tambahan pula 13 tahun kebawah .

budak yg bukan budak lagi on October 18, 2012 at 7:20 PM said...

tak perlu kita nak tuding2 jari kat sesapa, . . .

Allah tahu sape yang tengok dan sape yang tak tengok, . . .

penulis nak ingatkan kite, . . .
terima dengan hati terbuka, . . :)

tak perlu nak berdalih untuk menghalalkan yg haram, . . .


yang haram tetap haram, . . .

sedangkan apabila ternampak sikit je bentuk tubuh gadis-gadis yg cuma membalut aurat tanpa sengaja je pun lelaki(aku) boleh tergoda, . . . aumm aumm, . . . sampai buat aku hilang fokus dan naluri lelaki dah aku meronta-ronta, . . .
ini yg tak sengaja boleh macam ni, . .

inikan pula yang sengaja, . .
yang memang sengaja nak tengok blue, . .


gadis-gadis di sekeliling universiti ni pun dah cukup menggoda, . . .
janganlah ditambah lagi dengan godaan-godaan dari cerita blue, . . . .


ni luahan rasa seseorang :
***********************************
awak, please la awak-awak semua, lindungilah aurat awak daripada kelihatan ye, . . .
saya tau la body awak-awak semua seksi dan sedap, . . .
tapi tak payah la awak nak menunjuk-nunjuk kat kami ye, . . . .

kesian la kat lelaki2 macam saya, . . .
ternampak sekali je pun, jiwa lelaki2 macam saya akan terseksa tau, . . . .
walaupun awak pakai lengkap, tapi bentuk badan awak cantik, . . .
saya suke tengok tapi tak boleh tengok, . . .
pandangan pertama tak sengaja dimaafkan tapi pandangan kedua dan seterusnya diharamkan, . .
tapi pandangan pertama tu je pun dah cukup buat saya terseksa tau, . . . . .

please ea awak, . . tutup la dengan sempurna ye, . . . . .
kesian kat ayah awak tanggung dosa awak, . .
kesian kat abang2 kandung awak yg tanggung dosa awak, . . .
dan kesian kat suami awak tanggung dosa awak, . . . . .
******************************
seseorang itu ialah saya sebenarnye, . . .
maaf kalau komen ni ter"over-feeling", hihi :P

saya cuma seorang lelaki, . . .

ayuh sama-sama berusaha, :)

Anonymous said...

Hmm is anyone else having problems with the images on this blog
loading? I'm trying to find out if its a problem on my end or if it's
the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.
Also see my web page - Pirovicafafarinka.Com

Anonymous said...

Aw, this was an incredibly nice post. Taking a few minutes and actual
effort to generate a great article… but what can I say… I procrastinate a lot
and don't seem to get anything done.
my site - abscessed tooth home remedy

Anonymous said...

This is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere.

Simple but very accurate information… Thank you for sharing
this one. A must read post!
Have a look at my web page - ab dl diapers

Anonymous said...

Hi there! Quick question that's totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My web site looks weird when viewing from my iphone4. I'm trying to find
a theme or plugin that might be able to correct this problem.
If you have any suggestions, please share. Cheers!



Here is my web-site: ab lounger instructions

Anonymous said...

I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up!
I'll go ahead and bookmark your website to come back down the road. Cheers

my blog buy meratol
my web page > http://www.Hoparkamerica.Com/

Anonymous said...

I am really grateful to the owner of this web site who has shared this fantastic
piece of writing at at this place.

Also visit my website; Mydominiohot.pen.Io
My website - http://dominioinfo.wallinside.com

Anonymous said...

Thanks very nice blog!

my web page meratol Reviews

Anonymous said...

Hello there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you
I truly enjoy reading your blog posts. Can you suggest
any other blogs/websites/forums that cover the same topics?
Thank you!

Feel free to visit my blog post; ads free chating sites belize
my web page :: achilles tendon repair

Anonymous said...

I'm gone to inform my little brother, that he should also pay a quick visit this weblog on regular basis to obtain updated from most up-to-date information.

Feel free to visit my web-site; kinneymabry.blogspot.fr
my website: ace personal training certification

Anonymous said...

Ι blog frequеntly and I seriously appгеciate your content.

Тhe article has rеally peaκed my interеst.
I am goіng to boоk mark уour blog аnd
κeep chеcking for new information about once а week.
I subscribed to уour Feeԁ too.

my web-site; hotmail iniciar sesion

Anonymous said...

I blоg frequently and I seriouslу appгeciate youг content.
Тhe aгticle has гeаllу pеaκed my inteгest.

I am going to bоοk mаrk your blοg and
keep chесking for new information аbout οnce а ωeеκ.

I subscrіbed to your Feed toο.



Also ѵisit mу ωebрage - hotmail iniciar sesion

Anonymous said...

If you are going for best contents like I do, simply go to see this web page daily as it offers quality contents, thanks

Review my webpage; hotmail technical support

Anonymous said...

Howdy, I think your web site may be having
browser compatibility problems. When I take a look at your website in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer, it's got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Apart from that, great site!

my site :: http://westernsallitaliana.blogspot.com/

Anonymous said...

I was recommended this web site by my cousin.
I am not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my problem.

You're wonderful! Thanks!

Also visit my homepage :: address finder bermuda

Anonymous said...

Peculiar article, totally what I wanted to find.

my web site ... hotmail support

Anonymous said...

Wow that was unusual. I just wrote an extremely long comment but
after I clicked submit my comment didn't appear. Grrrr... well I'm
not writing all that over again. Anyways, just wanted to say excellent blog!


My homepage :: srbija

Melayu Bukan Islam on September 14, 2013 at 8:39 PM said...

Melayu bukan semuanya Islam. Boleh Kantoi, Liwat, Rogol, Sumbang Mahram,Zina?

Hamba Allah said...

Semua salah org yg buat laman web lucah ar klau yahudi ke spe spe x buat konfim islam x rosak ape ape pun blog ni mmg bgus mnginsafkn. Tapi pompuan pun ade gak tgk blue hrp yg bce ni yg otk blue berubah sama sama kite usaha.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Azrin Urid on October 24, 2016 at 11:42 PM said...

Balik kepada Alquran & Sunnah Nabi Saw..

kevinmartin on December 26, 2018 at 8:55 PM said...

Hi
I want to read your blog. There is a lot of good information on this blog, I loved reading it and I think people will get a lot of support from this blog. Sam, I have written this kind of blog, you will get a service & Support from this too. I hope you like this Toll free Facebook number blog, Users will get a lot of information from this blog. I hope you get a lot of Fully support & help from this blog.

jolly on January 25, 2019 at 1:18 PM said...

great one!!

mcafee.com/activate

Unknown on March 13, 2019 at 8:01 PM said...

keep up the awesome work!!!
mcafee.com/activate

acker009 on May 3, 2019 at 5:22 PM said...

This website is purely for Information Purpose.norton.com/setup

Unknown on May 18, 2019 at 5:09 PM said...

A computer virus is a program that can copy itself and infect a computer without the permission or knowledge of the user.norton.com/setup

Amy Jones on June 27, 2019 at 2:43 PM said...

Tell us the issue regarding Gmail service. Our third-party Gmail professionals or technicians if you want to eliminate or resolve your all Gmail related issues. Gmail Support Number +1-855-341-9287
Gmail Service Number

shslu on June 28, 2019 at 5:57 PM said...

Thank for writing!
I read your blog, you are writing very good all the information describe completely. After reading your blog I feeling glade. Facebook customer service phone numbers provided by Facebook. It is a facebook customer service toll-free number which you can contact any time. Facebook customer service number available for 24*7 support of their customer. If you are facing any problem related to Facebook, to find the best solution you can contact facebook customer toll-free number +1833-223-4335.

Amy Jones on July 2, 2019 at 4:40 PM said...

Our Amazon customer support team will easily handle all technical problems related to your Amazon account and offer the best, quick, efficient and effective solutions on a single call. +1-855-424-9807

Amazon Support Number

Anonymous said...

The cash app Support number is the best online solution for your queries. I was one day trouble. I did not understand what I would do. Cash App customer support number took care of all my queries. +1(855)504-2121


Cash App Customer Service

Unknown on August 28, 2019 at 7:37 PM said...

If you any further questions and queries related to your Zelle account that requires an answer, kindly do contact the Zelle Customer Service helpline phone number for the instant answer +1(855)-504-2278

Zelle Helpline Number
Zelle Customer Service

Anonymous said...

Welcome to Coinbase Support Number, Our Support Team ready for your queries, if you have any queries such as online transaction, wallet recharge and some other issue you can call our toll free number. Our team provides the best solution in the world. +1(855)504-2315

coinbase Support Number

Anonymous said...

You can easily deposit or withdraw funds from your Coinbase account but in some cases withdraw is disabled due to security reasons. You can contact our customer care if you face any problem while withdrawing funds. Call us our toll-free Number +1(855)504-2315


coinbase Customer Service Number

Anonymous said...

If you are facing any of the above issues or any other issues concerning the Binance exchange platform, you can dial the Binance support number which is always ready to assist you in the finest way+1-855-424-9821


Binance Support Number

Unknown on October 4, 2019 at 1:37 PM said...

Are you disable to receive the money and verification code on your phone in Google Pay? If yes, without delay and grab the easiest and best solutions to fix such errors in Google Pay. call us Google Pay Customer Care Number +1-888-330-0764 with the assistance of experts, your errors will be eradicated in the fraction of seconds with utmost perfection.
https://www.onesearchpoint.com/googlepay-customer-service
Binance Support Number
https://www.onesearchpoint.com/binance-support-number

Anonymous said...

Zelle Support is online mobile wallet for an online transaction if any issue Get quick and accessible help from the executive at the Zelle Customer Service to solve all the problems related to your Zelle account.



Zelle Customer Service Number

Anonymous said...

Welcome to Zelle Support Number, hey Guys you face some technical issue like add account; send money, Requested money so please Call Us our customer support service:

Zelle Customer Service Number

Anonymous said...

Get started with Microsoft Office by downloading and installing. You need the dedicated 25-digits product key for activation. Get the Office setup from www.office.com/setup

Customer Support | Live Chat Service on May 20, 2020 at 3:58 PM said...

Canon printer is extremely known for multifunctional features to print, and scan. However, some users are not able to proceed over the Canon Printer Wireless setup on their own. If you are encountering such issues to setup or install your printer by yourself, you must get connected with one of our representatives right-away.

tohulu on October 19, 2020 at 12:00 AM said...


Thanks For Sharing The Amazing Post I Enjoyed Reading It.
www.norton.com/setup
www.amazon.com/mytv
activation.kaspersky.com
www.primevideos.com/mytv

rokupcexpert on November 12, 2020 at 7:30 PM said...

For Downloading, Installing and activating the Office product key, visit www.office.com/setup and Get Started by now Office setup.

Anonymous said...

Download the McAfee setup on mcafee.com/activate and unlock the premium features security by visiting www.mcafee.com/activate.

Outlook Netherland on February 5, 2021 at 5:02 PM said...

Amazing, I like your website as well as the information also. I see your efforts on your website. I like your blog information that you have shown in this article. If you are looking for Outlook assistance then go link below:

Outlook Telefoonnummer Nederland

Hoe Outlook Account Herstellen

Wachtwoord Vergeten Outlook

Hotmail Nederland on February 18, 2021 at 2:54 PM said...

Awesome blog, i rally like your blog theme. And i also like your blog topic also. I am also share the important information with you. If you get rid of your Hotmail problems then you can go here

Bellen Hotmail

Hoe Hotmail Account Herstellen

Hotmail Password Vergeten

Lucas Smith on May 28, 2021 at 11:43 PM said...

On the off chance that you have a hp printer and searching for the wps pin for your hp printer. At that point follow these means to discover WPS pin on HP printer with simple advances. To setup the remote association between HP printer and PC, utilizing a WPS Pin is important. Become acquainted with how to discover it and make it being used.

crackszonepc.com on July 12, 2021 at 4:13 PM said...

Excellent website! Is your theme one you created yourself or did you get it from somewhere?
With a few minor tweaks, a design like yours could really make my blog pop.
I'd appreciate it if you could tell me where you acquired your theme.
tally erp 9 crack
red dead redemption 2 crack
window 11 pro Download 64 Bit
window 11 product key

crackszonepc.com on July 12, 2021 at 4:13 PM said...

tally erp 9 crack
red dead redemption 2 crack
window 11 pro Download 64 Bit
window 11 product key

SHWETA ARORA on September 12, 2021 at 7:45 PM said...

Thanks a lot for sharing this post
BellSouth Email Customer Service

Blogging Villa on October 28, 2021 at 8:54 PM said...

pepakura designer crack
stellar data recovery crack
driver booster 6.4 pro key
corel draw x6 free download

Epoxy Garage Flooring on October 31, 2021 at 4:03 AM said...

The impact drug and alcohol treatment center stage is the initial phase in treating liquor addiction. Withdrawal indications normally die down inside around one to about fourteen days subsequent to beginning detox; be that as it may, this could take longer relying upon the seriousness of your Alcohol Use Disorder (AUD). From that point, you will actually want to zero in on different parts of the recuperation cycle, like various exercises, treatments, advising meetings, and backing choices.

Blogging Villa on November 8, 2021 at 8:06 PM said...


Hello, it's me, and I'm likewise a frequent visitor of this site; this website is really nice, and the people are truly sharing good ideas.
latest av voice changer crack
pepakura designer serial key

Gerry Max on February 15, 2022 at 3:39 PM said...

It can be very frustrating when your Verizon email does not work. Additionally, this problem can lead to issues like POP3 or IMAP4 server issues, email server issues, login credentials issues, and network connectivity issues. So, to solve the Verizon email problems, please ensure that your device is updated to the latest version.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

jalan salafus sholih Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez Distributed by Deluxe Templates